To oczywiste, że chcesz by Twoja strona pojawiała się wysoko w wyszukiwarce. Kto nie chce.
Pewnie zastanawiasz się co wybrać - pozycjonowanie czy optymalizację SEO.
Czy lepiej skorzystać z umowy na pozycjonowanie w formie abonamentu i związać się umową na 12 miesięcy, czy może lepiej zacząć od optymalizacji strony, a potem się zobaczy.
W podobnej sytuacji co Ty jest wielu przedsiębiorców. Za nim podejmiesz zdecyzję przeczytaj ten wpis. Powinien pomóc Ci podjąć odpowiednią decyzję.
Zacznijmy od początku.
Metody pozycjonowania
Zgodnie z defnicją pozycjonowanie to szereg czynności mające na celu podniesienie pozycji strony www w rankingu Google dla danego zapytania (frazy kluczowej).
Najbardziej popularne metody pozycjonowania to.
-
Techniczna optymalizacja strony www - SEO połączona z rozbudową treści
-
Pozycjonowanie poprzez linkowanie zewnętrzne - budowanie tzw. link popularity.
Są to techniki całkowicie bezpieczne, należące do tzw. technik White Hat SEO.
Optymalizacja strony - SEO
SEO to skrót od ang. search engine optymization czyli optymalizacja dla wyszukiwarek.
Optymalizację można podzielić na dwa rodzaje:
-
Optymalizację techniczną - celem jest aby strona ładowała się szybko, bez błędów i optymalnie dla użytkownika prezentowała treści
-
Optymalizację treści - celem jest aby treść oraz sposób jej "podania" na stronie była optymalnie dopasowana do zapytań w wyszukiwarce.
Działania optymalizacyjne podzielone są na kilka etapów. Najcześniej zalicza się do nich:
-
Audyt SEO - analiza strony pod względem parametrów i błędów. Audyt pokazuje od czego należy rozpocząć optymalizację techniczną
-
Analiza i dobór fraz - analiza działalności klienta i przygotowanie listy słów kluczowych optymalnych z punktu widzenia jego biznesu
-
Analiza konkurencji - sprawdzenie jak duża jest konkurencja dla wybranych słów kluczowych oraz zawężenie listy słów kluczowych do optymalnych, wybierając najlepsze słowa biorąc pod uwagę korzyści i możliwości finansowe klienta
-
Optymalizacja strony www pod kątem wybranych w poprzednim kroku słów kluczowych:
-
Optymalizacja kodu strony pod kątem dostępności dla robotów indeksujących, poprawa zgodności kodu ze standardami
-
Optymalizacja treści strony aby uzyskać porządany efekt poprzez nasycenie frazami kluczowymi
-
Copywriting - rozbudowa i optymalizacja treści dostępnych na stronie - rozbudowa istniejących treści, dodanie nowych podstron i artykułów.
-
W trakcie optymalizacji SEO wykorzystuje się szerego różnych narzędzi. Najbardziej popularne to oczywiście Google Analytics czy Google Search Console ale dostępnych narzędzi jest znacznie więcej.
Dla kogo optymalizacja SEO
-
Strona nie jest responsywna lub nie posiada wersji mobilnej - zacznij od wymiany szablonów na responsywne lub zrób stronę od nowa - tutaj sprawdzisz czy strona jest dostosowana do urządzeń mobilnych
-
Strona wolno się ładuje na komputerach stacjonarnych i mobilnych - tutaj sprawdzisz szybkość ładowania strony a tutaj szybkość na urządzeniach mobilnych
-
Strona osiąga słaby wynik Gtmetrix - tutaj zrób test strony
-
Strona posiada blog lub artykuły, które nie generują ruchu - sprawdź, które strony są blisko TOP10 używając Google Console i zoptymalizuj ich treść w pierwszej kolejności, wykonaj optymalizację wszystkich treści serwisu i wprowadź linkowanie wewnętrzne.
Zalety optymalizacji SEO
-
Możesz osiągnąć bardzo dobre efekty w krótkim czasie - np. koncentrując się na wybranych podstronach które aktualnie są blisko TOP10
-
Możliwość kontrolowania wydatków na inwestycję - płacisz za konkretną usługę, która po wykonaniu zostawia wymierne, względnie stałe efekty
-
Optymalizacja techniczna dotyczy całego serwisu, nie tylko wybranej podstrony, dzięki czemu poprawia się pozycja wszystkich podstron serwisu
Pozycjonowanie przez linkowanie zewnętrzne
Pozycja strony w wyszukiwarce zależy od jej wartości mierzonej przez wyszukiwarkę.
Jednym z czynników przy określaniu wartości są linki kierujace do naszej strony. Google bierze pod uwagę nie tylko ilość linków, ale również ich jakość, rodzaj linków (tekstowe, graficzne) oraz naturalność ich przyrostu.
Jednak czy wszystkie linki są tak samo dobre? Oczywiście nie.
Linki z darmowych katalogów czy stron niskiej wartości (stron zapleczowych z generowaną treścią) nie mają takiej samej wartości, co linki z wartościowych serwisów jak portale czy wartościowe blogi.
Co więcej, linki z kiepskich stron mogą nam zaszkodzić i spowodować, że pozycja strony zostanie obniżona.
Takie linki są często wykorzystywane przez firmy stosujące tzw. Black Hat SEO którego celem jest obniżania pozycji stron konkurencji, a nawet wykluczenia jej z rankingu.
Na szczęście można się bronić. Do wali z takimi linkami służy narzędzie udostępnione przez Google, które umożliwia wykluczenie niechcianych linków - disavow tool.
Naturalne zdobywanie linków nie jest prostym zadaniem. Wymaga bardzo dobrych treści oraz ich promocji, np. poprzez osobisty kontakt z właścicielami innych serwisów, co w Polsce jest arcytrudnym zadaniem z racji niezbyt przychylnego nastawienia. Są jeszcze systemy wymiany linków, czyli popularne SWLe, ale od tych bezpieczniej trzymać się z daleka gdyż mogą narobić więcej złego niż dobrego.
Z innych rozwiązań mamy jeszcze do dyspozycji wpisy gościnne na zaprzyjaźnionych stronach, czyli piszemy treść i ktoś publikuje ją na swojej stronie z linkiem do nas w stopce artykułu. Są też artykuły sponsorowane w portalach, które mają kilka minusów - z reguły sporo kosztują, często linki z nich sa "nofollow", czyli takie które nie wiele nam pomogą, oraz mają krótki termin przydatności - po pewnym czasie trafiają do archiwum albo są całkowicie wyłączane, co również skutecznie eliminuje ich przydatność.
W przypadku płatnego pozycjonowania firmy pozycjonerskie korzystają z reguły z własnego zaplecza, czyli własnych stron których używają do pozycjonowania. Na stronach zapleczowych umieszczane są linki do pozycjonowanego serwisu wg określonej strategii, czyli tak aby dla wyszukiwarki wyglądało to naturalnie.
Największym minusem jest uzależnienie pozycji serwisu od linków firmy pozycjonującej. Znaczy to, że w momencie kiedy rozwiążemy umowę linki zostają usunięte z zaplecza, co skutkuje spatkiem pozycji serwisu.
Plusem jest możliwość osiągnięcia szybkich efektów, na czym z wiadomych względów zależy obydwu stronom.
Dla kogo pozycjonowanie przez linkowanie
Pozycjonowanie przez linkowanie to dobra i skuteczna strategia, która sprawdzi się w przypadku każdego serwisu.-
Strona wykonana jest w technologii RWD
-
Strona posiada nowoczesny szablon który jest zoptymalizowany pod względem UX, jednym słowem sprzedaje
-
Strona nie posiada błędów, szybko się ładuje
-
Strona posiada zoptymalizowaną strukture kategorii, której nie będziesz zmieniał
-
Strona posiada wiele podstron (landingów) zoptymalizowanych pod konkretne frazy kluczowe
Zalety pozycjonowania przez linkowanie
-
Szybkie efekty nawet w przypadku konkurencyjnych fraz
-
Możliwość selektywnego pozycjonowania wybranych fraz
-
Może coś jeszcze wymyślę ;)
Podsumowanie
Wnioski są następujące.
Jeśli Twój serwis ma kilka lat, wykonany jest w starej technologii, nigdy wcześniej nie był pozycjonowany ani optymalizowany - postaw na optymalizację, albo najlepiej, zacznij od stworzenia nowego serwisu.
Tworząc nowy serwis możesz wcześniej wykonać analizę ruchu w dotychczasowym serwisie lub zlecić wykonanie takiej analizy. Taka wiedza pozwoli Ci stworzyć lepszy serwis.
Jeśli do tego dodasz odpowiednią konstrukcję szablonów w technologii RWD oraz dobrej jakości treści to na start zyskujesz bardzo solidną podstawę do zdobycia wysokich pozycji w naturalny sposób. Wystarczy, że postawisz na systematyczne dodawanie wartosciowych treści np. na blogu oraz ich promocję np. poprzez media społecznościowe. Dzięki temu możesz naturalnie zdobywać linki zewnętrzne i nie będziesz musiał korzystać z płatnego pozycjonowania.
Jeśli jednak zależy Ci na czasie, Twój serwis jest responsywny i posiada sporo treści, które generują ruch i zależy Ci na jego zwiększeniu np. poprzez zdobycie wysokich pozycji dla bardzo konkurencyjnych fraz. Dodatkowo masz budżet, który możesz przeznaczać na usługę pozycjonowania przez kolejne lata, to płatne pozycjonowanie bazujące na linkowaniu zewnętrznym powinno pozwolić Ci osiągnąć te cele.
Ważne abyś był świadomy działań jakie są wykonywane przez firmę zewnętrzną.
Na szczęście w większości przypadków firma pozycjonerska zacznie swoje działania od optymalizacji SEO, bo wie, że bez niej trudno jej będzie osiąnąć szybko efekty. Jest to niewątpliwie plus, bo efektem będzie ogólna poprawa kondycji strony. Jeśli jednak firma nie będzie zainteresowana optymalizacją będzie to znaczyło, że swoje działania w całości opiera na linkowaniu zewnętrznym i jest to sygnał że w przypadku zerwania umowy powinieneś liczyć się z poważnym spadkiem pozycji.
Najlepszym rozwiązaniem będzie odpowiednia strategia łącząca optymalizację SEO z pozycjonowaniem przez linkowanie. Dobrze zoptymalizowana strona ma wartość sama w sobie i na 100% zapewni ruch z wyszukiwarek. Dodanie zewnętrznych linków oraz ich systematyczny przyrost spowoduje, że pozycja strony będzie rosła.
Jeśli masz jakieś pytania lub uwagi podziel się nimi w komentarzu lub napisz do mnie.