SEO i pozycjonowanie jako narzędzia promocji firmy

18 kwietnia 2018 Gabriela Boczar
Pozycjonowanie i SEO dają możliwość wypromowania strony przy relatywnie niskich kosztach. Co więcej, dzięki nim możesz lepiej poznać potrzeby swoich klientów i dopasować do nich produkt.

SEO i pozycjonowanie w marketingu internetowym

Pozycjonowanie i SEO to tematy, które powinny Cię zainteresować, jeśli jesteś właścicielem jakiejkolwiek strony internetowej. W szczególności, jeżeli liczba osób odwiedzających przekłada się na Twoje zyski. Pozycjonowanie i SEO dają szereg możliwości, które możesz wykorzystać w celu zwiększenia ruchu na swojej stronie. 

Czym jest pozycjonowanie stron internetowych?

Pozycjonowanie stron to szereg działań, mających na celu umieszczenie strony jak najwyżej w wynikach wyszukiwania w wyszukiwarkach internetowych (jak na przykład Google).

Jest jednym z najskuteczniejszych środków promocji zarówno samej strony internetowej, jak i firmy w ogóle. Ponadto, działania te są jedną z najtańszych form reklamy, cechującą się dodatkowo dużą skutecznością. Z pozycjonowania korzystają nie tylko firmy, ale też osoby prywatne prowadzące blogi. 

Profesjonalne pozycjonowanie polega na zabiegach, wykonywanych w sposób systematyczny. Dzięki temu możesz nie tylko podnieść pozycję swojej strony, ale również tę pozycję utrzymać. Działania te mają bezpośredni związek z promocją samej strony (a co za tym idzie - Twojej firmy).

Wśród głównych działań pozycjonowania stron www, można wymienić:

  • optymalizację kodu strony internetowej pod kątem tzw. robotów sieciowych wyszukiwarek, 

  • nieustające promowanie strony w sieci za pomocą linków z powiązanych stron,

  • tworzenie artykułów blogowych dotyczących usług firmy, które następnie mają zostać opublikowane w internecie.

SEO czyli optymalizacja stron

Pojęciem bardzo zbliżonym do pozycjonowania strony, lecz nie synonimicznym jest SEO (z języka angielskiego Search Engine Optimization) czyli optymalizacja stron internetowych pod algorytm wyszukiwarki. Funkcjonowanie SEO polega na działaniach, które są wykonywane bezpośrednio na stronach internetowych. Ich celem jest wypromowanie jak największej ilości słów kluczowych. Frazy kluczowe zawierają się w pytaniach zadanych przez potencjalnych klientów w wyszukiwarkach.

Zwróć uwagę na fakt, iż wyszukiwarki internetowe uwzględniają kilka czynników przy wyszukiwaniu. Może to być częstotliwość lub gęstość słów kluczowych (odpowiednio liczba powtórzeń danych słów i ich procentowa zawartość w stosunku do ilości tekstu), ale też ich rozmieszczenie. Ważne, byś umieścił frazy kluczowe nie tylko w treści tekstu, lecz też w jego wstępie i nagłówkach.

Przygotuj również kod strony we właściwy sposób. Zapobiegnie to chociażby długiemu ładowaniu witryny i wczytywaniu poszczególnych jej elementów.

Czym jest SEO?
 

Pozycjonowanie stron internetowych a SEO

Powyższe określenia często są niesłusznie traktowane jako równoznaczne. Należy podkreślić, że działania SEO zawierają się w działaniach pozycjonowania. Prawidłowa optymalizacja strony jest czynnikiem wpływającym na skuteczny marketing we wszystkich wyszukiwarkach. Rezultaty zauważysz już po niedługim czasie od rozpoczęcia działań SEO. Zazwyczaj w ciągu kilku miesięcy odnotowuje się zwiększoną ilość odwiedzin strony. 

Słowem: cele SEO i pozycjonowania pokrywają się - chodzi o ściągnięcie jak największej liczby klientów. Jednocześnie SEO nie jest tym samym, co pozycjonowanie stron, a częścią składową ogółu pozycjonowania.

Korzyści płynące z pozycjonowania stron www

Mówiąc o korzyściach związanych z poprawą pozycji strony, niewątpliwie ważną kwestią jest pozyskanie nowych klientów. Dzieje się to w wyniku zwiększenia ruchu na stronie. Co więcej, zwykle nie wiąże się to z wysokimi kosztami. Z tego powodu większość właścicieli stron decyduje się na działania związane z SEO.

Pozycjonowanie ma jednak więcej plusów. Jednym z nich jest fakt, że prawidłowo prowadzony proces pozycjonowania może przynieść długofalowe rezultaty. Dzięki temu strona nie tylko może podnieść swoją pozycję, ale również ją utrzymać. Tym samym obniża się pozycja konkurencji, co można uznać za kolejną zaletę.

Inną kwestią jest lepsze poznanie preferencji klientów. Pozycjonowanie daje taką możliwość, co wynika bezpośrednio z operowania słowami kluczowymi. Ze słów najczęściej wpisywanych w wyszukiwarkę można uzyskać wiedzę o zachowaniach klienta i jego potrzebach.

Linkowanie zewnętrzne

Samo pozycjonowanie stron internetowych nie opiera się jedynie na optymalizacji czy wzbogacaniu treści strony. Również linki mają niezwykle mocny wpływ na pozycję w wynikach wyszukiwania. Na podstawie informacji z jakich źródeł pochodzą linki do Twojej strony, wyszukiwarka jest w stanie określić jak wiarygodna jest ona na tle innych o podobnej tematyce. Warto linkować strony w serwisach ogłoszeniowych, katalogach firm czy w social mediach.

Niewiele wspólnego z prawdą ma jednak stwierdzenie, że każdy link do Twojego serwisu ma taka samą wartość. Jeżeli linki będą znajdować się na stronach mało wartościowych dla wyszukiwarki, to i wartość linków potraktowana zostanie jako niewielka.

Podobnie jeśli umieścisz na swojej stronie odsyłacze do stron o niepewnej treści lub do takich, które w międzyczasie zostały usunięte.

Takie zjawiska nie sprzyjają poprawianiu pozycji. Zwróć więc uwagę, jakie linki umieszczasz na swojej stronie i gdzie zamieszczane są te do Twojej strony. Tym bardziej, że sam proces budowania siatki linków jest długotrwały i wymaga zaangażowania.

Słowa kluczowe SEO

Pojęcie pozycjonowania stron jest ściśle połączone z wyszukiwarką internetową, głównie Google. Dosłownie wszystko możesz określić za pomocą słów kluczowych. Nie ma znaczenia, czy poszukujesz przepisu na sernik, czy pomysłu na biznes. Wykorzystując ten fakt, całą istotę pozycjonowania stron internetowych można oprzeć na frazach kluczowych.

Wyszukiwarki próbują z jak największą dokładnością dopasować wyniki wyszukiwania do subiektywnych intencji użytkownika. Podobnie działa marketing internetowy i marketing ogółem. Działania te mają doprowadzić użytkowników do Twojej strony i skupić na niej ich uwagę.

Najlepiej jest posługiwać się małą liczbą słów kluczowych - zbyt duża ich ilość mogłaby zostać źle odebrana przez wyszukiwarkę, a w skrajnych przypadkach strona mogłaby zostać zablokowana przez Google. Jest to tylko jeden przykład działania, jakie może zaszkodzić Twojej stronie. Istnieje jednak cała lista błędów, które możesz popełnić przy pozycjonowaniu.

Słowa kluczowe są ciekawym narzędziem, które możesz wykorzystać, aby zrozumieć potrzeby i motywacje swoich klientów. Pozwoli Ci to na bardziej precyzyjny dobór produktu do grupy docelowej.

Jak wybrać odpowiednie słowa kluczowe?

Proces ten nie jest zbyt złożony, wymaga jednak skrupulatności. Najprostszym sposobem na wyłonienie słów kluczowych jest opisanie oferty zawartej na stronie w sposób jak najbardziej zwięzły i konkretny. Na tym etapie możesz w prosty sposób wychwycić najważniejsze frazy, które kolejno możesz określić jak największą liczbą synonimów. Ma to na celu zebranie jak największej liczby potencjalnych klientów, którzy pożądany produkt nie zawsze nazywają w ten sam sposób.

W ramach ostatniego już etapu doboru słów kluczowych możesz skorzystać z narzędzi propozycji słów kluczowych. Mogą one wygenerować odpowiednie nazwy stron, tytuły czy nagłówki, które przyciągną większą ilość zainteresowanych. Z planerów słów kluczowych możesz korzystać bezpłatnie (np. Google Keyword Planner w Google AdWords).

Istota i wybrane narzędzia audytu SEO

Istotą audytu SEO jest przeszukanie strony internetowej w celu znalezienia rozwiązań skutkujących podniesieniem pozycji danej strony. Dzięki niemu możesz uzyskać informacje o tym, co należałoby poprawić, abyś osiągnął jak najlepsze wyniki. Audyt SEO pozwala również określić, jak witryna powinna wyglądać docelowo. 


Wśród najpopularniejszych narzędzi audytu SEO można wyróżnić:

  • Senuto - jedno z narzędzi najczęściej wykorzystywanych z powodu dostępu do dużej ilości danych. Działa w oparciu o tryb dzienny i tygodniowy, gdzie ten pierwszy codziennie sprawdza wyniki dla ponad 2 mln słów kluczowych, a drugi dla 19 mln tygodniowo,

  • SEMstorm - daje możliwość codziennego śledzenia pozycji swojej oraz konkurencji,

  • SEO Majestic - jako jeden z niewielu programów pozwalający na sprawdzenie źródeł linków i ich wiarygodności,

  • Seoptimer - generuje raporty zawierające sugestie poprawek,

  • Google Webmaster Tools - zestaw narzędzi pozwalających określić sposób, w jaki Google widzi stronę.


Szczegółowe informacje na temat powyższych narzędzi uzyskasz na stronach producentów.
 

Dlaczego SEO i pozycjonowanie
 

Próbując udzielić odpowiedzi na pytanie zadane na początku artykułu: czym jest pozycjonowanie i SEO? - można uświadomić sobie,  że jest to proces złożony, długotrwały i wymagający wiele zaangażowania.

Należy szybko reagować na zmiany w wyszukiwarce, ale też opierać się na wiedzy i obserwacjach. Musisz wiedzieć, że pozycjonowanie jest procesem, który trwa cały czas - niezależnie od Twoich poczynań. Trzeba więc z uwagą śledzić działania konkurencji i dynamicznie reagować na zmiany algorytmu. Pomimo wszystko, warto skorzystać z możliwości, jakie daje pozycjonowanie i SEO, gdyż niewielkim kosztem możesz osiągnąć duże korzyści.

Bezpłatna konsultacja

optymalizacja

content marketing

link building