Portale społecznościowe - od pierwszego do największego

Portale społecznościowePortale społecznościowe są w dzisiejszym świecie niezwykle popularne. Społeczności zrzeszające ludzi o podobnych poglądach, zainteresowaniach, czy też innych łączących elementach są w pewnym sensie znakiem rozpoznawalnym współczesności. Oprócz funkcji podstawowych są to miejsca o niezwykłej sile oddziaływania na użytkowników, dzięki czemu ich fenomen nie zanika, a prężnie i systematycznie się rozwija.

Portale społecznościowe stały się narzędziem marketingu i bardzo dobrym sposobem na przekazanie określonych informacji. Trudno obecnie znaleźć osobę, która o takim obszarze Internetu nie słyszała - ogromna część internautów korzysta z możliwości serwisów internetowych na co dzień.


Poniżej przedstawiam wyszczególnienie kilku charakterystycznych (na świecie i w Polsce) serwisów tego typu.



 

Classmate.com

Historia pierwszego portalu społecznościowego sięga lat 90. XX wieku. Stworzony został on przez Randy’ego Conradsa. Celem jego powstania było skupienie i umożliwienie kontaktu osobom, które nawiązały realną znajomość podczas kariery edukacyjnej (np. w szkole podstawowej, w liceum, czy na studiach). Logując się w omawianym miejscu można oczywiście nawiązać również nowe znajomości. Ogromne zainteresowanie tworzeniem nowych portali spowodowało szeroki rozwój serwisów społecznościowych i powstawanie kolejnych - o różnorodnej tematyce i przesłaniu. Zawsze jednak ich celem było skupienie osób i zainteresowanie ich daną stroną.

NK.pl /Nasza Klasa

NaszaKlasa czerpie z doświadczeń serwisu classmate.com, który jest jej pierwowzorem. Jest to polska wersja portalu społecznościowe zrzeszającego ludzi uczęszczających razem do szkoły, jak i sprzyjającego nawiązywaniu nowych znajomości. W omawianym serwisie dostępna jest baza szkół w Polsce - każdy internauta może odszukać lub dodać swoją klasę i odnowić znajomości. Pokazuje swoje zdjęcia, udostępnia informacje, decyduje kogo zaprosi do grona znajomych i jakie zaproszenie zaakceptuje. Portal zdobył bardzo dużą  popularność wśród Polaków, a konta na nim zakładają zarówno osoby młode jak i trochę starsze. Serwis integruje osoby z każdego etapu edukacji, a ponad to tworzy dodatkowe funkcje mające służyć jego większej funkcjonalności i satysfakcji klientów. Pomimo, że niektóre z pomysłów twórców Naszej Klasy są krytykowane (śledzik, możliwość oceniania zdjęć) i zdarzają się przypadki usuwania kont, nadal spora grupa internautów systematycznie loguje się w tym miejscu.

Powstanie naszej klasy wiąże się z pomysłem kilku studentów Uniwersytetu Wrocławskiego - postanowili oni w ten sposób namierzyć znajomych z przeszłości - w szczególności z szkół do których wcześniej uczęszczali. Powstała więc idea, aby "spotkać się" w wirtualnym miejscu i nawiązać ponowny kontakt.

Czas pokazał, że Nasza Klasa stała się miejscem spotkań nie tylko wymienionych pomysłodawców i ich znajomych, ale także innych internautów. Z dnia na dzień baza użytkowników zaczęła się rozrastać, a witryna zdobywać rozgłos. Dużą rolę w promowaniu tego portalu społecznościowego odegrał marketing szeptany - ludzie rozmawiali między sobą o Naszej Klasie i jej możliwościach, w temat zaangażowały się również media. Serwis zyskał duży rozgłos, a przez to nowych użytkowników. Dziś zdecydowana większość społeczeństwa słyszała o Naszej Klasie, a ogromny odsetek korzysta lub korzystał z jej funkcji i możliwości.

Fotka.pl

Serwis Fotka.pl to kolejny polski portal społecznościowy skupiający wokół siebie internautów - tym razem chcących przede wszystkim zamieszczać swoje zdjęcia, komentować je oraz oceniać fotografie innych użytkowników. Miejsce umożliwia zapisanie się do różnych grup tematycznych, czy też branie udziału w konkursach, grach. Mniej popularne jest wśród osób starszych, bardziej natomiast wśród młodszej części społeczeństwa.

Facebook

Już prawie 1 mld, co 13 osoba na świecie ma już konto!

Facebook - jest to ogromny portal społecznościowy, skupiający osoby z całego świata. Jego fenomenem jest międzynarodowość i projekt, który wciąż na nowo zachęca nowych internautów do logowania. Jego założycielem jest Amerykanin, urodzony w 1984 roku - Mark Elliot Zuckerberg.

Pomimo młodego wieku, pojawia się on w rankingach najmłodszych miliarderów świata. Facebook początkowo skierowany był do zbiorowości uczniów i uczennic określonych szkół - obecnie każdy może zostać częścią tej społeczności. Jego użytkownicy nie tylko mogą podtrzymywać kontakty z realnego świata, ale również poznawać nowe osoby, korzystać z dostępnych aplikacji, dodawać zdjęcia czy wiadomości. Internauci mogą tworzyć na facebooku własne profile, określać swoje zainteresowania a nawet sugerować, że coś lubią lub nie.

Obecnie korzystanie z możliwości facebooka jest dla wielu ludzi nieodłączną częścią życia - szczególnie wśród zbiorowości ludzi młodych. Zdarzają się nawet przypadki uzależnień od omawianego portalu - część naukowców krytykuje rosnące zaangażowanie w wirtualne życie na facebooku przez młodzież, które prowadzi do pogorszenia się ich wyników w nauce, czy też zaniedbania innych sfer życia.

GoldenLine.pl

Dla polskich profesjonalistów

GoldenLine to serwis koncentrujący wokół siebie osoby zainteresowane rozwojem kariery zawodowej oraz rozmawiające o aspekcie życia zawodowego.  Gromadzi specjalistów określonych dziedzin, osoby poszukujące pracy czy też chcące zdobyć wiedzę w określonej kwestii. W portalu użytkownik może zamieścić swoje CV, opisać doświadczenie zawodowe, dodać ważne informacje o sobie. GoldenLine zaciekawi zarówno pracodawcę, pracownika, jak i osobę szukającą artykułu na określony temat dotyczący zawodowego aspektu życia.

Grono.net

Początkowo rejestracja w tym serwisie wymagała wcześniejszego zaproszenia od innego jego użytkownika. Była to więc zbiorowość nie do końca otwarta. Obecnie portal uległ przeobrażeniom i każdy, kto chce się tam zalogować może to zrobić. Założycielami serwisu są Piotr Bronowicz, Tomasz Lis,  Wojciech Sobczuk. Omawiane miejsce umożliwia skupianie się w określonych grupach (gronie znajomych) i wymianie poglądów, opinii. Serwis opiera się na zakładaniu profili, czyli tworzeniu wizytówki, zawierającej informacje o użytkowniku. Można oczywiście korzystać tam z takich funkcji jak dodawanie zdjęć czy określonych ogłoszeń, wypowiadanie się na forach tematycznych.

MySpace.com

Termin My Space dosłownie oznacza "moja przestrzeń" -  określa portal społecznościowy, który pozwala na komunikację pomiędzy poszczególnymi internautami i pomaga nawiązywać znajomości. Użytkownicy tworzą swoje profile, gdzie opisują siebie i swoje zainteresowania, dodają zdjęcia, muzykę i informacje, które uznają za wartościowe. MySpace proponuje korzystającym z niego osobom również prowadzenie bloga. Jest to jeden z najbardziej rozpowszechnionych portali społecznościowych na świecie. Założony został w 2003 roku przez Toma Andersona i Chrisa DeWolfe'a.

Rodzaje witryn społecznościowych

Możemy wyróżnić następujące rodzaje portali społecznościowych:
  • ogólne

  • branżowe

  • dotyczące konkretnego tematu

  • skierowane do określonej grupy (np. uczniów szkół)

  • zamknięte (jako przykład można podać serwis Grono.net, do którego w przeszłości można było dostać się tylko wtedy, jeśli otrzymało się zaproszenie od innego zarejestrowanego użytkownika)

  • umożliwiające prowadzenie własnej strony czy blog (np. MySpace)

  • koncentrujące się wokół dodawania opinii, recenzji (np. Filmweb).

Serwisów społecznościowych jest bardzo dużo i nie sposób wszystkich wymienić. Przytoczone powyżej są tylko przykładami, o których słyszał prawie każdy. Portale społecznościowe działają w oparciu o zebraną wokół siebie zbiorowość ludzi. Ważne jest więc aby wywołać odpowiednie zainteresowanie portalem i zachęcić do korzystania z niego. Jest to doskonałe miejsce dla reklamodawców i firm chcących zaprezentować swoje produkty czy usługi. Nic więc dziwnego, że marketing internetowy korzysta z możliwości jakie dają witryny skupiające określone zbiorowości ludzi.

Serwisy społecznościowe a badania naukowe

Serwisy społecznościowe są powszechnie wykorzystywane, dlatego wzbudzają również szerokie zainteresowanie naukowców. Badania przeprowadzone przez Amerykanów ukazały, że użytkownicy poszczególnych portali różnią się od siebie i, że są to różnice istotne statystycznie. Przykładowo - osoby korzystające z portalu Twitter często dokonują zakupów w sieci, użytkownicy MySpace natomiast należą do stosunkowo młodej grupy wiekowej.

Ciekawostką jest również, że osoby korzystające z serwisu LinkedIn mają stosunkowo wysokie zarobki, a przeważają wśród nich mężczyźni. W Polsce statystyki pokazują coraz prężniej rozwijającą się społeczność Facebooka - coraz więcej internautów dopisuje się do tej zbiorowości, nierzadko usuwając konto z Naszej Klasy.

 

Komentarze

Cytuj anabell 2012-11-20
a ma ktoą polskie???
Cytuj Fabian 2013-01-24
BEZSENNOŚĆ Z LAPTOPA... Upowszechnia się moda na chodzenie do łóżka, z laptopem czy tabletem. Lansują ją szczególnie bohaterzy serialii telewizyjnych. Zanim postać ze szklanego ekranu, pójdzie spać – wręcz nałogowo serfuje po internecie. Sprawdza pocztę albo odwiedza portale społecznościowe. A najnowsze badania pokazują, że użytkowanie elektronicznych gadżetów w łóżku, bywa przyczyną bezsenności... http://www.mikserek.weebly.com/
Cytuj ryszard tomski 2016-04-22
Chciałbym założyć bloga, ale nie wiem jak za to się zabrać . Proszę o doractwo ryszard

Twój komentarz

Nick *
E-mail *
Komentarz *

Zobacz także

Jak uniknąć wirusa na Facebooku

Facebook dostarcza informacji, rozrywki, aplikacji oraz .. wirusy. Jak bronić swój profil i komputer przed wirusami i czy są one zagrożeniem.

Używamy Cookies, które będą zamieszczane w Twoim komputerze. Więcej w Polityce Prywatności. - więcej
Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Dowiedz się więcej w RODO. - więcej

Newsletter
Nowości na blogu, życzenia na święta .. generalnie co u nas słychać :)
Name
Email
 
Wyrażam zgodę na wysyłanie wiadomości marketingowych oraz przetwarzanie moich danych osobowych.
 

Drogi użytkowniku,

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku (RODO), informuję że:

  • Twoje dane osobowe nie będą przekazywane odbiorcom.

  • Twoje dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani organizacji międzynarodowych.

  • Przysługuje Ci prawo cofnięcia zgody na przetwarzanie danych osobowych w dowolnym momencie, bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

  • Posiadasz prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, a także do przenoszenia swoich danych osobowych tj. do otrzymania od administratora Pani/Pana danych osobowych, w ustrukturyzowanym powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego.

  • Masz prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych, gdy uznasz, iż przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku (RODO).

  • Twoje dane osobowe będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany, nie będą podlegały profilowaniu.

  • Administratorem danych jest Jan Nowak z którym można się skontaktować pod adresem info@heuristic.pl.
     

Pliki Cookies

Na naszych stronach używamy technologii, takich jak pliki cookie, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach i w Internecie. Pragniemy zapoznać Cię ze szczegółami stosowanych przez nas technologii oraz z przepisami, które niebawem wejdą w życie, tak aby dać Ci pełną wiedzę i komfort w korzystaniu z naszych serwisów internetowych. Zapoznaj się z poniższymi informacjami przed przejściem do serwisu. Klikając przycisk „przejdź do serwisu” lub zamykając to okno zgadzasz się na postanowienia zawarte poniżej.

RODO

Z dniem 25 maja 2018 r. rozpoczyna obowiązywanie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane popularnie jako „RODO”). RODO obowiązywać będzie w identycznym zakresie we wszystkich krajach Unii Europejskiej, a więc także w Polsce i wprowadza szereg zmian w zasadach regulujących przetwarzanie danych osobowych.

Czym są dane osobowe

Dane osobowe to, zgodnie z RODO, informacje o zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osobie fizycznej. W przypadku korzystania z naszego serwisu takimi danymi są np. adres e-mail, adres IP, a w przypadku wysłania zapytania - imię i nazwisko. Dane osobowe mogą być zapisywane w plikach cookies lub podobnych technologiach (np. local storage) instalowanych przez nas na naszej stronie i urządzeniach, których używasz podczas korzystania z naszych usług.

Podstawa i cel przetwarzania

Przetwarzanie danych osobowych wymaga podstawy prawnej. RODO przewiduje kilka rodzajów takich podstaw prawnych dla przetwarzania danych, a w przypadkach korzystania z naszych usług wystąpią, co do zasady trzy z nich:

  • Niezbędność przetwarzania do zawarcia lub wykonania umowy, której jesteś stroną. Umowa to, w naszym przypadku, regulamin danej usługi. Jeśli zatem zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z naszym serwisem w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy. Bez tej możliwości nie bylibyśmy w stanie zapewnić Ci usługi, a Ty nie mógłbyś z niej korzystać.

  • Niezbędność przetwarzania do celów wynikających z prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez administratora lub przez stronę trzecią. Ta podstawa przetwarzania danych dotyczy przypadków, gdy ich przetwarzanie jest uzasadnione z uwagi na nasze usprawiedliwione potrzeby, co obejmuje między innymi konieczność zapewnienia bezpieczeństwa usługi, dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług i dopasowania ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach) jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Twoja dobrowolna zgoda. Jest potrzebna głównie w przypadku, gdy usługi marketingowe dostarczają Ci podmioty trzecie oraz gdy to my świadczymy takie usługi dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele muszą mieć możliwość przetwarzania Twoich danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne, i jeśli nie chcesz, nie musisz jej udzielać. Dzięki naszemu rozwiązaniu masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie. Twoje pozostałe uprawnienia wynikające z udzielenia zgody są opisane poniżej.


Twoje dane, w ramach naszych usług, przetwarzane będą wyłącznie w przypadku posiadania przez nas lub inny podmiot przetwarzający dane jednej z dopuszczonych przez RODO podstaw prawnych i wyłącznie w celu dostosowanym do danej podstawy, zgodnie z opisem powyżej. Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania – czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy – przez czas jej wykonywania, a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora – do czasu istnienia tego uzasadnionego interesu.

Przekazywanie danych

Twoje dane będą przetwarzane przez Administratora danych osobowych oraz i Zaufanych Partnerów, którym zostaną przekazane w celach analizy. W każdym takim przypadku przekazanie danych nie uprawnia ich odbiorcy do dowolnego korzystania z nich, a jedynie do korzystania w celach wyraźnie przez nas wskazanych. Dzięki temu możemy np. lepiej dobrać najciekawsze lub najtańsze oferty dopasowane dla Ciebie. W każdym przypadku przekazanie danych nie zwalnia przekazującego z odpowiedzialności za ich przetwarzanie. Dane mogą być też przekazywane organom publicznym, o ile upoważniają ich do tego obowiązujące przepisy i przedstawią odpowiednie żądanie, jednak nigdy w innym przypadku.

Cookies

Na naszych stronach internetowych i w aplikacjach używamy technologii, takich jak pliki cookie, local storage i podobnych służących do zbierania i przetwarzania danych osobowych oraz danych eksploatacyjnych w celu personalizowania udostępnianych treści i reklam oraz analizowania ruchu na naszych stronach. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. Twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz różne strony w Internecie.

Twoje uprawnienia

Zgodnie z RODO przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas i Zaufanych Partnerów.

Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać.

Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego. Uprawnienia powyższe przysługują także w przypadku prawidłowego przetwarzania danych przez administratora.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez nas Twoich danych osobowych zebranych w związku z korzystaniem przez Ciebie z naszej strony w celach marketingowych (obejmujących niezbędne działania analityczne i zestawianie w profile marketingowe na podstawie Twojej aktywności na stronach internetowych) w tym ich przetwarzanie w plikach cookies itp. instalowanych na Twoich urządzeniach i odczytywanych z tych plików przez Administratora danych osobowych. Możesz w łatwy sposób wyrazić tę zgodę, klikając w przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamykając to okno. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. 

Zaufani Partnerzy

Dane osobowe o których mowy powyżej udostępniane są wyłącznie zaufanym partnerom w celach statystycznych oraz w celu realizowania dodatkowych usług dostępnych w serwisie.

Zaufanie partnerzy:

  • Google Inc. - w celach statystycznych, analizy danych, w celach marketingowych
  • Yandex Metrica - w celach statystycznych, analizy danych
  • Smartsupp.com, s.r.o. - w celach świadczenia usługi chatu on-line
  • Facebook, Inc. - w celach statystycznych, analizy danych, w celach marketingowych
  • Hotjar Limited - w celach statystycznych, analizy danych, w celach marketingowych, w celach świadczenia usługi chatu on-line
  • CWK Spółka z o.o. spółka komandytowa - w celach realizowania usług kurierskich
  • R2G Polska Sp. z o.o. - w celach realizowania usług kurierskich
  • Poczta Polska S.A. - w celach realizowania usług kurierskich

Newsletter

„Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach i zakresie zgodnymi z realizacją usługi newsletter opisanej w Polityce prywatności. Jestem świadomy/a, że zgodę tą mogę w każdej chwili wycofać.”