Podstawy pozycjonowania: White i Black Hat SEO - podstawowe różnice

White Hat i Black Hat SEO
Wśród metod i sposobów pozycjonowania oraz działań SEO wyróżnić możemy te, które zgodne są z wytycznymi Google (white hat SEO) oraz te, które określa się jako niedozwolone (black hat SEO).

Każda firma, która oferuje usługi związane z pozycjonowaniem na pewno te techniki zna, jednak nie każdy kto zleca pozycjonowanie swojej strony jest ich świadomy, a
gra idzie o dużą stawkę, bo w najgorszym przypadku pozycjonowana strona może zostać usunięta z indeksu Google.

Zatem zlecając pozycjonowanie własnej strony powinieneś zapoznać z najważniejszymi technikami pozycjonowania, tak na wszelki wypadek.

Ale zacznijmy od podstaw.
 

Pozycjonowanie - co to takiego

Pozycjonowanie to działania mające na celu podniesienie pozycji strony www w wynikach wyszukiwania dla konkretnego zapytania - tzw. frazy kluczowej. Fraza może składać się z jednego wyrazu - słowa kluczowego, lub wielu słów.

Ponieważ większość ruchu w internecie zaczyna swoją drogą w Google, każdy kto chce czerpać korzyści z internetu powinien robić wszystko, aby jego strona znalazła się możliwie jak najwyżej w wynikach, najlepiej wśród pierwszych 10 stron czyli tzw. TOP10.

Po zmianach algorytmów Google w ostatnich latach zdobycie wysokich pozycji nie jest już tak proste jak kiedyś. Wyszukiwarka stała się bardziej wymagająca i mniej podatna na stosowane wcześniej sztuczki.

Dziś nie wystarczy już strona z upchanymi słowamy kluczowymi gdzie popadnie. Nie wystarczy również milion linków ze śmieciowych stron na Wordpressie z automatycznie generowaną treścią czy z katalogów do których nikt nie zagląda.

 

Indeks - ranking wyników Google

Indeks to inaczej lista stron wyświetlana w wyszukiwarce dla danego zapytania. Lista wszystkich stron tworzy ranking.

Przy tworzeniu rankingu Google bierze pod uwagę wiele czynników, które są częścią bardzo złożonego, cały czas rozwijanego algorytmu.

Nikt tak naprawdę nie wie jakie są to czynniki i jaką mają wagę, gdyż jest to największa tajemnica Google.

Oficjalnie wiadomo, że Google chce być jak najbardziej obiektywnym przy konstruowaniu indeksu i nikt i nic nie może wpływać bezpośrednio na pozycję danej strony - nie można np. kupić lepszej pozycji.

Wielu specjalistów Google cały czas pracuje nad algorytmem indeksującym dodając jedne i wykluczając inne czynniki, które np. stały się sposobem nadużywanym przez pozycjonerów do sztucznego windowania pozycji stron.

W taki sposób wykluczono np. dane Meta Keywords, które obecnie nie wpływają na pozycję strony w rankingu, a które jeszcze kilka lat temu były bardzo ważne i które często nadużywano.

Należy mieć świadomość, że Google publikuje oficjalne wytyczne dla webmasterów, z których można dowiedzieć się podstawowych informacji jakich sztuczek nie wolno stosować i na co zwracać uwagę.
 

White Hat SEO

White Hat SEO - to pozycjonowanie strony zgodne z wytycznymi Google, kierujące się akceptowanymi zasadami.

Opiera się na takich działaniach, które sprawią, że określona witryna oprócz atrakcyjności dla internautów, będzie również atrakcyjna dla robotów znajdujących się w wyszukiwarkach internetowych.

Istotną cechą pozycjonowania zgodnego z zasadami etyki jest to, że zdecydowanie wyklucza ono stosowanie metod spamerskich i kładzie nacisk na to, aby zainteresować swoimi treściami potencjalnego internautę.

Dobrze przygotowana strona ma możliwość zyskania wysokiej pozycji w wyszukiwarce dzięki temu, że osoby zainteresowane jej treścią będą sobie nawzajem polecały stronę i pozytywnie ją opiniowały. Można zatem powiedzieć, że white hat seo to profesjonalne działanie, które przynosie stabilne efekty w dłuższej perspektywie.
 

Do metod etycznego pozycjonowania zaliczymy:
  • optymalizowanie techniczne kodu strony pod względem np. szybkości ładowania strony, cachowania treści
  • optymalizacja treści pod względem stosowania nagłówków H oraz prezentacji treści w sposób użyteczny dla użytkowników
  • unikanie elementów Flash oraz ograniczenie obiektów Java Script
  • optymalizacja struktury i linków URL
 

Black Hat SEO

Black Hat SEO - terminem tym określa się zakazane i nieakceptowane powszechnie techniki dotyczące pozycjonowania stron w Internecie.

Black Hat SEO to złe praktyki pozycjonowania, które mogą spotkać się z określoną karą - założeniem filtru a nawet wykluczeniem z indeksu wyszukiwarki. Założenie filtru to stosunkowo łagodna kara za stosowanie black hat SEO i wiąże się z obniżeniem pozycji strony w wynikach pozycjonowania na daną frazę czy domeny na określone słowa kluczowe.

Filtr usuwany i ściągany jest automatycznie, a powodem jego zastosowania jest często zbyt szybkie zdobywanie linków oraz łamanie wytycznych Google dla Webmasterów.

Bardziej dotkliwą karą za nieetyczne metody pozycjonowania jest wykluczenie z indeksu wyszukiwarki.

Popularnie zjawisko to określane jest jako ban, a skutkuje usunięciem strony w wynikach wyszukiwania dla wpisywanego zapytania lub całkowicie. Dodatkowe konsekwencje zbanowania strony to brak zaindeksowanych podstron oraz wyników na zapytanie o status domeny, a także brak wartości Page Rank.
 

Czy można pozbyć się założonego bana

Teoretycznie jest to możliwe. Należy usunąć przyczynę, która wpłynęła na zastosowanie kary. W dalszej kolejności należy zgłosić wniosek o ponowne rozpatrzenie zgłoszenia i przywrócenie strony do indeksu. Zlikwidowanie bana może okazać się jednak bardzo czasochłonne i skomplikowane.
 

Za co strona może zostać ukarana

Wśród technik związanych z black SEO wyszczególnia się przede wszystkim cloaking oraz nielegalne działania związane ze słowami kluczowymi:

  • cloaking - polega na prezentowaniu odmiennych treści witryny robotom wyszukiwarki, a odmiennych internautom. Jeśli oszustwo zostanie wykryte, określona strona może nawet zostać usunięta na trwałe z indeksu wyszukiwarki. Wśród podstawowych rodzajów cloakingu wyróżnić można: IP Agent Cloaking, P i User Agent Cloaking, User Agent Cloaking, Session Cloaking, Referral Cloaking, JavaScript Cloaking, Encrypted Cloaking, Flash Redirection.

  • spamowanie - to termin szeroki, który rozwiniemy szerzej w kolejnych artykułach. Jedna z głównych metod to nadmierne nagromadzenie określonych słów kluczowych czy ukrywaniu słów kluczowych (na przykład stosowanie tła w tym samym kolorze co zamieszczane treści) oraz wpisywanie słów kluczowych nie związanych z treścią strony.
     

Czego unikać optymalizując stronę

  • Ukrywania linków

  • Cloakingu

  • Posiadania identycznych treści na kilku podstronach (powielanie treści - duplicate content)

  • Zamieszczania treści zabronionych przez prawo

  • Bezmyślnego kopiowania i wklejania tekstu z innych witryn

  • Unikanie tworzenia stron całkowicie opartych na technice Flash. Animacje należy zamieszczać tylko tam, gdzie będzie to konieczne

  • Przesycania strony określonymi słowami kluczowymi. Teksty powinny być ciekawe i pisane atrakcyjnym językiem - dla ludzi, a nie dla robotów

Pozycjonowanie powinno być skutkiem ubocznym treści, która ma służyć przede wszystkim internautom - treści należy ponad to rozdzielać na różne podstrony, powinny być one ze sobą powiązane.
 

Jak wybrać firmę do optymalizacji SEO

Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na stosowane przez nią metody optymalizacji. Nie bez znaczenia będzie również to jak wygląda strona internetowa firm proponujących pomoc w pozycjonowaniu - czy wygląda profesjonalnie, czytelnie, trzyma się standardów sieciowych i funkcjonuje poprawnie, czy też widać na niej liczne błędy i  niedociągnięcia.

Pomocne będą także opinie innych klientów firmy na temat proponowanych przez nią usług. Referencje i komentarze potrafią powiedzieć bardzo dużo o firmie świadczącej usługi w branży internetowej.

Na optymalizację i pozycjonowanie serwisu wpływa wiele czynników - od tych na które mamy wpływ (jak na przykład wewnętrzna budowa serwisu) aż po te, które są od nas niezależne (zaliczamy tu chociażby działania dotyczące aktywności konkurencji).

Warto jednak pamiętać, że warto postępować z zgodnie z zasadami etycznego pozycjonowania - white hat SEO gdyż próba oszukiwania Google z dużym prawdopodobieństwem skończy się wyrzuceniem strony z wyszukiwarki, to tylko kwestia czasu, a ostatnio przekonało się o tym już bardzo wiele osób po wprowadzeniu aktualizacji algorytmu Panda i Pingwin.

Na wiele czynników mamy wpływ i warto je wykorzystać na naszą korzyść. Do kwestii zależnych od nas i wpływających na wyniki wyszukiwania zaliczymy z pewnością: treści zamieszczane na stronie, odnośniki zamieszczane na stronie, ilość i sposób prezentowania słów kluczowych, to jak długo domena już funkcjonuje oraz jaka jest jej nazwa. Nie bez znaczenia będzie ponad to hosting, IP serwera czy też struktura strony internetowej.


Wyślij zapytanie

Zapytaj o skuteczne SEO dla Twojej strony


wyślij zapytanie

lub sprawdź nasze realizacjereferencje
 
Autor: Agnieszka

Komentarze

Twój komentarz

Nick *
E-mail *
Komentarz *

Zobacz także

Używamy Cookies, które będą zamieszczane w Twoim komputerze. Więcej w Polityce Prywatności. - więcej

Newsletter
Nowości na blogu, życzenia na święta .. generalnie co u nas słychać :)
Name
Email
 
Wyrażam zgodę na wysyłanie wiadomości marketingowych oraz przetwarzanie moich danych osobowych.
 

Drogi użytkowniku,

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku (RODO), informuję że:

  • Twoje dane osobowe nie będą przekazywane odbiorcom.

  • Twoje dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani organizacji międzynarodowych.

  • Przysługuje Ci prawo cofnięcia zgody na przetwarzanie danych osobowych w dowolnym momencie, bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

  • Posiadasz prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, a także do przenoszenia swoich danych osobowych tj. do otrzymania od administratora Pani/Pana danych osobowych, w ustrukturyzowanym powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego.

  • Masz prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych, gdy uznasz, iż przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku (RODO).

  • Twoje dane osobowe będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany, nie będą podlegały profilowaniu.

  • Administratorem danych jest Jan Nowak z którym można się skontaktować pod adresem info@heuristic.pl.
     

Pliki Cookies

Na naszych stronach używamy technologii, takich jak pliki cookie, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach i w Internecie. Pragniemy zapoznać Cię ze szczegółami stosowanych przez nas technologii oraz z przepisami, które niebawem wejdą w życie, tak aby dać Ci pełną wiedzę i komfort w korzystaniu z naszych serwisów internetowych. Zapoznaj się z poniższymi informacjami przed przejściem do serwisu. Klikając przycisk „przejdź do serwisu” lub zamykając to okno zgadzasz się na postanowienia zawarte poniżej.

RODO

Z dniem 25 maja 2018 r. rozpoczyna obowiązywanie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane popularnie jako „RODO”). RODO obowiązywać będzie w identycznym zakresie we wszystkich krajach Unii Europejskiej, a więc także w Polsce i wprowadza szereg zmian w zasadach regulujących przetwarzanie danych osobowych.

Czym są dane osobowe

Dane osobowe to, zgodnie z RODO, informacje o zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osobie fizycznej. W przypadku korzystania z naszego serwisu takimi danymi są np. adres e-mail, adres IP, a w przypadku wysłania zapytania - imię i nazwisko. Dane osobowe mogą być zapisywane w plikach cookies lub podobnych technologiach (np. local storage) instalowanych przez nas na naszej stronie i urządzeniach, których używasz podczas korzystania z naszych usług.

Podstawa i cel przetwarzania

Przetwarzanie danych osobowych wymaga podstawy prawnej. RODO przewiduje kilka rodzajów takich podstaw prawnych dla przetwarzania danych, a w przypadkach korzystania z naszych usług wystąpią, co do zasady trzy z nich:

  • Niezbędność przetwarzania do zawarcia lub wykonania umowy, której jesteś stroną. Umowa to, w naszym przypadku, regulamin danej usługi. Jeśli zatem zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z naszym serwisem w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy. Bez tej możliwości nie bylibyśmy w stanie zapewnić Ci usługi, a Ty nie mógłbyś z niej korzystać.

  • Niezbędność przetwarzania do celów wynikających z prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez administratora lub przez stronę trzecią. Ta podstawa przetwarzania danych dotyczy przypadków, gdy ich przetwarzanie jest uzasadnione z uwagi na nasze usprawiedliwione potrzeby, co obejmuje między innymi konieczność zapewnienia bezpieczeństwa usługi, dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług i dopasowania ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach) jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Twoja dobrowolna zgoda. Jest potrzebna głównie w przypadku, gdy usługi marketingowe dostarczają Ci podmioty trzecie oraz gdy to my świadczymy takie usługi dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele muszą mieć możliwość przetwarzania Twoich danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne, i jeśli nie chcesz, nie musisz jej udzielać. Dzięki naszemu rozwiązaniu masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie. Twoje pozostałe uprawnienia wynikające z udzielenia zgody są opisane poniżej.


Twoje dane, w ramach naszych usług, przetwarzane będą wyłącznie w przypadku posiadania przez nas lub inny podmiot przetwarzający dane jednej z dopuszczonych przez RODO podstaw prawnych i wyłącznie w celu dostosowanym do danej podstawy, zgodnie z opisem powyżej. Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania – czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy – przez czas jej wykonywania, a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora – do czasu istnienia tego uzasadnionego interesu.

Przekazywanie danych

Twoje dane będą przetwarzane przez Administratora danych osobowych oraz i Zaufanych Partnerów, którym zostaną przekazane w celach analizy. W każdym takim przypadku przekazanie danych nie uprawnia ich odbiorcy do dowolnego korzystania z nich, a jedynie do korzystania w celach wyraźnie przez nas wskazanych. Dzięki temu możemy np. lepiej dobrać najciekawsze lub najtańsze oferty dopasowane dla Ciebie. W każdym przypadku przekazanie danych nie zwalnia przekazującego z odpowiedzialności za ich przetwarzanie. Dane mogą być też przekazywane organom publicznym, o ile upoważniają ich do tego obowiązujące przepisy i przedstawią odpowiednie żądanie, jednak nigdy w innym przypadku.

Cookies

Na naszych stronach internetowych i w aplikacjach używamy technologii, takich jak pliki cookie, local storage i podobnych służących do zbierania i przetwarzania danych osobowych oraz danych eksploatacyjnych w celu personalizowania udostępnianych treści i reklam oraz analizowania ruchu na naszych stronach. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. Twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz różne strony w Internecie.

Twoje uprawnienia

Zgodnie z RODO przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas i Zaufanych Partnerów.

Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać.

Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego. Uprawnienia powyższe przysługują także w przypadku prawidłowego przetwarzania danych przez administratora.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez nas Twoich danych osobowych zebranych w związku z korzystaniem przez Ciebie z naszej strony w celach marketingowych (obejmujących niezbędne działania analityczne i zestawianie w profile marketingowe na podstawie Twojej aktywności na stronach internetowych) w tym ich przetwarzanie w plikach cookies itp. instalowanych na Twoich urządzeniach i odczytywanych z tych plików przez Administratora danych osobowych. Możesz w łatwy sposób wyrazić tę zgodę, klikając w przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamykając to okno. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. 

Zaufani Partnerzy

Dane osobowe o których mowy powyżej udostępniane są wyłącznie zaufanym partnerom w celach statystycznych oraz w celu realizowania dodatkowych usług dostępnych w serwisie.

Zaufanie partnerzy:

  • Google Inc. - w celach statystycznych, analizy danych, w celach marketingowych
  • Yandex Metrica - w celach statystycznych, analizy danych
  • Smartsupp.com, s.r.o. - w celach świadczenia usługi chatu on-line
  • Facebook, Inc. - w celach statystycznych, analizy danych, w celach marketingowych
  • Hotjar Limited - w celach statystycznych, analizy danych, w celach marketingowych, w celach świadczenia usługi chatu on-line
  • CWK Spółka z o.o. spółka komandytowa - w celach realizowania usług kurierskich
  • R2G Polska Sp. z o.o. - w celach realizowania usług kurierskich
  • Poczta Polska S.A. - w celach realizowania usług kurierskich

Newsletter

„Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach i zakresie zgodnymi z realizacją usługi newsletter opisanej w Polityce prywatności. Jestem świadomy/a, że zgodę tą mogę w każdej chwili wycofać.”