Marketing społecznościowy - najważniejsze informacje

Marketing społecznościowy - social marketingDziałania marketingowe systematycznie się zmieniają i ewoluują, a tradycyjne ich formy wypierane są przez nowe, szybciej trafiające do potencjalnych klientów. W serwisach społecznościowych drzemią ogromne możliwości dotyczące szeroko pojętego marketingu w Internecie.

Aby skutecznie promować własną firmę należy zatem otworzyć się na korzyści wynikające z nowoczesnych rozwiązań marketingu społecznościowego.








 

Czym jest marketing społecznościowy

Marketing społecznościowy określić można jako rodzaj marketingu, którego odbiorcami jest pewna społeczność, a jego głównym celem jest aktywna komunikacja z internautami przy udziale serwisów społecznościowych.

W ramach omawianego marketingu wykorzystać można takie typy marketingu jak marketing wirusowy, szeptany czy marketing rekomendacji.

Marketing wirusowy koncentruje się na tym, aby tworzyć sytuację, w której internauci sami zaczną pomiędzy sobą przekazywać, rozsyłać określona informację. Może się to odbywać zarówno poprzez udostępnienie wiadomości zabawnej, jak i szokującej i skandalicznej. Przekaz dociera do określonego odbiorcy, a ten przekazuje go dalej, do swoich znajomych, dzięki czemu zostaje on udostępniony szerokiej grupie odbiorców.

Aby marketing wirusowy odniósł pożądany skutek należy wykazać się kreatywnością i pomysłowością. Określony przekaz musi trafić do internauty i poruszyć go w taki sposób, aby ten chciał informację przekazać dalej. Marketing szeptany ma na celu dotarcie do grona odbiorców poprzez przekaz ustny.

Najczęściej nie jest to jednak spontaniczny przekaz, a informacja celowo udostępniana i sprawiająca jedynie wrażenie spontanicznej. Firmy, które chcą wykorzystać technikę marketingu szeptanego prowokują sytuację, w której poszczególne osoby zaczynają rozmawiać o kwestiach, które ich interesują. Ewentualnie zlecają pracownikom prowadzenia rozmów na określony tematy, które wydają się przypadkowe i spontaniczne.

Marketing rekomendacji natomiast ma za zadanie wywołanie uznania wobec określonego produktu wśród klientów. Przekazywanie informacji o produkcie jest dobrowolne i wiąże się z osobistymi doświadczeniami związanymi z określonym towarem czy firmą. Jak wiadomo większość ludzi bardziej ufa rekomendacjom znajomych niż tradycyjnym reklamom - dlatego ta forma promocji firmy jest szczególnie istotna dla budowania wizerunku marki w sieci.
 

Dlaczego warto założyć profil firmy

  1. Poprzez marketing społecznościowy można zyskać profity, których firma nie mogłaby uzyskać w innych działaniach marketingowych w Internecie. Przede wszystkim zyskać może wizerunek instytucji, która do tej pory była niezauważona. Poprzez udział innych osób w życiu przedsiębiorstwa wzmacnia się jego wiarygodność i powstają silne więzi klientów z instytucją. Systematyczny kontakt ułatwia zdobycie zaufania względem określonego produktu i łatwiej klientom w związku z tym wydać pieniądze na rzecz danej firmy.

  2. Dzięki portalom społecznościowym firma można uzyskać akceptację i uznanie internautów. Akceptacja w stosunku do danej firmy zauważona zostaje przez znajomych określonej osoby. Może się to wiązać z zyskaniem kolejnych potencjalnych klientów.

    Ciekawość czym interesują się znajomi jest dużym krokiem do zwrócenia uwagi na konkretne przedsiębiorstwo. Użytkownicy Internetu lubią podejmować samodzielnie decyzje, brać udział w konkursach i korzystać z ofert promocyjnych - a portale społecznościowe są świetną okazją do zaprezentowania tych kwestii.

    Budowanie pozytywnych relacji z klientem skutkuje tym, że przyzwyczaja się on do firmy i może korzystać z jej usług nie tylko ze względu na konkurencyjne ceny czy dobrą jakość, ale też ze względu na wytworzoną lojalność i zaufanie. Pamiętać jednak należy o tym, aby nie umieszczać zbyt wielu wpisów na raz ani nie wysyłać do grona znajomych przesadnej liczby wiadomości. Bombardowanie ich informacjami może odnieść skutek odwrotny do zamierzonego. Natomiast systematyczne udostępnianie wyważonych, ciekawych treści, w rozsądnej ilości sprawia, że firma nie zostaje zapomniana.

  3. Reklamy i materiały promocyjne udostępniane przez firmy za pomocą działań marketingu społecznościowego mają charakter nieinwazyjny. Firmy tworzą sobie własne profile i uczestniczą w życiu społecznym danej osoby na tyle, na ile im na to pozwoli. Jeśli internauta chce uczestniczyć w życiu przedsiębiorstwa może w dowolnym momencie dołączyć do jego fanów.

    Podobnie jest z rezygnacją z uczestnictwa w aktywności firmy - jeśli internaucie nie odpowiada bombardowanie treścią czy inne niekorzystne dla niego praktyki, bardzo szybko może z takiej relacji zrezygnować. Przekazywane informacje muszą być więc na tyle atrakcyjne i przydatne, aby internauci mieli ochotę uczestniczyć w życiu firmy. Można na różne sposoby wynagrodzić fanom uczestnictwo w profilu społecznościowym danej instytucji - chociażby
    poprzez rabat na produkty czy też inne korzyści.

  4. Serwisy społecznościowe tworzą nową jakość komunikacji z konsumentem. Wchodzić można z nimi w bezpośrednie, budujące lojalność relacje. Informacja zwrotna do użytkowników może być przekazywana na bieżąco. Możemy również monitorować opinie o nas i systematycznie na komentarze odpowiadać. Poznajemy dzięki temu upodobania i potrzeby dotychczasowych i potencjalnych klientów. Często odpowiadamy na pytania konkretnego użytkownika, dzięki czemu dajemy mu poczucie indywidualnego traktowania i sprawiamy, że odbiera nas jako przedsiębiorstwo dbające o swoich klientów.

  5. Marketing społecznościowy to nieocenione źródło pozyskania pomysłów na rozwój firmy. Konsumenci są bardzo kreatywni i często podsuwają za pomocą portali społecznościowych pomysły, na które sami nie wpadliśmy do tej pory. Jest to bardzo pomocne w zakresie usprawnienia działań w przedsiębiorstwie.

    Przy pomocy marketingu społecznościowego dotrzeć możemy do bardzo szerokiego grona odbiorców - nie tylko w kraju, ale także poza jego granicami. Ten rodzaj marketingu daje nam dużą swobodę działania, pozwala na elastyczność i pomysłowość względem odbiorców przekazu. Co ważne - reklama przy użyciu witryny społecznościowej najczęściej jest darmowa. Należy jednak odpowiednio się do niej przygotować i poświęcić wystarczającą ilość czasu. Płatne reklamy oczywiście również są możliwe, nie mniej jednak nie są warunkiem koniecznym zaistnienia za pomocą marketingu społecznościowego.

  6. Faktem jest, że działalność prowadzona w portalu społecznościowym często przyczynia się do zwiększenia odwiedzalności strony internetowej danej firmy. Dzięki temu określony użytkownik Internetu lepiej poznaje specyfikę danej działalności i może zdobyć szereg informacji, które przekonają go do nabycia konkretnego produktu czy usługi. Nawet jeśli na zakup się nie zdecyduje, firma pozostanie przez niego zauważona.

Popularne portale społecznościowe

W Polsce z pewnością będą to takie serwisy jak Facebook, MySpace czy Nasza Klasa. W Internecie funkcjonuje jednak dużo więcej portali społecznościowych, które mogą przyczynić się do budowania pozytywnego wizerunku firmy i zwiększenia jej dochodów.

Oprócz wymienionych liderów będą to również takie serwisy jak: Grono czy MojaGeneracja. Bardzo duże znaczenie w budowaniu pozycji przedsiębiorstwa w sieci mają ponad to portale typowo biznesowe: GoldenLine, LinkedIn czy Profeo.
 

Optymalizacja pod kątem serwisów społecznościowych

Social Media Optimization (określana również skrótem SMO) - obejmuje takie kwestie jak integracja witryny z głównymi portalami społecznościowymi czy analiza powiązań z nimi. Dzięki odpowiedniej optymalizacji w zakresie serwisów społecznościowych strona firmy staje się łatwiej dostępne dla określonej społeczności.

Sposobów udostępniania witryny portalom społecznościowym jest mnóstwo i warto wybrać takie, które najłatwiej i najkorzystniej będzie zastosować w przypadku konkretnego przedsiębiorstwa. Może to być zarówno umieszczenie na stronie określonych narzędzi, przez które strona będzie mogła być polecana przez użytkowników konkretnych społeczności, jak i specjalne wtyczki (np. Sociable) albo zdać się na odpowiednie przyciski w przeglądarkach internetowych.
 

Jak zwiększyć skuteczność marketingu społecznościowego

  • Na bieżąco warto komunikować się z uczestnikami określonych społeczności i wykorzystywać wszystkie narzędzia ułatwiające tą aktywność.

  • Strona internetowa firmy powinna być łatwo dostępna dla społeczności internetowych.

  • Warto budować własną społeczność wokół bloga firmowego, prowokować dyskusje na temat produktów i organizować konkursy związane z funkcjonowaniem firmy.

  • Należy pamiętać, że to co piszemy i zamieszczamy na profilu serwisu społecznościowego wpływa na budowanie wizerunku firmy w Internecie. Warto pokazywać konsumentom, że są dla przedsiębiorstwa ważni, a ich opinia istotna i brana pod uwagę.

  • Aktywność w społeczności internetowej powinna cechować się systematycznością, ale nie oznacza to, że można bombardować internautów udostępnianymi w nadmiarze treściami.

 

Komentarze

Twój komentarz

Nick *
E-mail *
Komentarz *

Zobacz także

Jak uniknąć wirusa na Facebooku

Facebook dostarcza informacji, rozrywki, aplikacji oraz .. wirusy. Jak bronić swój profil i komputer przed wirusami i czy są one zagrożeniem.

Używamy Cookies, które będą zamieszczane w Twoim komputerze. Więcej w Polityce Prywatności. - więcej
Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Dowiedz się więcej w RODO. - więcej

Newsletter
Nowości na blogu, życzenia na święta .. generalnie co u nas słychać :)
Name
Email
 
Wyrażam zgodę na wysyłanie wiadomości marketingowych oraz przetwarzanie moich danych osobowych.
 

Drogi użytkowniku,

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku (RODO), informuję że:

  • Twoje dane osobowe nie będą przekazywane odbiorcom.

  • Twoje dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani organizacji międzynarodowych.

  • Przysługuje Ci prawo cofnięcia zgody na przetwarzanie danych osobowych w dowolnym momencie, bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

  • Posiadasz prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, a także do przenoszenia swoich danych osobowych tj. do otrzymania od administratora Pani/Pana danych osobowych, w ustrukturyzowanym powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego.

  • Masz prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych, gdy uznasz, iż przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku (RODO).

  • Twoje dane osobowe będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany, nie będą podlegały profilowaniu.

  • Administratorem danych jest Heuristic.
     

Pliki Cookies

Na naszych stronach używamy technologii, takich jak pliki cookie, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach i w Internecie. Pragniemy zapoznać Cię ze szczegółami stosowanych przez nas technologii oraz z przepisami, które niebawem wejdą w życie, tak aby dać Ci pełną wiedzę i komfort w korzystaniu z naszych serwisów internetowych. Zapoznaj się z poniższymi informacjami przed przejściem do serwisu. Klikając przycisk „przejdź do serwisu” lub zamykając to okno zgadzasz się na postanowienia zawarte poniżej.

RODO

Z dniem 25 maja 2018 r. rozpoczyna obowiązywanie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane popularnie jako „RODO”). RODO obowiązywać będzie w identycznym zakresie we wszystkich krajach Unii Europejskiej, a więc także w Polsce i wprowadza szereg zmian w zasadach regulujących przetwarzanie danych osobowych.

Czym są dane osobowe

Dane osobowe to, zgodnie z RODO, informacje o zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osobie fizycznej. W przypadku korzystania z naszego serwisu takimi danymi są np. adres e-mail, adres IP, a w przypadku wysłania zapytania - imię i nazwisko. Dane osobowe mogą być zapisywane w plikach cookies lub podobnych technologiach (np. local storage) instalowanych przez nas na naszej stronie i urządzeniach, których używasz podczas korzystania z naszych usług.

Podstawa i cel przetwarzania

Przetwarzanie danych osobowych wymaga podstawy prawnej. RODO przewiduje kilka rodzajów takich podstaw prawnych dla przetwarzania danych, a w przypadkach korzystania z naszych usług wystąpią, co do zasady trzy z nich:

  • Niezbędność przetwarzania do zawarcia lub wykonania umowy, której jesteś stroną. Umowa to, w naszym przypadku, regulamin danej usługi. Jeśli zatem zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z naszym serwisem w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy. Bez tej możliwości nie bylibyśmy w stanie zapewnić Ci usługi, a Ty nie mógłbyś z niej korzystać.

  • Niezbędność przetwarzania do celów wynikających z prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez administratora lub przez stronę trzecią. Ta podstawa przetwarzania danych dotyczy przypadków, gdy ich przetwarzanie jest uzasadnione z uwagi na nasze usprawiedliwione potrzeby, co obejmuje między innymi konieczność zapewnienia bezpieczeństwa usługi, dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług i dopasowania ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach) jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Twoja dobrowolna zgoda. Jest potrzebna głównie w przypadku, gdy usługi marketingowe dostarczają Ci podmioty trzecie oraz gdy to my świadczymy takie usługi dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele muszą mieć możliwość przetwarzania Twoich danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne, i jeśli nie chcesz, nie musisz jej udzielać. Dzięki naszemu rozwiązaniu masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie. Twoje pozostałe uprawnienia wynikające z udzielenia zgody są opisane poniżej.


Twoje dane, w ramach naszych usług, przetwarzane będą wyłącznie w przypadku posiadania przez nas lub inny podmiot przetwarzający dane jednej z dopuszczonych przez RODO podstaw prawnych i wyłącznie w celu dostosowanym do danej podstawy, zgodnie z opisem powyżej. Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania – czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy – przez czas jej wykonywania, a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora – do czasu istnienia tego uzasadnionego interesu.

Przekazywanie danych

Twoje dane będą przetwarzane przez Administratora danych osobowych oraz i Zaufanych Partnerów, którym zostaną przekazane w celach analizy. W każdym takim przypadku przekazanie danych nie uprawnia ich odbiorcy do dowolnego korzystania z nich, a jedynie do korzystania w celach wyraźnie przez nas wskazanych. Dzięki temu możemy np. lepiej dobrać najciekawsze lub najtańsze oferty dopasowane dla Ciebie. W każdym przypadku przekazanie danych nie zwalnia przekazującego z odpowiedzialności za ich przetwarzanie. Dane mogą być też przekazywane organom publicznym, o ile upoważniają ich do tego obowiązujące przepisy i przedstawią odpowiednie żądanie, jednak nigdy w innym przypadku.

Cookies

Na naszych stronach internetowych i w aplikacjach używamy technologii, takich jak pliki cookie, local storage i podobnych służących do zbierania i przetwarzania danych osobowych oraz danych eksploatacyjnych w celu personalizowania udostępnianych treści i reklam oraz analizowania ruchu na naszych stronach. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. Twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz różne strony w Internecie.

Twoje uprawnienia

Zgodnie z RODO przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas i Zaufanych Partnerów.

Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać.

Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego. Uprawnienia powyższe przysługują także w przypadku prawidłowego przetwarzania danych przez administratora.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez nas Twoich danych osobowych zebranych w związku z korzystaniem przez Ciebie z naszej strony w celach marketingowych (obejmujących niezbędne działania analityczne i zestawianie w profile marketingowe na podstawie Twojej aktywności na stronach internetowych) w tym ich przetwarzanie w plikach cookies itp. instalowanych na Twoich urządzeniach i odczytywanych z tych plików przez Administratora danych osobowych. Możesz w łatwy sposób wyrazić tę zgodę, klikając w przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamykając to okno. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. 

Zaufani Partnerzy

Dane osobowe o których mowy powyżej udostępniane są wyłącznie zaufanym partnerom w celach statystycznych oraz w celu realizowania dodatkowych usług dostępnych w serwisie.

Zaufanie partnerzy:

  • Google Inc. - w celach statystycznych, analizy danych, w celach marketingowych
  • Yandex Metrica - w celach statystycznych, analizy danych
  • Smartsupp.com, s.r.o. - w celach świadczenia usługi chatu on-line
  • Facebook, Inc. - w celach statystycznych, analizy danych, w celach marketingowych
  • Hotjar Limited - w celach statystycznych, analizy danych, w celach marketingowych, w celach świadczenia usługi chatu on-line
  • CWK Spółka z o.o. spółka komandytowa - w celach realizowania usług kurierskich
  • R2G Polska Sp. z o.o. - w celach realizowania usług kurierskich
  • Poczta Polska S.A. - w celach realizowania usług kurierskich

Newsletter

„Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach i zakresie zgodnymi z realizacją usługi newsletter opisanej w Polityce prywatności. Jestem świadomy/a, że zgodę tą mogę w każdej chwili wycofać.”