Pozycjonowanie czy optymalizacja SEO

Pozycjonowanie czy optymalizacja SEO

To oczywiste, że chcesz by Twoja strona pojawiała się wysoko w wyszukiwarce. Kto nie chce.

Pewnie zastanawiasz się co wybrać - pozycjonowanie czy optymalizację SEO.

Czy lepiej skorzystać z umowy na pozycjonowanie w formie abonamentu i związać się umową na 12 miesięcy, czy może lepiej zacząć od optymalizacji strony, a potem się zobaczy.

W podobnej sytuacji co Ty jest wielu przedsiębiorców. Za nim podejmiesz zdecyzję przeczytaj ten wpis. Powinien pomóc Ci podjąć odpowiednią decyzję.

Zacznijmy od początku.

Metody pozycjonowania

Zgodnie z defnicją pozycjonowanie to szereg czynności mające na celu podniesienie pozycji strony www w rankingu Google dla danego zapytania (frazy kluczowej).

Najbardziej popularne metody pozycjonowania to.

  • Techniczna optymalizacja strony www - SEO połączona z rozbudową treści

  • Pozycjonowanie poprzez linkowanie zewnętrzne - budowanie tzw. link popularity.


Są to techniki całkowicie bezpieczne, należące do tzw. technik White Hat SEO.

 

Optymalizacja strony - SEO

SEO to skrót od ang. search engine optymization czyli optymalizacja dla wyszukiwarek.

Optymalizację można podzielić na dwa rodzaje:

  1. Optymalizację techniczną - celem jest aby strona ładowała się szybko, bez błędów i optymalnie dla użytkownika prezentowała treści

  2. Optymalizację treści - celem jest aby treść oraz sposób jej "podania" na stronie była optymalnie dopasowana do zapytań w wyszukiwarce.


Działania optymalizacyjne podzielone są na kilka etapów. Najcześniej zalicza się do nich:
 

  1. Audyt SEO - analiza strony pod względem parametrów i błędów. Audyt pokazuje od czego należy rozpocząć optymalizację techniczną

  2. Analiza i dobór fraz - analiza działalności klienta i przygotowanie listy słów kluczowych optymalnych z punktu widzenia jego biznesu

  3. Analiza konkurencji - sprawdzenie jak duża jest konkurencja dla wybranych słów kluczowych oraz zawężenie listy słów kluczowych do optymalnych, wybierając najlepsze słowa biorąc pod uwagę korzyści i możliwości finansowe klienta

  4. Optymalizacja strony www pod kątem wybranych w poprzednim kroku słów kluczowych:

    1. Optymalizacja kodu strony pod kątem dostępności dla robotów indeksujących, poprawa zgodności kodu ze standardami

    2. Optymalizacja treści strony aby uzyskać porządany efekt poprzez nasycenie frazami kluczowymi

    3. Copywriting - rozbudowa i optymalizacja treści dostępnych na stronie - rozbudowa istniejących treści, dodanie nowych podstron i artykułów.

W trakcie optymalizacji SEO wykorzystuje się szerego różnych narzędzi. Najbardziej popularne to oczywiście Google Analytics czy Google Search Console ale dostępnych narzędzi jest znacznie więcej.

 

Dla kogo optymalizacja SEO

Zalety optymalizacji SEO

  • Możesz osiągnąć bardzo dobre efekty w krótkim czasie - np. koncentrując się na wybranych podstronach które aktualnie są blisko TOP10

  • Możliwość kontrolowania wydatków na inwestycję - płacisz za konkretną usługę, która po wykonaniu zostawia wymierne, względnie stałe efekty

  • Optymalizacja techniczna dotyczy całego serwisu, nie tylko wybranej podstrony, dzięki czemu poprawia się pozycja wszystkich podstron serwisu

     

Pozycjonowanie przez linkowanie zewnętrzne

Pozycja strony w wyszukiwarce zależy od jej wartości mierzonej przez wyszukiwarkę.

Jednym z czynników przy określaniu wartości są linki kierujace do naszej strony. Google bierze pod uwagę nie tylko ilość linków, ale również ich jakość, rodzaj linków (tekstowe, graficzne) oraz naturalność ich przyrostu.

Jednak czy wszystkie linki są tak samo dobre? Oczywiście nie.

Linki z darmowych katalogów czy stron niskiej wartości (stron zapleczowych z generowaną treścią) nie mają takiej samej wartości, co linki z wartościowych serwisów jak portale czy wartościowe blogi.

Co więcej, linki z kiepskich stron mogą nam zaszkodzić i spowodować, że pozycja strony zostanie obniżona.
Takie linki są często wykorzystywane przez firmy stosujące tzw. Black Hat SEO którego celem jest obniżania pozycji stron konkurencji, a nawet wykluczenia jej z rankingu.

Na szczęście można się bronić.  Do wali z takimi linkami służy narzędzie udostępnione przez Google, które umożliwia wykluczenie niechcianych linków - disavow tool.

Naturalne zdobywanie linków nie jest prostym zadaniem. Wymaga bardzo dobrych treści oraz ich promocji, np. poprzez osobisty kontakt z właścicielami innych serwisów, co w Polsce jest arcytrudnym zadaniem z racji niezbyt przychylnego nastawienia. Są jeszcze systemy wymiany linków, czyli popularne SWLe, ale od tych bezpieczniej trzymać się z daleka gdyż mogą narobić więcej złego niż dobrego.

Z innych rozwiązań mamy jeszcze do dyspozycji wpisy gościnne na zaprzyjaźnionych stronach, czyli piszemy treść i ktoś publikuje ją na swojej stronie z linkiem do nas w stopce artykułu. Są też artykuły sponsorowane w portalach, które mają kilka minusów - z reguły sporo kosztują, często linki z nich sa "nofollow", czyli takie które nie wiele nam pomogą, oraz mają krótki termin przydatności - po pewnym czasie trafiają do archiwum albo są całkowicie wyłączane, co również skutecznie eliminuje ich przydatność.

W przypadku płatnego pozycjonowania firmy pozycjonerskie korzystają z reguły z własnego zaplecza, czyli własnych stron których używają do pozycjonowania. Na stronach zapleczowych umieszczane są linki do pozycjonowanego serwisu wg określonej strategii, czyli tak aby dla wyszukiwarki wyglądało to naturalnie.

Największym minusem jest uzależnienie pozycji serwisu od linków firmy pozycjonującej. Znaczy to, że w momencie kiedy rozwiążemy umowę linki zostają usunięte z zaplecza, co skutkuje spatkiem pozycji serwisu.

Plusem jest możliwość osiągnięcia szybkich efektów, na czym z wiadomych względów zależy obydwu stronom.
 

Dla kogo pozycjonowanie przez linkowanie

Pozycjonowanie przez linkowanie to dobra i skuteczna strategia, która sprawdzi się w przypadku każdego serwisu.
 
  • Strona wykonana jest w technologii RWD

  • Strona posiada nowoczesny szablon który jest zoptymalizowany pod względem UX, jednym słowem sprzedaje

  • Strona nie posiada błędów, szybko się ładuje

  • Strona posiada zoptymalizowaną strukture kategorii, której nie będziesz zmieniał

  • Strona posiada wiele podstron (landingów) zoptymalizowanych pod konkretne frazy kluczowe

Zalety pozycjonowania przez linkowanie

  • Szybkie efekty nawet w przypadku konkurencyjnych fraz

  • Możliwość selektywnego pozycjonowania wybranych fraz

  • Może coś jeszcze wymyślę ;)
     

Podsumowanie

Wnioski są następujące.

Jeśli Twój serwis ma kilka lat, wykonany jest w starej technologii, nigdy wcześniej nie był pozycjonowany ani optymalizowany - postaw na optymalizację, albo najlepiej, zacznij od stworzenia nowego serwisu.

Tworząc nowy serwis możesz wcześniej wykonać analizę ruchu w dotychczasowym serwisie lub zlecić wykonanie takiej analizy. Taka wiedza pozwoli Ci stworzyć lepszy serwis.

Jeśli do tego dodasz odpowiednią konstrukcję szablonów w technologii RWD oraz dobrej jakości treści to na start zyskujesz bardzo solidną podstawę do zdobycia wysokich pozycji w naturalny sposób. Wystarczy, że postawisz na systematyczne dodawanie wartosciowych treści np. na blogu oraz ich promocję np. poprzez media społecznościowe. Dzięki temu możesz naturalnie zdobywać linki zewnętrzne i nie będziesz musiał korzystać z płatnego pozycjonowania.

Jeśli jednak zależy Ci na czasie, Twój serwis jest responsywny i posiada sporo treści, które generują ruch i zależy Ci na jego zwiększeniu np. poprzez zdobycie wysokich pozycji dla bardzo konkurencyjnych fraz. Dodatkowo masz budżet, który możesz przeznaczać na usługę pozycjonowania przez kolejne lata, to płatne pozycjonowanie bazujące na linkowaniu zewnętrznym powinno pozwolić Ci osiągnąć te cele.

Ważne abyś był świadomy działań jakie są wykonywane przez firmę zewnętrzną.

Na szczęście w większości przypadków firma pozycjonerska zacznie swoje działania od optymalizacji SEO, bo wie, że bez niej trudno jej będzie osiąnąć szybko efekty. Jest to niewątpliwie plus, bo efektem będzie ogólna poprawa kondycji strony. Jeśli jednak firma nie będzie zainteresowana optymalizacją będzie to znaczyło, że swoje działania w całości opiera na linkowaniu zewnętrznym i jest to sygnał że w przypadku zerwania umowy powinieneś liczyć się z poważnym spadkiem pozycji.

Najlepszym rozwiązaniem będzie odpowiednia strategia łącząca optymalizację SEO z pozycjonowaniem przez linkowanie. Dobrze zoptymalizowana strona ma wartość sama w sobie i na 100% zapewni ruch z wyszukiwarek. Dodanie zewnętrznych linków oraz ich systematyczny przyrost spowoduje, że pozycja strony będzie rosła.

Jeśli masz jakieś pytania lub uwagi podziel się nimi w komentarzu lub napisz do mnie.



Wyślij zapytanie

Zapytaj o skuteczne SEO dla Twojej strony


wyślij zapytanie

lub sprawdź nasze realizacjereferencje
 
Autor: Łukasz Gierucki

Komentarze

Twój komentarz

Nick *
E-mail *
Komentarz *

Zobacz także

Używamy Cookies, które będą zamieszczane w Twoim komputerze. Więcej w Polityce Prywatności. - więcej
Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Dowiedz się więcej w RODO. - więcej

Newsletter
Nowości na blogu, życzenia na święta .. generalnie co u nas słychać :)
Name
Email
 
Wyrażam zgodę na wysyłanie wiadomości marketingowych oraz przetwarzanie moich danych osobowych.
 

Drogi użytkowniku,

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku (RODO), informuję że:

  • Twoje dane osobowe nie będą przekazywane odbiorcom.

  • Twoje dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani organizacji międzynarodowych.

  • Przysługuje Ci prawo cofnięcia zgody na przetwarzanie danych osobowych w dowolnym momencie, bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

  • Posiadasz prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, a także do przenoszenia swoich danych osobowych tj. do otrzymania od administratora Pani/Pana danych osobowych, w ustrukturyzowanym powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego.

  • Masz prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych, gdy uznasz, iż przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku (RODO).

  • Twoje dane osobowe będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany, nie będą podlegały profilowaniu.

  • Administratorem danych jest Jan Nowak z którym można się skontaktować pod adresem info@heuristic.pl.
     

Pliki Cookies

Na naszych stronach używamy technologii, takich jak pliki cookie, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach i w Internecie. Pragniemy zapoznać Cię ze szczegółami stosowanych przez nas technologii oraz z przepisami, które niebawem wejdą w życie, tak aby dać Ci pełną wiedzę i komfort w korzystaniu z naszych serwisów internetowych. Zapoznaj się z poniższymi informacjami przed przejściem do serwisu. Klikając przycisk „przejdź do serwisu” lub zamykając to okno zgadzasz się na postanowienia zawarte poniżej.

RODO

Z dniem 25 maja 2018 r. rozpoczyna obowiązywanie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane popularnie jako „RODO”). RODO obowiązywać będzie w identycznym zakresie we wszystkich krajach Unii Europejskiej, a więc także w Polsce i wprowadza szereg zmian w zasadach regulujących przetwarzanie danych osobowych.

Czym są dane osobowe

Dane osobowe to, zgodnie z RODO, informacje o zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osobie fizycznej. W przypadku korzystania z naszego serwisu takimi danymi są np. adres e-mail, adres IP, a w przypadku wysłania zapytania - imię i nazwisko. Dane osobowe mogą być zapisywane w plikach cookies lub podobnych technologiach (np. local storage) instalowanych przez nas na naszej stronie i urządzeniach, których używasz podczas korzystania z naszych usług.

Podstawa i cel przetwarzania

Przetwarzanie danych osobowych wymaga podstawy prawnej. RODO przewiduje kilka rodzajów takich podstaw prawnych dla przetwarzania danych, a w przypadkach korzystania z naszych usług wystąpią, co do zasady trzy z nich:

  • Niezbędność przetwarzania do zawarcia lub wykonania umowy, której jesteś stroną. Umowa to, w naszym przypadku, regulamin danej usługi. Jeśli zatem zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z naszym serwisem w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy. Bez tej możliwości nie bylibyśmy w stanie zapewnić Ci usługi, a Ty nie mógłbyś z niej korzystać.

  • Niezbędność przetwarzania do celów wynikających z prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez administratora lub przez stronę trzecią. Ta podstawa przetwarzania danych dotyczy przypadków, gdy ich przetwarzanie jest uzasadnione z uwagi na nasze usprawiedliwione potrzeby, co obejmuje między innymi konieczność zapewnienia bezpieczeństwa usługi, dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług i dopasowania ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach) jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Twoja dobrowolna zgoda. Jest potrzebna głównie w przypadku, gdy usługi marketingowe dostarczają Ci podmioty trzecie oraz gdy to my świadczymy takie usługi dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele muszą mieć możliwość przetwarzania Twoich danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne, i jeśli nie chcesz, nie musisz jej udzielać. Dzięki naszemu rozwiązaniu masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie. Twoje pozostałe uprawnienia wynikające z udzielenia zgody są opisane poniżej.


Twoje dane, w ramach naszych usług, przetwarzane będą wyłącznie w przypadku posiadania przez nas lub inny podmiot przetwarzający dane jednej z dopuszczonych przez RODO podstaw prawnych i wyłącznie w celu dostosowanym do danej podstawy, zgodnie z opisem powyżej. Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania – czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy – przez czas jej wykonywania, a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora – do czasu istnienia tego uzasadnionego interesu.

Przekazywanie danych

Twoje dane będą przetwarzane przez Administratora danych osobowych oraz i Zaufanych Partnerów, którym zostaną przekazane w celach analizy. W każdym takim przypadku przekazanie danych nie uprawnia ich odbiorcy do dowolnego korzystania z nich, a jedynie do korzystania w celach wyraźnie przez nas wskazanych. Dzięki temu możemy np. lepiej dobrać najciekawsze lub najtańsze oferty dopasowane dla Ciebie. W każdym przypadku przekazanie danych nie zwalnia przekazującego z odpowiedzialności za ich przetwarzanie. Dane mogą być też przekazywane organom publicznym, o ile upoważniają ich do tego obowiązujące przepisy i przedstawią odpowiednie żądanie, jednak nigdy w innym przypadku.

Cookies

Na naszych stronach internetowych i w aplikacjach używamy technologii, takich jak pliki cookie, local storage i podobnych służących do zbierania i przetwarzania danych osobowych oraz danych eksploatacyjnych w celu personalizowania udostępnianych treści i reklam oraz analizowania ruchu na naszych stronach. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. Twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz różne strony w Internecie.

Twoje uprawnienia

Zgodnie z RODO przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas i Zaufanych Partnerów.

Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać.

Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego. Uprawnienia powyższe przysługują także w przypadku prawidłowego przetwarzania danych przez administratora.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez nas Twoich danych osobowych zebranych w związku z korzystaniem przez Ciebie z naszej strony w celach marketingowych (obejmujących niezbędne działania analityczne i zestawianie w profile marketingowe na podstawie Twojej aktywności na stronach internetowych) w tym ich przetwarzanie w plikach cookies itp. instalowanych na Twoich urządzeniach i odczytywanych z tych plików przez Administratora danych osobowych. Możesz w łatwy sposób wyrazić tę zgodę, klikając w przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamykając to okno. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. 

Zaufani Partnerzy

Dane osobowe o których mowy powyżej udostępniane są wyłącznie zaufanym partnerom w celach statystycznych oraz w celu realizowania dodatkowych usług dostępnych w serwisie.

Zaufanie partnerzy:

  • Google Inc. - w celach statystycznych, analizy danych, w celach marketingowych
  • Yandex Metrica - w celach statystycznych, analizy danych
  • Smartsupp.com, s.r.o. - w celach świadczenia usługi chatu on-line
  • Facebook, Inc. - w celach statystycznych, analizy danych, w celach marketingowych
  • Hotjar Limited - w celach statystycznych, analizy danych, w celach marketingowych, w celach świadczenia usługi chatu on-line
  • CWK Spółka z o.o. spółka komandytowa - w celach realizowania usług kurierskich
  • R2G Polska Sp. z o.o. - w celach realizowania usług kurierskich
  • Poczta Polska S.A. - w celach realizowania usług kurierskich

Newsletter

„Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach i zakresie zgodnymi z realizacją usługi newsletter opisanej w Polityce prywatności. Jestem świadomy/a, że zgodę tą mogę w każdej chwili wycofać.”