Jak działają wyszukiwarki internetowe - podstawy

Wyszukiwarki internetowe - jak działająWyszukiwarki internetowe na co dzień pomagają wielu internautom  znaleźć informacje, których w danej chwili potrzebują. W ciągu kilku sekund dostarczają danych, których znalezienie bez nich byłoby w większości przypadków niemożliwe.

Wyszukiwarki wśród wszystkich istniejących stron odnajdują te, które najdokładniej odpowiadają na wpisane przez nas słowa kluczowe. Niewiele jest obecnie osób, które nie słyszały o Google czy Yahoo - ale większość z nas nie ma pojęcia w jaki sposób działają i skąd biorą się podawane wyniki. Poniższy artykuł ma za zadanie przybliżyć nieco sposób funkcjonowania wyszukiwarek i określić jak wpisywać frazy, by otrzymać możliwie najbardziej konkretne i odpowiadające naszym oczekiwaniom wyniki.



 

Podstawy wyszukiwarki internetowej

Poniżej najważniejsze pojęcia związane z wyszukiwarkami.
  1. Robot indeksujący - określany jest zamiennie jako "pająk". Jest to "program", którego zadanie polega na czytaniu treści stron, analizowaniu ich treści oraz kodu HTML.

    Pająk podąża za linkami, które są umieszczone na witrynie (są to zarówno linki wewnętrzne, jak i linki zewnętrzne) i pojawia się zarówno na zupełnie nowych, jak i długo istniejących już stronach. Strona, która nie została odwiedzona jeszcze przez robota nie jest zaindeksowana - czyli nie jest obecna w wynikach wyszukiwania.

  2. Indeks - jest to wykaz - lista tytułów i krótkich zajawek z odnośnikami do stron, na których znajdują się informacje odpowiadające naszemu zapytaniu.

  3. Baza danych - jest to zbiór wszystkich stron internetowych zaindeksowanych przez roboty. Roboty indeksujące odwiedzając strony tworzą ogromną bazę, która cały czas jest aktualizowana, ponieważ cały czas pojawiają się nowe strony a nowe podlegają uaktualnieniom o nowe podstrony.

  4. Program wyszukujący - zajmuje się oceną witryny ze względu na trafność odpowiedzi na określone zapytanie. Program wyszukujący to bardzo skomplikowany algorytm który analizuje tysiące czynników wpływających na wartościowość danej strony dla danej frazy i na podstawie tych kryteriów program określa miejsce strony w indeksie dla danego zapytania - frazy kluczowej. 
     

Najważniejsze funkcje wyszukiwarek

Przede wszystkim wyszukiwarki umożliwiają dotarcie do poszukiwanych przez internautów informacji. Wyszukiwarki sugerują nam również podpowiedzi wyszukiwania - dzięki czemu możemy lepiej sformułować myśli.

Działają one coraz bardziej precyzyjnie i dokładnie - dzięki czemu przyśpiesza się proces korzystania z zasobów Internetu. Możemy nie tylko przeszukiwać zasoby całego Internetu, ale również sprecyzować zapytanie w odniesieniu do chociażby konkretnej miejscowości.

Wyszukiwarki są pomocne również w zakresie marketingu internetowego, umożliwiają m.in.:

  • osiągnięcie przewagi konkurencyjnej - zdobycie wysokiej pozycji w rankingu wyszukiwarek zwiększa szanse na zdobycie klienta poszukującego danego produktu lub usługi

  • możemy reklamować się stosunkowo niskim kosztem - docierać do wybranego rynku odbiorców szukających konkretnych produktów lub usług

  • zwiększa się świadomość marki w sieci i kształtuje pozytywny jej wizerunek.
     

Co wpłytwa na pozycję strony w indeksie

Nie znamy wszystkich elementów, które wpływają na ostateczną ocenę strony przez wyszukiwarkę. Również algorytm wyszukiwania nieustannie ewoluuje. Nie mniej jednak istnieją czynniki, które z pewnością mają wpływ na pozycję witryny na liście wyszukiwania.

Są to między innymi:
  • treść strony - aby serwis zyskał wysoka pozycję w rankingu wyszukiwarki treść musi odpowiadać na wpisywane w wyszukiwarce zapytania

  • struktura witryny - słowa kluczowe powinny znajdować się w różnych miejscach (na przykład w nagłówkach, akapitach)

  • słowa kluczowe w tytule strony - meta title

  • słowa kluczowe w nazwie domeny i adresie - więcej o pozycjonowaniu na długi ogon

  • linki zewnętrzne - istotna jest tutaj nie tylko liczba tych linków, ale też ich ważność - anchor linków, wartość strony na której jest link

  • linki wychodzące - linkujące do innych stron

  • linkowanie wewnętrzne - linkujące do innych podstron w danym serwisie

  • data rejestracji domeny oraz jej historia

  • gęstość fraz kluczowych - słowa kluczowe oraz ich synonimy powinny pojawiać się na stronie, jednak należy zamieszczać je w sposób naturalny, zbytnie nasycenie słowami kluczowymi nazywa się spamowaniem

  • systematyczne zamieszczanie aktualnych treści

  • polecanie strony przez użytkowników serwisów społecznościowych - dzielenie treści przez serwisy społecznościowe - Facebbok, Google Plus odgrywa coraz większą rolę.

Co obniża pozycję strony

  • Kopiowanie treści z innych stron i tworzenie podwójnych treści (duplicate content).

  • Częste awarie serwera.

  • Linki do innych stron, które są określane przez wyszukiwarkę bardzo nisko w rankingu.

  • Spamowanie - używanie przesadnej ilości słów kluczowych, zwłaszcza w treściach nie związanych ze wstawianymi słowami kluczowymi.

Jak wykorzystać wyszukiwarki do promocji firmy w internecie

  • Przede wszystkim kładąc nacisk na osiągnięcie jak najwyższej pozycji strony w indeksie dla kluczowych dla nas fraz, co może odbywać się poprzez przyrost treści serwisu oraz przyrost linków zewnętrznych. Możemy również skorzystać z pomocy firm zewnętrznych, które pomogą w pozycjonowaniu strony.

  • Możemy ponad to zainwestować w Linki Sponsorowane które optymalizujemy pod kątem konkretnych fraz, po wpisaniu których wpis ten będzie się pojawiał. Linki Sponsorowane to forma reklamy płatnej w modelu CPC - więcej o modelach rozliczeń reklamy internetowej

Jak skutecznie wyszukiwać informacje

Należy się zastanowić nad sprecyzowaniem hasła, które nas interesuje. Każdy błąd stylistyczny i ortograficzny działa na naszą niekorzyść - ponieważ wprowadza w błąd wyszukiwarkę.

Na szczęście wyszukiwarka często podpowiada nam właściwą, poprawioną frazę. Warto również używać polskich znaków (w krajowych wyszukiwarkach).

Zapytania powinny być możliwie krótkie, konkretne i precyzyjne. Wyszukiwarki dają możliwość zawężenia wyników wpisanego zapytania do określonej witryny. Znajomość zasad pozycjonowania stron www ułatwia odszukiwanie poszczególnych treści w sieci.
 

Czy można oszukać wyszukiwarki pozycjonując stronę

Można próbować tego dokonać, skutek może okazać się jednak bardzo niekorzystny. Wiele osób a nawet firm oferujących usługi pozycjonowania stron używa metod niezgodnych z wytycznymi Google, co wcześniej lub później kończy się w bardzo nieprzyjemny dla strony sposób. Jeśli Google wykryje takie triki, a z każdym kolejnym uaktualnieniem algorytmu robi to coraz lepiej, strona dostaje tymczasowy filtr i jej pozycja jest mocno obniżana w indeksie do czasu naprawienia wykrytych niezgodności, a w krytycznych przypadkach jest całkowicie usuwana z indeksu.

 

Autor: Agnieszka

Komentarze

Cytuj Karima 2013-08-30
Po przeczytaniu powyższego artykułu plus tego http://www.elektronicznyurzad.pl/2013-08-08/marketing-w-wyszukiwarkach/ (Odnalazłam go gdzieś w sieci) Powoli, powoli zaczynam rozumieć na czym to wszystko polega. Więc jeśli ktoś też jest na początku drogi to polecam mu zarówno ten, jak i ten drugi artykuł.

Twój komentarz

Nick *
E-mail *
Komentarz *

Zobacz także

Używamy Cookies, które będą zamieszczane w Twoim komputerze. Więcej w Polityce Prywatności. - więcej

Newsletter
Nowości na blogu, życzenia na święta .. generalnie co u nas słychać :)
Name
Email
 
Wyrażam zgodę na wysyłanie wiadomości marketingowych oraz przetwarzanie moich danych osobowych.
 

Drogi użytkowniku,

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku (RODO), informuję że:

  • Twoje dane osobowe nie będą przekazywane odbiorcom.

  • Twoje dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani organizacji międzynarodowych.

  • Przysługuje Ci prawo cofnięcia zgody na przetwarzanie danych osobowych w dowolnym momencie, bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

  • Posiadasz prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, a także do przenoszenia swoich danych osobowych tj. do otrzymania od administratora Pani/Pana danych osobowych, w ustrukturyzowanym powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego.

  • Masz prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych, gdy uznasz, iż przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku (RODO).

  • Twoje dane osobowe będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany, nie będą podlegały profilowaniu.

  • Administratorem danych jest Jan Nowak z którym można się skontaktować pod adresem info@heuristic.pl.
     

Pliki Cookies

Na naszych stronach używamy technologii, takich jak pliki cookie, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach i w Internecie. Pragniemy zapoznać Cię ze szczegółami stosowanych przez nas technologii oraz z przepisami, które niebawem wejdą w życie, tak aby dać Ci pełną wiedzę i komfort w korzystaniu z naszych serwisów internetowych. Zapoznaj się z poniższymi informacjami przed przejściem do serwisu. Klikając przycisk „przejdź do serwisu” lub zamykając to okno zgadzasz się na postanowienia zawarte poniżej.

RODO

Z dniem 25 maja 2018 r. rozpoczyna obowiązywanie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane popularnie jako „RODO”). RODO obowiązywać będzie w identycznym zakresie we wszystkich krajach Unii Europejskiej, a więc także w Polsce i wprowadza szereg zmian w zasadach regulujących przetwarzanie danych osobowych.

Czym są dane osobowe

Dane osobowe to, zgodnie z RODO, informacje o zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osobie fizycznej. W przypadku korzystania z naszego serwisu takimi danymi są np. adres e-mail, adres IP, a w przypadku wysłania zapytania - imię i nazwisko. Dane osobowe mogą być zapisywane w plikach cookies lub podobnych technologiach (np. local storage) instalowanych przez nas na naszej stronie i urządzeniach, których używasz podczas korzystania z naszych usług.

Podstawa i cel przetwarzania

Przetwarzanie danych osobowych wymaga podstawy prawnej. RODO przewiduje kilka rodzajów takich podstaw prawnych dla przetwarzania danych, a w przypadkach korzystania z naszych usług wystąpią, co do zasady trzy z nich:

  • Niezbędność przetwarzania do zawarcia lub wykonania umowy, której jesteś stroną. Umowa to, w naszym przypadku, regulamin danej usługi. Jeśli zatem zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z naszym serwisem w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy. Bez tej możliwości nie bylibyśmy w stanie zapewnić Ci usługi, a Ty nie mógłbyś z niej korzystać.

  • Niezbędność przetwarzania do celów wynikających z prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez administratora lub przez stronę trzecią. Ta podstawa przetwarzania danych dotyczy przypadków, gdy ich przetwarzanie jest uzasadnione z uwagi na nasze usprawiedliwione potrzeby, co obejmuje między innymi konieczność zapewnienia bezpieczeństwa usługi, dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług i dopasowania ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach) jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Twoja dobrowolna zgoda. Jest potrzebna głównie w przypadku, gdy usługi marketingowe dostarczają Ci podmioty trzecie oraz gdy to my świadczymy takie usługi dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele muszą mieć możliwość przetwarzania Twoich danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne, i jeśli nie chcesz, nie musisz jej udzielać. Dzięki naszemu rozwiązaniu masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie. Twoje pozostałe uprawnienia wynikające z udzielenia zgody są opisane poniżej.


Twoje dane, w ramach naszych usług, przetwarzane będą wyłącznie w przypadku posiadania przez nas lub inny podmiot przetwarzający dane jednej z dopuszczonych przez RODO podstaw prawnych i wyłącznie w celu dostosowanym do danej podstawy, zgodnie z opisem powyżej. Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania – czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy – przez czas jej wykonywania, a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora – do czasu istnienia tego uzasadnionego interesu.

Przekazywanie danych

Twoje dane będą przetwarzane przez Administratora danych osobowych oraz i Zaufanych Partnerów, którym zostaną przekazane w celach analizy. W każdym takim przypadku przekazanie danych nie uprawnia ich odbiorcy do dowolnego korzystania z nich, a jedynie do korzystania w celach wyraźnie przez nas wskazanych. Dzięki temu możemy np. lepiej dobrać najciekawsze lub najtańsze oferty dopasowane dla Ciebie. W każdym przypadku przekazanie danych nie zwalnia przekazującego z odpowiedzialności za ich przetwarzanie. Dane mogą być też przekazywane organom publicznym, o ile upoważniają ich do tego obowiązujące przepisy i przedstawią odpowiednie żądanie, jednak nigdy w innym przypadku.

Cookies

Na naszych stronach internetowych i w aplikacjach używamy technologii, takich jak pliki cookie, local storage i podobnych służących do zbierania i przetwarzania danych osobowych oraz danych eksploatacyjnych w celu personalizowania udostępnianych treści i reklam oraz analizowania ruchu na naszych stronach. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. Twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz różne strony w Internecie.

Twoje uprawnienia

Zgodnie z RODO przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas i Zaufanych Partnerów.

Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać.

Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego. Uprawnienia powyższe przysługują także w przypadku prawidłowego przetwarzania danych przez administratora.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez nas Twoich danych osobowych zebranych w związku z korzystaniem przez Ciebie z naszej strony w celach marketingowych (obejmujących niezbędne działania analityczne i zestawianie w profile marketingowe na podstawie Twojej aktywności na stronach internetowych) w tym ich przetwarzanie w plikach cookies itp. instalowanych na Twoich urządzeniach i odczytywanych z tych plików przez Administratora danych osobowych. Możesz w łatwy sposób wyrazić tę zgodę, klikając w przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamykając to okno. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. 

Zaufani Partnerzy

Dane osobowe o których mowy powyżej udostępniane są wyłącznie zaufanym partnerom w celach statystycznych oraz w celu realizowania dodatkowych usług dostępnych w serwisie.

Zaufanie partnerzy:

  • Google Inc. - w celach statystycznych, analizy danych, w celach marketingowych
  • Yandex Metrica - w celach statystycznych, analizy danych
  • Smartsupp.com, s.r.o. - w celach świadczenia usługi chatu on-line
  • Facebook, Inc. - w celach statystycznych, analizy danych, w celach marketingowych
  • Hotjar Limited - w celach statystycznych, analizy danych, w celach marketingowych, w celach świadczenia usługi chatu on-line
  • CWK Spółka z o.o. spółka komandytowa - w celach realizowania usług kurierskich
  • R2G Polska Sp. z o.o. - w celach realizowania usług kurierskich
  • Poczta Polska S.A. - w celach realizowania usług kurierskich

Newsletter

„Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach i zakresie zgodnymi z realizacją usługi newsletter opisanej w Polityce prywatności. Jestem świadomy/a, że zgodę tą mogę w każdej chwili wycofać.”