Technologia blockchain zmienia reguły gry w światowym handlu morskim

16 czerwca 2020
Jak technologia blockchain zmienia handel morski na całym świecie.
Technologia blockchain w handlu morksim

Wszyscy ci, którzy działają w branży transportu morskiego określeni zostali ostatnio mianem “pierwszorzędnych optymistów”. Wiąże się to z cłem, jakie narzucił Trump na handel z Chinami, jak również dość ponurymi prognozami ekspertów odnoszącymi się do światowej gospodarki.
 
Problemy są tak duże, że pojedynczy operator może nie uporać się z nimi w pojedynkę. Mówi się więc o nadejściu ery tzw. “gospodarki opartej na współpracy” (ang. collaborative capitalism). Można się zastanawiać, czy tego rodzaju ruch zawiera w sobie próbę uzasadnienia oligopolu jako pożądanej struktury ekonomicznej.
 
Sytuację dobrze ilustruje fakt, że kilka z największych firm działających w transporcie morskim dołączyło do platformy blockchainowej “TradeLens”, która należy do IBM oraz giganta żeglugowego — firmy Maersk.


Technologia blockchain w handlu morskim
 

Technologia blockchain - łańcucha blokowego

Technologia łańcucha blokowego (obsługująca głównie kryptowaluty) może drastycznie zredukować, albo nawet wyeliminować robotę papierkową, która stanowi dużą część funkcjonowania firm w tej branży. Transakcjom towarzyszy tona dokumentów, które przechodzą z rąk do rąk, a ich obieg jest długi i zajmuje dużo czasu.
 
Wiele ludzi jest sceptycznych względem kryptowalut, natomiast stojąca za nimi technologia blockchain jest naprawdę dynamiczna i już teraz zmienia sposób, w jaki funkcjonuje świat. Ma ona potencjał zrewolucjonizować transport morski poprzez przeniesienie dokumentacji do świata online. Mogłoby to zaowocować między innymi szybką wymianą instrukcji oraz płatności, które dodatkowo byłyby bardzo dobrze zabezpieczone.
 
IBM oraz Maersk uruchomili TradeLens jako ekosystem w roku 2018, próbując wykorzystać technologię łańcucha blokowego w celu usprawnienia systemów globalnego łańcucha dostaw.

System pozwala na łączenie operatorów terminali, portów, spedytorów oraz innych firm transportowych w niezwykle szybki i prosty sposób. Jest on na pewno bardziej efektywny niż przestarzała metoda, polegająca na niekończącej się wymianie papierów. Transakcje mogą być akceptowane elektronicznie, oraz przechowywane w całkowicie bezpieczny sposób, który gwarantowałby, że dane nie zostaną zmienione lub utracone.

System Tradelens

 A co konkretnie przyczyniło się do zwiększonego zainteresowania ekosystemem TradeLens?
 
Baltic Dry Index to wskaźnik, który prezentowany jest każdego dnia przez giełdę Baltic Exchange w Londynie. Mierzy on stawki frachtu morskiego towarami masowymi na najważniejszych trasach handlowych na świecie.
 
Wskaźnik ten wzrósł dość znacznie z poziomu 598.32 w lutym do 2457.19 w sierpniu. Od tamtej pory spadł o 26.4% do 1809.00. Poza tym, transport morski musi mierzyć się ze stale rosnącymi kosztami, oraz topniejącymi przychodami. Statki przyczyniają się też do emisji milionów ton gazów cieplarnianych takich jak dwutlenek siarki, węgla czy też metan. Ponieważ “zatrzymują” ciepło w atmosferze, mają one wpływ na globalne ocieplenie.

Emisje morskie stanowią około 3% światowego zanieczyszczenia dwutlenkiem węgla; jest to poziom porównywalny z branżą lotniczą. Jak podaje Światowe Forum Gospodarcze, gdyby transport morski był państwem, zajmowałby szóste miejsce wśród krajów najbardziej zanieczyszczających środowisko.
 
Nie powinno więc dziwić, że rośnie liczba firm dołączających do TradeLens, skoro pomaga to usprawnić biznes oraz ograniczyć wydatki. W styczniu 2018, poza Maersk oraz spółką zależną, tylko jeden przewoźnik zdecydował się na dołączenie. Działo się to bardzo powoli, ponieważ — jak to na wolnym rynku — panowała opinia, że nie warto dołączać do platformy, której właścicielem jest konkurencyjna firma.

 
Technologia blockchain w handlu morskim
 

Z czasem jednak firmy zdały sobie sprawę, że malejące przychody oraz rosnące koszty sprawiają, że korzyści przewyższają potencjalne minusy. Pod koniec czerwca, zrekrutowanych zostało dwóch przewoźników z wielkiej piątki, przez co całkowita liczba przewoźników działających na oceanach, które korzystają z platformy wzrosła do 15.
 
Todd Scott, wiceprezes ds. handlu globalnego w IBM Blockchain twierdzi, że zobowiązania wielkich przewoźników oceanicznych sprawią, że “rok 2020 będzie dla TradeLens jeszcze lepszy”, dodając, że “przez lata firma otrzymała deklaracje od wielu organizacji z całego świata, co przyczyniło się do stabilnego wzrostu całego ekosystemu TradeLens.”
 
Mimo stałego rozwoju, wciąż jest to dopiero wczesny etap i prawdopodobnie minie jeszcze dużo czasu, zanim branża w pełni wykorzysta potencjał tkwiący w technologii blockchain.