O czym warto wiedzieć w SEM

Pakiet Wzmacniający Konkurencję OdstawiającyMożemy przyjąć założenie, że skoro czytasz ten tekst to znaczy, że w ten lub innych sposób wykorzystujesz Internet do generowania przychodów - jako właściciel biznesu, sprzedawca, marketingowiec, nie ma znaczenia jakie stanowisko pełnisz - liczy się to, że bezpośrednio lub pośrednio czerpiesz dochody wykorzystując do tego Internet.








 


Analiza przypadków

Ostatnio przeanalizowaliśmy działania marketingowe małych i średnich firm i zauważyliśmy, że w większości przypadków są to działania nastawione bezpośrednio na zwiększanie przychodów co odbywa się poprzez zwiększanie ruchu na stronie www.

Wcale nas to nie dziwi i jesteśmy pewni, że są to optymalnie inwestowane pieniądze.
 

Dlaczego

Zakładając, że strona naszej firmy (naszego biznesu) jest nowoczesna i odpowiednio zachęca do skorzystania z naszych produktów lub usług, głównym celem naszych działań promocyjnych będzie przyciągnięcie potencjalnych klientów na stronę, ponieważ tylko w ten sposób możemy sprzedawać więcej.

 

Dlaczego? Patrząc na statystyki ruchu na swojej stronie i odwołując je do generowanych przez stronę przychodów (zapytania/podpisane umowy/sprzedane produkty) wiemy dokładnie ile wizyt potrzeba aby wygenerować 1 PLN przychodu.  Inaczej mówiąc na X wizyt na stronie sprzedajemy Y produktów/usług - co generuje XYZ PLN przychodów.

Zatem zwiększając X odpowiednio zwiększamy Y. To jest proste i każdy przedsiębiorca to rozumie dlatego firmy posiadające nowoczesną stronę www głównie skupiają się na marketingu polegającym na przyciąganiu użytkowników na stronę.
 

Najczęstsze działania marketingowe to:
  • uruchomienie i prowadzenie kampanii AdWords

  • zakup baz i rozsyłanie targetowanych mailingów

  • pozycjonowanie strony www.
     

Są to działania, które podejmuje praktycznie każdy przedsiębiorca. W większości przypadków działania te zwracają się z nawiązką. 
 

Mają one jedną wadę.
  • Są to działania, które biorąc pod uwagę ich zakres, nie umożliwiają wzmocnienie naszej pozycji w Internecie bez utrzymywania wydatków na danym poziomie.

  • Nasza konkurencja robi dokładnie to samo, przez co stawki w AdWords cały czas idą do góry, a nasza strona przesuwa się w Google dla najważniejszych fraz bardzo wolno.

 

Jaki z tego wniosek

  1. Kontynuując te same działania nie możemy spodziewać się różnych wyników. Jeśli oczekujemy, że kontynuując te same działania nagle wydarzy się coś niespodziewanego np. nasza strona nagle wskoczy do TOP3 na najbardziej konkurencyjną frazę i  tym samym ruch na naszej stronie wzrośnie o 300% jest równoznaczne z oczekiwaniem cudu.

  2. Jedynym pewnym sposobem na polepszenie naszych statystyk w obszarze generowanych przychodów jest zwiększenie wydatków na w/w działania. Tylko czy pewnym?

    Niestety istnieje ryzyko że wzrost tych wydatków o 300% nie spowoduje wzrostu przychodów o 300%. Statystyki nie zawsze działają liniowo, inaczej marketing byłby banalnie prostą dyscypliną, w której o generowanych przychodach decyduje wysokość budżetu wydawanego na działania marketingowe, co oczywiście nie jest prawdą.

  3. Jeśli chcesz zwiększyć przewagę konkurencyjną i wzmocnić swoją pozycję w Internecie bez konieczności zwiększania wydatków na działania marketingowe poniżej znajdziesz jeden ze sposobów.
     

Uzależnieni od Google

Spośród trzech wymienionych wyżej najbardziej popularnych działań marketingowych dwa działania koncentrują się wokół wyszukiwarki Google. Dlaczego? Ponieważ jeśli zależy nam na generowaniu leadów - konwersji przekładających się na przychody naszej firmy - działania w Google wypadają najlepiej biorąc pod uwagę wskaźnik ROI czyli zwrot z poniesionych nakładów. 

Zakładając, że masz obecnie świadomość że w dużej mierze jesteśmy uzależnieni od Google i zmuszeni aby ten fakt zaakceptować, powinniśmy tę wiedzę wykorzystać na swoją korzyść.

O czym warto wiedzieć w przypadku marketingu w wyszukiwarkach - SEM:
  1. Ruch na naszej stronie generowany jest przez Google - pozycjonowanie naturalne, pozycjonowanie zlecone, reklamy AdWords przy czym stosunkowo szybko na wielkość generowanego ruchu możemy wpływać tylko w przypadku reklam AdWords - optymalizując reklamy i zwiększając budżet

  2. Wielkość generowanego ruchu z wyników naturalnych zależy od jakości naszej strony www (technologia, optymalizacja SEO) oraz ilości i jakości treści którą można tam znaleźć

  3. Google średnio 2-4 do roku publikuje znaczące zmiany algorytmu wyszukiwarki oraz kilkadziesiąt uaktualnień istniejących algorytmów. Każda zmiana w algorytmie powoduje większe lub mniejsze zmiany w indeksie.

    Ostatnie dwie poważne zmiany algorytmu - Panda (dotyczyła głównie spamu na stronach) oraz Pingwin (dotyczył głównie zbytniej optymalizacji stron) - spowodowały, że z indeksu zniknęły tysiące stron a kolejne tysiące spadły tak bardzo że ich ruch spadł kilkukrotnie.

    Jeśli Twoja strona www lub firma zajmująca się jej pozycjonowaniem narusza wytyczne Google - kolejna aktualizacja algorytmu może spowodować, że strona spadnie w rankingu (filtr) lub zostanie z niego tymczasowo wykluczona (ban) i tym samym ruch na stronie drastycznie spadnie.

  4. Konkurencja posiada dość skuteczne narzędzia SEM które może wykorzystać przeciw nam - Negative SEO -  działania nastawione na obniżenie / wykluczenie naszej strony z rankingu. Update Pingwin w dużej mierze uwzględnia jakość "otoczenia" naszej strony w tym linki z podejrzanych stron. Za tego rodzaju linki może odpowiadać konkurencja.

  5. Google od zawsze na 1 miejscu stawiał treść. Ostatnie modyfikacje algorytmu jeszcze bardziej to potwierdziły, że dla Google najważniejszy jest wartościowy kontent. Zatem w ciągu najbliższych miesięcy możemy obserwować zmiany strategii w kierunku marketingu nastawionego na generowanie treści - content marketing. Mówi się o tym coraz więcej w zagranicznych portalach o tematyce SEO/SEM i forach dyskusyjnych, zatem dość prawdopodobne że wkrótce może nastąpić stopniowe odchodzenie od strategii balansujących na granicy white / black hat SEO w stronę strategii koncentrujących się na treści.

Autor: Łukasz Gierucki

Komentarze

Twój komentarz

Nick *
E-mail *
Komentarz *

Zobacz także

Używamy Cookies, które będą zamieszczane w Twoim komputerze. Więcej w Polityce Prywatności. - więcej

Newsletter
Nowości na blogu, życzenia na święta .. generalnie co u nas słychać :)
Name
Email
 
Wyrażam zgodę na wysyłanie wiadomości marketingowych oraz przetwarzanie moich danych osobowych.
 

Drogi użytkowniku,

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku (RODO), informuję że:

  • Twoje dane osobowe nie będą przekazywane odbiorcom.

  • Twoje dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani organizacji międzynarodowych.

  • Przysługuje Ci prawo cofnięcia zgody na przetwarzanie danych osobowych w dowolnym momencie, bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

  • Posiadasz prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, a także do przenoszenia swoich danych osobowych tj. do otrzymania od administratora Pani/Pana danych osobowych, w ustrukturyzowanym powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego.

  • Masz prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych, gdy uznasz, iż przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku (RODO).

  • Twoje dane osobowe będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany, nie będą podlegały profilowaniu.

  • Administratorem danych jest Jan Nowak z którym można się skontaktować pod adresem info@heuristic.pl.
     

Pliki Cookies

Na naszych stronach używamy technologii, takich jak pliki cookie, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach i w Internecie. Pragniemy zapoznać Cię ze szczegółami stosowanych przez nas technologii oraz z przepisami, które niebawem wejdą w życie, tak aby dać Ci pełną wiedzę i komfort w korzystaniu z naszych serwisów internetowych. Zapoznaj się z poniższymi informacjami przed przejściem do serwisu. Klikając przycisk „przejdź do serwisu” lub zamykając to okno zgadzasz się na postanowienia zawarte poniżej.

RODO

Z dniem 25 maja 2018 r. rozpoczyna obowiązywanie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane popularnie jako „RODO”). RODO obowiązywać będzie w identycznym zakresie we wszystkich krajach Unii Europejskiej, a więc także w Polsce i wprowadza szereg zmian w zasadach regulujących przetwarzanie danych osobowych.

Czym są dane osobowe

Dane osobowe to, zgodnie z RODO, informacje o zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osobie fizycznej. W przypadku korzystania z naszego serwisu takimi danymi są np. adres e-mail, adres IP, a w przypadku wysłania zapytania - imię i nazwisko. Dane osobowe mogą być zapisywane w plikach cookies lub podobnych technologiach (np. local storage) instalowanych przez nas na naszej stronie i urządzeniach, których używasz podczas korzystania z naszych usług.

Podstawa i cel przetwarzania

Przetwarzanie danych osobowych wymaga podstawy prawnej. RODO przewiduje kilka rodzajów takich podstaw prawnych dla przetwarzania danych, a w przypadkach korzystania z naszych usług wystąpią, co do zasady trzy z nich:

  • Niezbędność przetwarzania do zawarcia lub wykonania umowy, której jesteś stroną. Umowa to, w naszym przypadku, regulamin danej usługi. Jeśli zatem zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z naszym serwisem w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy. Bez tej możliwości nie bylibyśmy w stanie zapewnić Ci usługi, a Ty nie mógłbyś z niej korzystać.

  • Niezbędność przetwarzania do celów wynikających z prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez administratora lub przez stronę trzecią. Ta podstawa przetwarzania danych dotyczy przypadków, gdy ich przetwarzanie jest uzasadnione z uwagi na nasze usprawiedliwione potrzeby, co obejmuje między innymi konieczność zapewnienia bezpieczeństwa usługi, dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług i dopasowania ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach) jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Twoja dobrowolna zgoda. Jest potrzebna głównie w przypadku, gdy usługi marketingowe dostarczają Ci podmioty trzecie oraz gdy to my świadczymy takie usługi dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele muszą mieć możliwość przetwarzania Twoich danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne, i jeśli nie chcesz, nie musisz jej udzielać. Dzięki naszemu rozwiązaniu masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie. Twoje pozostałe uprawnienia wynikające z udzielenia zgody są opisane poniżej.


Twoje dane, w ramach naszych usług, przetwarzane będą wyłącznie w przypadku posiadania przez nas lub inny podmiot przetwarzający dane jednej z dopuszczonych przez RODO podstaw prawnych i wyłącznie w celu dostosowanym do danej podstawy, zgodnie z opisem powyżej. Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania – czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy – przez czas jej wykonywania, a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora – do czasu istnienia tego uzasadnionego interesu.

Przekazywanie danych

Twoje dane będą przetwarzane przez Administratora danych osobowych oraz i Zaufanych Partnerów, którym zostaną przekazane w celach analizy. W każdym takim przypadku przekazanie danych nie uprawnia ich odbiorcy do dowolnego korzystania z nich, a jedynie do korzystania w celach wyraźnie przez nas wskazanych. Dzięki temu możemy np. lepiej dobrać najciekawsze lub najtańsze oferty dopasowane dla Ciebie. W każdym przypadku przekazanie danych nie zwalnia przekazującego z odpowiedzialności za ich przetwarzanie. Dane mogą być też przekazywane organom publicznym, o ile upoważniają ich do tego obowiązujące przepisy i przedstawią odpowiednie żądanie, jednak nigdy w innym przypadku.

Cookies

Na naszych stronach internetowych i w aplikacjach używamy technologii, takich jak pliki cookie, local storage i podobnych służących do zbierania i przetwarzania danych osobowych oraz danych eksploatacyjnych w celu personalizowania udostępnianych treści i reklam oraz analizowania ruchu na naszych stronach. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. Twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz różne strony w Internecie.

Twoje uprawnienia

Zgodnie z RODO przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas i Zaufanych Partnerów.

Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać.

Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego. Uprawnienia powyższe przysługują także w przypadku prawidłowego przetwarzania danych przez administratora.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez nas Twoich danych osobowych zebranych w związku z korzystaniem przez Ciebie z naszej strony w celach marketingowych (obejmujących niezbędne działania analityczne i zestawianie w profile marketingowe na podstawie Twojej aktywności na stronach internetowych) w tym ich przetwarzanie w plikach cookies itp. instalowanych na Twoich urządzeniach i odczytywanych z tych plików przez Administratora danych osobowych. Możesz w łatwy sposób wyrazić tę zgodę, klikając w przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamykając to okno. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. 

Zaufani Partnerzy

Dane osobowe o których mowy powyżej udostępniane są wyłącznie zaufanym partnerom w celach statystycznych oraz w celu realizowania dodatkowych usług dostępnych w serwisie.

Zaufanie partnerzy:

  • Google Inc. - w celach statystycznych, analizy danych, w celach marketingowych
  • Yandex Metrica - w celach statystycznych, analizy danych
  • Smartsupp.com, s.r.o. - w celach świadczenia usługi chatu on-line
  • Facebook, Inc. - w celach statystycznych, analizy danych, w celach marketingowych
  • Hotjar Limited - w celach statystycznych, analizy danych, w celach marketingowych, w celach świadczenia usługi chatu on-line
  • CWK Spółka z o.o. spółka komandytowa - w celach realizowania usług kurierskich
  • R2G Polska Sp. z o.o. - w celach realizowania usług kurierskich
  • Poczta Polska S.A. - w celach realizowania usług kurierskich

Newsletter

„Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach i zakresie zgodnymi z realizacją usługi newsletter opisanej w Polityce prywatności. Jestem świadomy/a, że zgodę tą mogę w każdej chwili wycofać.”