Pozycjonowanie czy optymalizacja SEO

05 kwietnia 2018 Łukasz Gierucki
Co lepsze - płatne pozycjonowanie przez linkowanie czy optymalizacja SEO? Sprawdź od czego zacząć i wybierz optymalnie.

Pozycjonowanie czy optymalizacja SEO

To oczywiste, że chcesz by Twoja strona pojawiała się wysoko w wyszukiwarce. Kto nie chce.

Pewnie zastanawiasz się co wybrać - pozycjonowanie czy optymalizację SEO.

Czy lepiej skorzystać z umowy na pozycjonowanie w formie abonamentu i związać się umową na 12 miesięcy, czy może lepiej zacząć od optymalizacji strony, a potem się zobaczy.

W podobnej sytuacji co Ty jest wielu przedsiębiorców. Za nim podejmiesz decyzję przeczytaj ten wpis. Powinien pomóc Ci podjąć odpowiednią decyzję.

Zacznijmy od początku.

Pozycjonowanie - nowy trend czy prawdziwa wartość

Pozycjonowanie to słowo, które w ostatnim czasie stało się bardzo popularne zwłaszcza wśród użytkowników internetu. Mimo, że słowo to związane jest wyłącznie z internetem, stało się tak popularne, że używają go nawet osoby mające problem z odróżnieniem adresu www od adresu e-mail.


Dlaczego słowo pozycjonowanie stało się tak ważne? Odpowiedź jest bardzo prosta. Ponieważ internet stał się tak ważny - tak ważny, że coraz trudniej wyobrazić sobie życie bez niego i jednocześnie daje niezliczoną szansę na zarabianie pieniędzy z której każdy chce skorzystać.

Aby móc skorzystać z tej szansy jaką daje dziś internet należy posiadać stronę www. Jednak sama strona  www nie daje wiele. Jeśli na stronę nie przyciągniemy ludzi - użytkowników - pozostanie ona tylko niepotrzebnym wydatkiem. Dlatego dzisiaj każdy kto chce czerpać korzyści z internetu - czyli praktycznie każdy - robi wszystko, aby na swoją stronę przyciągnąć możliwie najwięcej gości. Jak to osiągnąć? Teoretycznie prosto.

Wiedząc, że 90% ruchu na stronach generowane jest przez Google - wystarczy, aby nasza strona:

  1. znalazła się w rankingu Google na ważne dla nas słowa kluczowe
  2. znalazła się odpowiednio wysoko w rankingu, aby osoby szukające informacji na dany temat dotarły do naszej strony.

Niestety nie jest to jednak takie proste jak by się mogło wydawać, aczkolwiek w tym miejscu przychodzi nam z pomocą wspomniane już pozycjonowanie. Czym zatem jest to popularne ostatnio słowo?

Pozycjonowanie - znaczenie słowa

Najprościej mówiąc, pozycjonowanie to szereg czynności podejmowanych w celu podniesienia strony www w rankingach wyszukiwarek - przede wszystkim Google.

Tak więc pozycjonowanie związane jest w 100% z internetem - w 51% z wyszukiwarkami i w 49% ze stronami www. Oczywiście drugi podział został przyjęty obrazowo, żeby pokazać, że w pozycjonowaniu chodzi przede wszystkim o wyszukiwarki, które wokół których wszystko się w tym przypadku "kręci".

Przez szereg czynności rozumie się tutaj szereg usług świadczonych przez firmy, freelancerów i osoby fizyczne, które mają spowodować, że dana strona osiągnie wysoką pozycję wyszukiwarkach dla określonych słów kluczowych. Czynności mają na celu najpierw osiągnięcie określonej w umowie pozycji np. Top20, Top10 czy Top3 oraz  utrzymanie tej pozycji przez okres trwania umowy. 

Indeks - ranking wyników Google

Google przy tworzeniu rankingu dla danych słów kluczowych - tzw. indeksu - bierze pod uwagę wiele czynników, które są częścią bardzo złożonego algorytmu opracowanego i cały czas modyfikowanego przez jego twórcę. Nikt tak naprawdę nie wie jakie są to czynniki i jaką mają wagę, gdyż jest to największa tajemnica Google. Mówi się, że może to być nawet od kilku do kilkunastu tysięcy czynników, które wyszukiwarka bierze pod uwagę przy obliczaniu pozycji danej strony dla danych słów kluczowych.

Oficjalnie wiadomo, że Google chce być jak najbardziej obiektywnym przy konstruowaniu indeksu i nikt i nic nie może wpływać bezpośrednio na pozycję danej strony - nie ma możliwości kupienia pozycji, o czym rzekomo przekonały się duże koncerny jak np. BMW. Swego czasu mówiło się w internecie o próbie kupienia pozycji przez ten koncern, jednak były to oczywiście nieoficjalne informacje.

Należy przyjąć, że Google chce być jak najbardziej obiektywny i podawać jak najbardziej wartościowe wyniki w swoim indeksie, co przy okazji jest misją organizacji postawioną przez założycieli Google wiele lat temu.

Dlatego wielu specjalistów cały czas pracuje nad algorytmem indeksującym dodając jedne i wykluczając inne czynniki, które np. stały się sposobem nadużywanym przez pozycjonerów. W taki sposób wykluczono np. dane typu Keywords czy Description, które obecnie nie wpływają na pozycję strony w rankingu, a które jeszcze kilka lat temu były bardzo ważne i które masowo wykorzystywano i nadużywano.

Należy mieć świadomość, że Google posiada regulamin, w którym jasno podaje, że nie wolno stosować sztuczek i trików gdyż strona może zostać ukarana tymczasowym spadkiem w rankingu lub nawet całkowicie wykluczona. Niestety regulamin nie precyzuje dokładnie jak strona może zostać ukarana za jakie przewinienia.

Page Rank a pozycja strony w rankingu

W rankingu Google stara się wyświetlać strony najbardziej wartościowe dla użytkownika szukającego informacji o danym wyrazie lub zwrocie wpisanym do wyszukiwarki. Aby umożliwić właścicielom stron sprawdzenie jak bardzo wartościowa jest ich strona Google wprowadził wyznacznik zwane Page Rank. Jest to dziesięciostopniowa skala określająca wartość danej strony www. Skala ta dzieli się na 10 przedziałów przy czym każdy kolejny jest szerszy od poprzedniego. Zatem przejście do następnego jest zdecydowanie trudniejsze niż z poprzedniego na obecne ponieważ przedział jest szerszy.

Niestety i w tym przypadku nie mamy możliwości sprawdzić jaki jest prawdziwy Page Rank strony, czyli w którym miejscu przedziału się znajdujemy. Możemy jednak w prosty sposób sprawdzić oficjalny Page Rank strony - wystarczy zainstalować Google Toolbar do przeglądarki, który informuje nas o wartości Page Rank każdej strony, którą przeglądamy.

Dzięki temu narzędziu możemy sprawdzić Page Rank każdej strony - strony głównej i podstron, ponieważ PR obliczany jest dla każdej strony oddzielnie. Page Rank strony głównej  jest pochodną PR jej podstron oraz PR stron, które linkują do danej strony - tzw. link popularity.

Niestety wysoki Page Rank nie gwarantuje nam pierwszego miejsca w rankingu dla danych słów kluczowych, jednak prezentuje on jaką wartość ma nasza strona/podstrony w oczach Google. Często zdarza się, że strona o niższym PR jest wyżej w rankingu dla danych słów kluczowych, mimo że wartość strony z wyższym PR jest oczywiście większa.

Przychodzi zatem pytanie w jaki sposób znaleźć się w czołówce rankingu?

Metody pozycjonowania

Zgodnie z definicją pozycjonowanie to szereg czynności mające na celu podniesienie pozycji strony www w rankingu Google dla danego zapytania (frazy kluczowej).

Najbardziej popularne metody pozycjonowania to.

  • Techniczna optymalizacja strony www - SEO połączona z rozbudową treści

  • Pozycjonowanie poprzez linkowanie zewnętrzne - budowanie tzw. link popularity.


Są to techniki całkowicie bezpieczne, należące do tzw. technik White Hat SEO.

Optymalizacja strony - SEO

SEO to skrót od ang. search engine optymization czyli optymalizacja dla wyszukiwarek.

Optymalizację można podzielić na dwa rodzaje:

  1. Optymalizację techniczną - celem jest aby strona ładowała się szybko, bez błędów i optymalnie dla użytkownika prezentowała treści

  2. Optymalizację treści - celem jest aby treść oraz sposób jej "podania" na stronie była optymalnie dopasowana do zapytań w wyszukiwarce.


Działania optymalizacyjne podzielone są na kilka etapów. Najcześciej zalicza się do nich:
 

  1. Audyt SEO - analiza strony pod względem parametrów i błędów. Audyt pokazuje od czego należy rozpocząć optymalizację techniczną

  2. Analiza i dobór fraz - analiza działalności klienta i przygotowanie listy słów kluczowych optymalnych z punktu widzenia jego biznesu

  3. Analiza konkurencji - sprawdzenie jak duża jest konkurencja dla wybranych słów kluczowych oraz zawężenie listy słów kluczowych do optymalnych, wybierając najlepsze słowa biorąc pod uwagę korzyści i możliwości finansowe klienta

  4. Optymalizacja strony www pod kątem wybranych w poprzednim kroku słów kluczowych:

    1. Optymalizacja kodu strony pod kątem dostępności dla robotów indeksujących, poprawa zgodności kodu ze standardami

    2. Optymalizacja treści strony aby uzyskać porządany efekt poprzez nasycenie frazami kluczowymi

    3. Copywriting - rozbudowa i optymalizacja treści dostępnych na stronie - rozbudowa istniejących treści, dodanie nowych podstron i artykułów.

W trakcie optymalizacji SEO wykorzystuje się szereg różnych narzędzi. Najbardziej popularne to oczywiście Google Analytics czy Google Search Console ale dostępnych narzędzi jest znacznie więcej.

Dla kogo optymalizacja SEO

Zalety optymalizacji SEO

  • Możesz osiągnąć bardzo dobre efekty w krótkim czasie - np. koncentrując się na wybranych podstronach które aktualnie są blisko TOP10

  • Możliwość kontrolowania wydatków na inwestycję - płacisz za konkretną usługę, która po wykonaniu zostawia wymierne, względnie stałe efekty

  • Optymalizacja techniczna dotyczy całego serwisu, nie tylko wybranej podstrony, dzięki czemu poprawia się pozycja wszystkich podstron serwisu
     

Pozycjonowanie przez linkowanie zewnętrzne

Pozycja strony w wyszukiwarce zależy od jej wartości mierzonej przez wyszukiwarkę.

Jednym z czynników przy określaniu wartości są linki kierujace do naszej strony. Google bierze pod uwagę nie tylko ilość linków, ale również ich jakość, rodzaj linków (tekstowe, graficzne) oraz naturalność ich przyrostu.

Jednak czy wszystkie linki są tak samo dobre? Oczywiście nie.

Linki z darmowych katalogów czy stron niskiej wartości (stron zapleczowych z generowaną treścią) nie mają takiej samej wartości, co linki z wartościowych serwisów jak portale czy wartościowe blogi.

Co więcej, linki z kiepskich stron mogą nam zaszkodzić i spowodować, że pozycja strony zostanie obniżona.
Takie linki są często wykorzystywane przez firmy stosujące tzw. Black Hat SEO którego celem jest obniżania pozycji stron konkurencji, a nawet wykluczenia jej z rankingu.

Na szczęście można się bronić.  Do wali z takimi linkami służy narzędzie udostępnione przez Google, które umożliwia wykluczenie niechcianych linków - disavow tool.

Naturalne zdobywanie linków nie jest prostym zadaniem. Wymaga bardzo dobrych treści oraz ich promocji, np. poprzez osobisty kontakt z właścicielami innych serwisów, co w Polsce jest arcytrudnym zadaniem z racji niezbyt przychylnego nastawienia. Są jeszcze systemy wymiany linków, czyli popularne SWLe, ale od tych bezpieczniej trzymać się z daleka gdyż mogą narobić więcej złego niż dobrego.

Z innych rozwiązań mamy jeszcze do dyspozycji wpisy gościnne na zaprzyjaźnionych stronach, czyli piszemy treść i ktoś publikuje ją na swojej stronie z linkiem do nas w stopce artykułu. Są też artykuły sponsorowane w portalach, które mają kilka minusów - z reguły sporo kosztują, często linki z nich sa "nofollow", czyli takie które nie wiele nam pomogą, oraz mają krótki termin przydatności - po pewnym czasie trafiają do archiwum albo są całkowicie wyłączane, co również skutecznie eliminuje ich przydatność.

W przypadku płatnego pozycjonowania firmy pozycjonerskie korzystają z reguły z własnego zaplecza, czyli własnych stron których używają do pozycjonowania. Na stronach zapleczowych umieszczane są linki do pozycjonowanego serwisu wg określonej strategii, czyli tak aby dla wyszukiwarki wyglądało to naturalnie.

Największym minusem jest uzależnienie pozycji serwisu od linków firmy pozycjonującej. Znaczy to, że w momencie kiedy rozwiążemy umowę linki zostają usunięte z zaplecza, co skutkuje spadkiem pozycji serwisu.

Plusem jest możliwość osiągnięcia szybkich efektów, na czym z wiadomych względów zależy obydwu stronom.

Dla kogo pozycjonowanie przez linkowanie

Pozycjonowanie przez linkowanie to dobra i skuteczna strategia, która sprawdzi się w przypadku każdego serwisu.
  • Strona wykonana jest w technologii RWD

  • Strona posiada nowoczesny szablon który jest zoptymalizowany pod względem UX, jednym słowem sprzedaje

  • Strona nie posiada błędów, szybko się ładuje

  • Strona posiada zoptymalizowaną strukturę kategorii, której nie będziesz zmieniał

  • Strona posiada wiele podstron (landingów) zoptymalizowanych pod konkretne frazy kluczowe
     

Zalety pozycjonowania przez linkowanie

  • Szybkie efekty nawet w przypadku konkurencyjnych fraz

  • Możliwość selektywnego pozycjonowania wybranych fraz
     

Podsumowanie

Jeśli Twój serwis ma kilka lat, wykonany jest w starej technologii, nigdy wcześniej nie był pozycjonowany ani optymalizowany - postaw na optymalizację, albo najlepiej, zacznij od stworzenia nowego serwisu.

Tworząc nowy serwis możesz wcześniej wykonać analizę ruchu w dotychczasowym serwisie lub zlecić wykonanie takiej analizy. Taka wiedza pozwoli Ci stworzyć lepszy serwis.

Jeśli do tego dodasz odpowiednią konstrukcję szablonów w technologii RWD oraz dobrej jakości treści to na start zyskujesz bardzo solidną podstawę do zdobycia wysokich pozycji w naturalny sposób. Wystarczy, że postawisz na systematyczne dodawanie wartościowych treści np. na blogu oraz ich promocję np. poprzez media społecznościowe. Dzięki temu możesz naturalnie zdobywać linki zewnętrzne i nie będziesz musiał korzystać z płatnego pozycjonowania.

Jeśli jednak zależy Ci na czasie, Twój serwis jest responsywny i posiada sporo treści, które generują ruch i zależy Ci na jego zwiększeniu np. poprzez zdobycie wysokich pozycji dla bardzo konkurencyjnych fraz. Dodatkowo masz budżet, który możesz przeznaczać na usługę pozycjonowania przez kolejne lata, to płatne pozycjonowanie bazujące na linkowaniu zewnętrznym powinno pozwolić Ci osiągnąć te cele.

Ważne abyś był świadomy działań jakie są wykonywane przez firmę zewnętrzną.

Na szczęście w większości przypadków firma pozycjonerska zacznie swoje działania od optymalizacji SEO, bo wie, że bez niej trudno jej będzie osiągnąć szybko efekty. Jest to niewątpliwie plus, bo efektem będzie ogólna poprawa kondycji strony. Jeśli jednak firma nie będzie zainteresowana optymalizacją będzie to znaczyło, że swoje działania w całości opiera na linkowaniu zewnętrznym i jest to sygnał że w przypadku zerwania umowy powinieneś liczyć się z poważnym spadkiem pozycji.

Najlepszym rozwiązaniem będzie odpowiednia strategia łącząca optymalizację SEO z pozycjonowaniem przez linkowanie. Dobrze zoptymalizowana strona ma wartość sama w sobie i na 100% zapewni ruch z wyszukiwarek. Dodanie zewnętrznych linków oraz ich systematyczny przyrost spowoduje, że pozycja strony będzie rosła.

Jeśli masz jakieś pytania lub uwagi podziel się nimi w komentarzu lub napisz do mnie.

Bezpłatna konsultacja

optymalizacja

content marketing

link building