Long Tail - pozycjonowanie na długi ogon

19 lipca 2012 Agnieszka
Jedną ze skutecznych metod pozycjonowania jest metoda long tail czyli na długi ogon. W czasach kiedy konkurencja na główne frazy jest ogromna long tail to świetny sposób na przyciągniecie użytkowników na stronę.

Long Tail - pozycjonowanie na długi ogon

Long Tail (długi ogon) - to koncepcja stworzona przez Chrisa Andersona, która mówi, iż dysponowanie rozbudowanym asortymentem może skutkować generowaniem na pojedynczych i niekoniecznie często spotykanych pozycjach, większych obrotów, niż te, które są generowane na najbardziej popularnych i cieszących się największym zainteresowaniem towarach.

Koncepcja Long Tail pomocna jest również w zakresie pozycjonowania stron internetowych.

Długi ogon polega na rezygnacji z pozycjonowania strony na niewielką liczbę trudnych fraz, na rzecz bardzo dużej ilości fraz mniej szczegółowych. Okazuje się, że skuteczne jest nie tylko pozycjonowanie ogólnych kluczowych fraz (co może okazać się bardzo trudne w warunkach dużej konkurencji). Równie dobry efekt przynosi pozycjonowanie fraz mniej popularnych, ale za to w bardzo dużej ilości.

Koncepcja Long Tail pomogła odnieść sukces takim firmom jak: eBay, Allegro, Netflix, Tunes czy Google.

Na czym polega pozycjonowanie na długi ogon

Aby właściwie zrozumieć istotę pozycjonowania szerokiego należy zdać sobie sprawę, że większość wejść na stronę jest związana z określonymi słowami kluczowymi. Warunkiem ich efektywności jest jednak odpowiednie wypozycjonowanie - nierzadko trudne z uwagi na dużą konkurencję stron o podobnym profilu i podobnych słowach kluczowych. Pozostałe wejścia na stronę związane są właśnie z metodą Long Tail.

Co ważne - często okazuje się, że to właśnie odwiedziny osób wpisujących frazy związane z pozycjonowaniem szerokim są najbardziej dochodowe dla określonej firmy internetowej. Słowa zawarte w pozycjonowaniu szerokim nawiązują do słów kluczowych służących do pozycjonowania strony. Są rozbudowanymi frazami pochodzącymi od podstawowych słów kluczowych.

Poszczególne frazy szerokiego pozycjonowania uzyskiwane mogą być zarówno z kombinacji słów tytułu strony, tytułów określonych artykułów czy podstron, jak i słów podkreślanych w zamieszczanych treściach. Często zdarza się, że odwiedziny najbardziej wartościowe, użytkowników zainteresowanych prezentowaną przez nas tematyką mają związek właśnie z wpisywaniem w wyszukiwarce rozbudowanych fraz (nawiązujących do głównych słów kluczowych).

Zalety i wady Long Tail

Skuteczność pozycjonowania na hasła szerokie okazuje się wysoce zadowalająca. Hasła bardziej dokładne i rozbudowane nierzadko szybciej i łatwiej trafiają do określonej grupy docelowej, która od razu wpisuje w wyszukiwarce konkretne frazy, którymi jest zainteresowana.

Dodatkowo haseł niszowych na które pozycjonowana jest strona występuje wiele - sam fakt dużej ilości tych fraz wpływa na niemałą liczbę wejść na określoną witrynę. Niewątpliwą zaletą metody Long Tail jest fakt, iż łatwiej jest pozycjonować rozbudowane frazy, niż te, którymi zainteresowana jest także konkurencja. Jeśli określony internauta wpisze właściwą frazę, którą wykorzystaliśmy do pozycjonowania szerokiego, jest duże prawdopodobieństwo, że zainteresuje go tematyka naszej witryny czy usługi proponowane przez firmę. Znalazł się bowiem na stronie internetowej w konkretnym celu, w poszukiwaniu zdefiniowanej kwestii. Jeśli internautę zainteresuje nasza witryna - spędzi tam znacznie więcej czasu co może skutkować podjęcie oczekiwanej przez nas akcji i przyczynić się do wytworzenia przychodu.

Do wad pozycjonowania szerokiego możemy zaliczyć fakt, iż nie jesteśmy w stanie w stu procentach przewidzieć jakie frazy wpisywane będą przez poszczególnych użytkowników Internetu, zainteresowanych określonym zagadnieniem.

Metoda pozycjonowania Long Tail staje się coraz bardziej popularna i coraz częściej stosowana. Nie da się jednak ukryć, że najlepsze efekty przyniesie w połączeniu z pozycjonowaniem na standardowe, mocne frazy.

Bezpłatna konsultacja

optymalizacja

content marketing

link building