Spam w wyszukiwarkach - metody pozycjonowania niezgodne z regulaminem Google

Spam w wyszukiwarkachSpam w wyszukiwarkach dotyczy metod ingerowania w wyniki wyszukiwania w poszczególnych wyszukiwarkach internetowych, które łamią zasady ustalone przez regulaminy wyszukiwarek. Ma to na celu podniesienie pozycji konkretnej strony w rankingu wyszukiwania i wiąże się z nieetycznymi działaniami w zakresie marketingu SEM zwane również Black Hat SEO.

W momencie gdy w sieci powołano do życia roboty indeksujące strony, pojawiła się pokusa wykorzystania technik mających na celu sztuczne podnoszenie wartości stron i ich pozycję w rankingu wyszukiwarek, mające pomóc w wyprzedzeniu konkurencji.

Spamowanie, nawet jeśli początkowo wydaje się skuteczne i przynoszące oczekiwane efekty - jest działaniem bardzo niebezpiecznym. Działania te okazują się zatem efektywne tylko na krótką metę.

Gdy wyszukiwarka odkryje nasze metody spamowania (a najczęściej prędzej czy później tak się dzieje) cała praca włożona w pozycjonowanie strony idzie na marne. Wyszukiwarka może obniżyć pozycję strony, albo też całkowicie ją  wyeliminować z swojego spisu stron. Bardziej kosztowne i zabierające więcej czasu może okazać się zatem spamowanie, niż zgodne z netykietą i regulaminem wyszukiwarki pozycjonowanie witryny.
 

Nasycenia słowami kluczowymi

Zamieszczanie zbyt dużej ilości słów kluczowych na stronie internetowej - przesycenie tymi słowami witryny ma na celu sztuczne polepszenie pozycji strony w rankingu wyszukiwarki i uczynienie strony bardziej atrakcyjnej dla robotów wyszukiwarki.

Teoretycznie zwiększa się znaczenie serwisu dla danej frazy - występuje ona bardzo często i określa tym samym stronę jako pomocną w zakresie odszukania odpowiedzi na wpisywane przez internautów zapytanie. Takie działania z pewnością w praktyce nie będą służyły użytkownikom Internetu - informacji pomocnych tu nie znajdą, a bombardowanie słowami kluczowymi odczytają jako bełkot i brak profesjonalizmu witryny.

Najnowsze aktualizacje algorytmu Google - Panda i Pingwin skutecznie radzą sobie z tego typu próbami oszukania ich i zwracają uwagę nawet na tekst umieszczany w stosunkowo mało zauważalnych miejscach.
 

Słowa kluczowe nie związane z treścią strony

Zamieszczanie słów, które nie dotyczą tematyki serwisu - promowanie fraz nie mających związku z treściami strony jest kolejną metodą spamowania. Promowane są pewne popularne słowa (jak na przykład seks, pogoda) i lokowane przykładowo w meta tagach. Promowane frazy nie mają związku z zawartością strony, ale kierują na nią osoby wpisujące w wyszukiwarce określone słowa.

Tak na prawdę działania tego typu nie maja aktualnie większego sensu - nawet jeśli dana osoba (poszukująca chociażby informacji o pogodzie) trafi na naszą stronę - co biorąc pod uwagę aktualny algorytm Google jest mało prawdopodobne, szybko uzna ją za nieprzydatną i nie zostanie tam dłużej.

Fraz kluczowych, które nie występują w widocznej treści serwisu nie należy podawać w meta tagach ani innych miejscach w celu spamowania.
 

Ukrywanie linków

Ukrywanie linków - spamowanie w tym zakresie polega na osadzaniu w witrynach linków, które ciężko jest odszukać.

Podstawowe metody dotyczące ukrywania linków to:
  • chowanie łączy na przeźroczystych elementach graficznych

  • używanie identycznego koloru do zaakcentowania łączy i kolor tekstu

  • chowanie łączy pod interpunkcyjnymi znakami

  • chowanie łączy na niedostrzegalnych warstwach

  • chowanie dużej ilości łączy na niewielkich obrazkach.

Ukrywanie tekstu

Ukrywanie tekstu - faktem jest, że strona zawiera wysoką pozycje w wyszukiwarce, jeśli jej treść odpowiada na zapytania wpisywane przez internautów. Zdarzają się jednak przypadki ukrywania fraz kluczowych w witrynie. Są one niewidoczne dla osób odwiedzających stronę, ale widoczne dla robotów wyszukiwarki. Użytkownicy Internetu nie mają wrażenia, że na stronie są nieodpowiednie informacje, ale podejmowane są próby oszukania wyszukiwarki.
 

Formatowanie tekstu

Wykorzystanie takiego formatowania tekstu, który jest trudny do zauważenia - dotyczy to przede wszystkim zamieszczania drobnego tekstu i ukrywania go przed internautami. Osoby dopuszczające się takich praktyk robią to tylko po to, aby uatrakcyjnić stronę dla pajączków sprawdzających witrynę. Tekst może być ukrywany poprzez maksymalne jego zminimalizowanie, albo umieszczanie go w dolnej części serwisu i nadanie mu takiego rozmiaru i koloru, aby ciężko było go odróżnić od barwy tła. 
 

Podmienianie stron

Podmienianie stron - taka sytuacja ma miejsce w przypadku, gdy do wyszukiwarki zostaje zgłoszona zoptymalizowana witryna, a w momencie gdy osiąga wysoka pozycję w rankingach zostaje podmieniona na inną witrynę. Wyszukiwarki przeszukują stronę wcześniej podaną, ale internauci widzą już podmienioną.

Zdarza się, że proceder ten zawiera w sobie elementy przestępczości - na przykład kradzież zawartości innych stron, które osiągnęły wysoką pozycję. Kopiowana jest zawartość stron, które stoją wysoko w rankingach i wykorzystywana do zdobycia wysokiej pozycji.

Gdy to już nastąpi - zawartość strony jest zmieniana na właściwą. Podmienianie stron może skutkować nie tylko konsekwencjami ze strony wyszukiwarki, ale też skutkami prawnymi - chociażby zgłoszeniem do sądu za naruszenie praw autorskich.
 

Używanie przekierowań

Niewłaściwe wykorzystanie przekierowań - stosowane jest poprzez wykorzystanie części kodu HTML albo skryptu na określonej witrynie internetowej. Użytkownicy pojawiający się w danym serwisie transportowani są na inną stronę po upływie konkretnego czasu.

Zoptymalizowana witryna razem z kodem, który służy do przekierowań zgłaszana jest do wyszukiwarki internetowej. Gdy już osiągnie wysokie miejsce w rankingu, internauci, którzy klikają łącze do tej witryny, zostają automatycznie przekierowani do innej strony, która już nie zawiera identycznych słów kluczowych. Wyszukiwarki, aby przeciwdziałać temu rodzajowi spamowania często nie akceptują witryn z przekierowaniami innymi niż HTTP 301 (czyli nie będącymi przekierowaniami stałymi).
 

Duplicate Content

Duplicate Content - dotyczy powielania treści na różnych witrynach internetowych oraz zamieszczania tych samych treści w różnych częściach tej samej witryny. Strony mogą posiadać chociażby taką samą treść, ale są dostępne pod innymi tytułami.

Innym przykładem tej techniki spamowania w wyszukiwarce jest kopiowanie treści z innej witryny i wklejanie jej na swoją stronę internetową. W momencie gdy wyszukiwarka zorientuje się, że funkcjonują dwie strony zawierające zduplikowaną treść, podejmuje próbę wykluczenia jednego z serwisu.
 

Mnożenie domen

Mnożenie domen - dotyczy procedury kupowania większej liczy domen i konstruowaniu serwisów o bardzo podobnej zawartości. Poprzez tego typu działania zwiększa się popularność danej witryny i zdobywane jest wiele pozycji w rankingach wyników wyszukiwarek.

Większa popularność w katalogach wiąże się z lepszą pozycją na liście wyszukiwania. Wyszukiwarki próbują zwalczać celowe mnożenie domen tylko po to, aby wzmocnić swoje miejsce w rankingach. Zdarzają się przypadki usunięcia ze spisu wyszukiwarki wszystkich domen określonego pochodzenia.
 

Podsumowanie

Oprócz wymienionych technik oszukiwania wyszukiwarek stosowane jest również nierzadko sztuczne linkowanie do własnych stron czy tworzenie treści na stronę tylko pod kątem wyszukiwarek.

Zwalczanie spamu w wyszukiwarkach leży w interesie nie tylko wyszukiwarek, ale również internautów i właścicieli witryn, którzy nie dopuszczają się nielegalnych i niezgodnych z zasadami netykiety praktyk. Czas i pieniądze przeznaczane na podejmowanie prób oszukania wyszukiwarki zdecydowanie lepiej spożytkować na zgodne z regulaminem optymalizowanie witryny.

 

Autor: Agnieszka

Komentarze

Twój komentarz

Nick *
E-mail *
Komentarz *

Zobacz także

Używamy Cookies, które będą zamieszczane w Twoim komputerze. Więcej w Polityce Prywatności. - więcej
Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Dowiedz się więcej w RODO. - więcej

Newsletter
Nowości na blogu, życzenia na święta .. generalnie co u nas słychać :)
Name
Email
 
Wyrażam zgodę na wysyłanie wiadomości marketingowych oraz przetwarzanie moich danych osobowych.
 

Drogi użytkowniku,

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku (RODO), informuję że:

  • Twoje dane osobowe nie będą przekazywane odbiorcom.

  • Twoje dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani organizacji międzynarodowych.

  • Przysługuje Ci prawo cofnięcia zgody na przetwarzanie danych osobowych w dowolnym momencie, bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

  • Posiadasz prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, a także do przenoszenia swoich danych osobowych tj. do otrzymania od administratora Pani/Pana danych osobowych, w ustrukturyzowanym powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego.

  • Masz prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych, gdy uznasz, iż przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku (RODO).

  • Twoje dane osobowe będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany, nie będą podlegały profilowaniu.

  • Administratorem danych jest Jan Nowak z którym można się skontaktować pod adresem info@heuristic.pl.
     

Pliki Cookies

Na naszych stronach używamy technologii, takich jak pliki cookie, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach i w Internecie. Pragniemy zapoznać Cię ze szczegółami stosowanych przez nas technologii oraz z przepisami, które niebawem wejdą w życie, tak aby dać Ci pełną wiedzę i komfort w korzystaniu z naszych serwisów internetowych. Zapoznaj się z poniższymi informacjami przed przejściem do serwisu. Klikając przycisk „przejdź do serwisu” lub zamykając to okno zgadzasz się na postanowienia zawarte poniżej.

RODO

Z dniem 25 maja 2018 r. rozpoczyna obowiązywanie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane popularnie jako „RODO”). RODO obowiązywać będzie w identycznym zakresie we wszystkich krajach Unii Europejskiej, a więc także w Polsce i wprowadza szereg zmian w zasadach regulujących przetwarzanie danych osobowych.

Czym są dane osobowe

Dane osobowe to, zgodnie z RODO, informacje o zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osobie fizycznej. W przypadku korzystania z naszego serwisu takimi danymi są np. adres e-mail, adres IP, a w przypadku wysłania zapytania - imię i nazwisko. Dane osobowe mogą być zapisywane w plikach cookies lub podobnych technologiach (np. local storage) instalowanych przez nas na naszej stronie i urządzeniach, których używasz podczas korzystania z naszych usług.

Podstawa i cel przetwarzania

Przetwarzanie danych osobowych wymaga podstawy prawnej. RODO przewiduje kilka rodzajów takich podstaw prawnych dla przetwarzania danych, a w przypadkach korzystania z naszych usług wystąpią, co do zasady trzy z nich:

  • Niezbędność przetwarzania do zawarcia lub wykonania umowy, której jesteś stroną. Umowa to, w naszym przypadku, regulamin danej usługi. Jeśli zatem zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z naszym serwisem w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy. Bez tej możliwości nie bylibyśmy w stanie zapewnić Ci usługi, a Ty nie mógłbyś z niej korzystać.

  • Niezbędność przetwarzania do celów wynikających z prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez administratora lub przez stronę trzecią. Ta podstawa przetwarzania danych dotyczy przypadków, gdy ich przetwarzanie jest uzasadnione z uwagi na nasze usprawiedliwione potrzeby, co obejmuje między innymi konieczność zapewnienia bezpieczeństwa usługi, dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług i dopasowania ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach) jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Twoja dobrowolna zgoda. Jest potrzebna głównie w przypadku, gdy usługi marketingowe dostarczają Ci podmioty trzecie oraz gdy to my świadczymy takie usługi dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele muszą mieć możliwość przetwarzania Twoich danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne, i jeśli nie chcesz, nie musisz jej udzielać. Dzięki naszemu rozwiązaniu masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie. Twoje pozostałe uprawnienia wynikające z udzielenia zgody są opisane poniżej.


Twoje dane, w ramach naszych usług, przetwarzane będą wyłącznie w przypadku posiadania przez nas lub inny podmiot przetwarzający dane jednej z dopuszczonych przez RODO podstaw prawnych i wyłącznie w celu dostosowanym do danej podstawy, zgodnie z opisem powyżej. Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania – czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy – przez czas jej wykonywania, a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora – do czasu istnienia tego uzasadnionego interesu.

Przekazywanie danych

Twoje dane będą przetwarzane przez Administratora danych osobowych oraz i Zaufanych Partnerów, którym zostaną przekazane w celach analizy. W każdym takim przypadku przekazanie danych nie uprawnia ich odbiorcy do dowolnego korzystania z nich, a jedynie do korzystania w celach wyraźnie przez nas wskazanych. Dzięki temu możemy np. lepiej dobrać najciekawsze lub najtańsze oferty dopasowane dla Ciebie. W każdym przypadku przekazanie danych nie zwalnia przekazującego z odpowiedzialności za ich przetwarzanie. Dane mogą być też przekazywane organom publicznym, o ile upoważniają ich do tego obowiązujące przepisy i przedstawią odpowiednie żądanie, jednak nigdy w innym przypadku.

Cookies

Na naszych stronach internetowych i w aplikacjach używamy technologii, takich jak pliki cookie, local storage i podobnych służących do zbierania i przetwarzania danych osobowych oraz danych eksploatacyjnych w celu personalizowania udostępnianych treści i reklam oraz analizowania ruchu na naszych stronach. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. Twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz różne strony w Internecie.

Twoje uprawnienia

Zgodnie z RODO przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas i Zaufanych Partnerów.

Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać.

Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego. Uprawnienia powyższe przysługują także w przypadku prawidłowego przetwarzania danych przez administratora.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez nas Twoich danych osobowych zebranych w związku z korzystaniem przez Ciebie z naszej strony w celach marketingowych (obejmujących niezbędne działania analityczne i zestawianie w profile marketingowe na podstawie Twojej aktywności na stronach internetowych) w tym ich przetwarzanie w plikach cookies itp. instalowanych na Twoich urządzeniach i odczytywanych z tych plików przez Administratora danych osobowych. Możesz w łatwy sposób wyrazić tę zgodę, klikając w przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamykając to okno. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. 

Zaufani Partnerzy

Dane osobowe o których mowy powyżej udostępniane są wyłącznie zaufanym partnerom w celach statystycznych oraz w celu realizowania dodatkowych usług dostępnych w serwisie.

Zaufanie partnerzy:

  • Google Inc. - w celach statystycznych, analizy danych, w celach marketingowych
  • Yandex Metrica - w celach statystycznych, analizy danych
  • Smartsupp.com, s.r.o. - w celach świadczenia usługi chatu on-line
  • Facebook, Inc. - w celach statystycznych, analizy danych, w celach marketingowych
  • Hotjar Limited - w celach statystycznych, analizy danych, w celach marketingowych, w celach świadczenia usługi chatu on-line
  • CWK Spółka z o.o. spółka komandytowa - w celach realizowania usług kurierskich
  • R2G Polska Sp. z o.o. - w celach realizowania usług kurierskich
  • Poczta Polska S.A. - w celach realizowania usług kurierskich

Newsletter

„Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach i zakresie zgodnymi z realizacją usługi newsletter opisanej w Polityce prywatności. Jestem świadomy/a, że zgodę tą mogę w każdej chwili wycofać.”