Czy Jobs byłby za ACTA

O ACTA słyszał dziś praktycznie każdy. Może nie każdy rozumie o co chodzi, ale na pewno o ACTA słyszeli lub widzieli .. w końcu temat przewija się na każdym kroku od internetu po rozmowy w kolejkach w supermarketach.

Częściowo dlatego że problem dotyczy głównie internetu, tam można znaleźć najwięcej na ten temat informacji .. przynajmniej jeszcze, bo wkrótce może się to zupełnie zmienić i wrócimy do tempa rozprzestrzeniania się informacji sprzed 20 lat a ich głównym źródłem będą "opiniotwórcze" gazety.

Dla frazy "ACTA" polska lokalizacja Google odnajduje ok 50 mln stron, nie mówiąc o Google.com, która znajduje 160 mln! Naprawdę można znaleźć sporo informacji o tym dokumencie - tłumaczenia, analizy, interpretacje, wypowiedzi znanych ludzi .. od polityków, przez dziennikarzy po różnej maści  większych i mniejszych artystów i celebrytów, nie wspominając o milionach wypowiedzi na forach, w komentarzach i portalach społecznościowych po prostu zwykłych internautów.

Szkoda że tych przewrotnych czasów nie dożyła ikona naszych czasów - Steve Jobs. Wiele osób liczyło się z jego zdaniem - od prezesów wielkich koncernów po .. prezydentów, wliczając Baracka Obamę.

Możemy się jedyni domyślać co o ACTA miałby do powiedzenia ten kontrowersyjny twórca największej firmy technologicznej świata. Niestety po głębszym zastanowieniu nad jego życiorysem możemy ze sporą dozą prawdopodobieństwa domyślić się jakie byłoby jego stanowisko oraz znaleźć spore podobieństwa pomiędzy nim a tym okrytym złą sławą dokumentem. Niestety obszary w których charakter i działania Jobsa przypominają z wytyczne ACTA są nieakceptowalne dla większości internautów.

Czy Steve Jobs byłby za ACTA

ACTA jest dokumentem, który służy głównie grupie, która nad nim pracowała i która stoi za podpisaniem i wprowadzeniem go w życie przez rządy krajów. Z jednej strony niczego precyzyjnie nie określa, z drugiej daje możliwość dowolnej interpretacji, która może zostać wykorzystana w dowolny sposób przez stojące za nim organizacje. W swej niespójności, interpretacji faktów zgodnie z własnymi korzyściami ACTA bardzo przypomina Jobsa, i mam wrażenie że mógłby się z nią bardzo utożsamiać. Poniżej kilka faktów z jego życiorysu, które o tym przemawiają.

1. Steve Jobs vs Steve Woźniak

Od samego początku Jobs miał inną wizję świata niż jego przyjaciel Woźniak, który jako genialny inżynier stał za pierwszymi konstrukcjami Apple. Hasłem przewodnim klubu komputerowego do którego oboje należeli było pomaganie innym. Zgodnie z etyką klubu "informacja powinna być darmowa, a żadnej władzy nie wolno ufać". Woźniak chciał aby tworzone przez niego konstrukcje służyły ludziom bez konieczności płacenia za nie. Była to główna różnica pomiędzy Jobsem i Woźniakiem, którą Woźniak odkrył w momencie zakończenia prac nad Apple I oraz Blue Box. Biznesowe podejście Jobsa wygrało i spieniężał każdą rzecz - od pierwszych konstrukcji Woźniaka po sprzedaż utworów przez iTunes.

Przez całe życie Jobs starał się grać buntownika, dla którego pieniądze nie grają większej roli. Chciał zbawiać świat dając ludziom świetne produkty, ale jego działania i etyka stały w zupełnej sprzeczności. We wszystkim co robił dążył do perfekcji, która miała służyć ludziom dzięki genialnemu połączeniu innowacyjnej techniki, prostoty i pięknu poprzez wyjątkowy design. Jednak za perfekcją urządzeń stała również totalna,  całkowita kontrola, którą widać od komputera Apple II które zgodnie z wolą Jobsa miały być wyposażone tylko w dwa wejścia, w przeciwieństwie do Woźniaka, która chciał by miały ich osiem aby dawać swoim użytkownikom wolność i swobodę. Ostatecznie Apple II miał osiem wejść, natomiast już Macintosh nie miał mieć ich wcale.

2. Apple i Xerox PARC

Mogłoby się wydawać, że Jobs powinien być przeciwny ACTA. W końcu nie wstydził się utożsamiać ze słynnym zdaniem Picassa że dobrzy artyści naśladują, a wielcy artyści kradną, oraz jedną z największych kradzieży intelektualnych w dziejach jaką był najazd Apple na ośrodek badawczy Xerox PARC. Gdyby nie kradzież pomysłów i technologii i ich wykorzystanie w swoich produktach Apple pewnie nigdy nie osiągnęłoby swojej pozycji. Ocena czy wyszło to nam wszystkim na dobre czy nie nadaje się na temat innego artykułu, natomiast faktem jest, że była to kradzież własności intelektualnej, za przyzwoleniem Xerox'a. Tej kradzieży obecne systemy operacyjne zawdzięczają graficzny interfejs obsługiwany myszką, ale warto pamiętać, że pierwotny pomysł i technologia została opracowana przez ośrodek badawczy Xerox'a, a Jobs przekształcił je w genialny produkt.

3. Naginanie rzeczywistości - manipulacja, ignorancja, kłamstwo

Jedną z cech charakteru Jobsa było tzw. naginanie rzeczywistości. Była to skłonność do naginania faktów tak, aby służyły wyłącznie jemu. Objawiało się to przyjmowaniem czyjegoś stanowiska jako własne, unikaniem faktów i perfidnym manipulowaniem ludźmi aby osiągnąć swój cel wykorzystując do tego wszelkie znane techniki od przekonywania, perswadowania po pochlebstwa, zastraszanie, terroryzowanie i emocjonalne ciosy w najsłabsze punkty przeciwnika. Słowa kompromis nie było również w słowniku Jobsa. 

W 1985 roku Jobs kierując swoją nową firmą Next (po wcześniejszym wyrzuceniu z Apple) szukał nowego projektanta dla nowych produktów.  Próbował pozyskać Hartmuta Esslingera , założyciela Frogdesign, który od lat projektował dla Apple i miał podpisaną umowę na kolejne lata. Było więc oczywiste, że istnieje konflikt interesów, zwłaszcza że chodziło o projektowanie nowej linii komputerów.  Jobs tego konfliktu nie widział mimo, że rok wcześniej zmusił Frogdesign aby porzuciło prace nad zleconym przez Steve Wozniaka produktem, mimo że ten nie miał nic wspólnego z komputerem osobistym typu desktop, a przenośnym komputerem o nazwie pilot.

4. Dążenie do całkowitej kontroli

Jobs uważał, że aby komputer był doskonały jego sprzęt i oprogramowanie nie mogą być otwarte dla innych programistów. Dlatego całe środowisko Apple od komputerów, iPod'a, iPhone'a i iPad'a są praktycznie zamknięte dla zewnętrznych twórców oprogramowania .. chyba że zostaną zaakceptowani przez Apple i sprzedawanie przez iStore .. pozostawiając w rękach Apple'a wyłączną kontrolę nad tym jakie programy można a jakich nie używać na produkowanych przez nich sprzęcie.

Jobs zaprojektował nawet specjalne narzędzia aby komputerów Macintosh nie można było otworzyć normalnym śrubokrętem, a kolejne urządzenia jak iPod czy iPhone były kompletnie nieotwieralne, czego skutkiem był przegrany pozew sądowy wytoczone przez użytkowników iPhone'a, którzy nie mieli możliwości wymiany baterii kiedy stara nie nadawała się do użytku. 

Jobs wyeliminował nawet strzałki na klawiaturze macintosha, nie dając użytkownikom możliwości z ich korzystać, zmuszając również zewnętrznych producentów oprogramowania pisania oprogramowania specjalnie pod system operacyjny Maca.

Jobs uważał się za renegata walczącego z siłami zła, a jedną z jego maksym było "lepiej zostać piratem, niż wstępować do marynarki". Uważał się również za artystę dla którego celem nie było pokonanie konkurencji czy zarobienie dużych pieniędzy. Był przekonany że realizuję nadzwyczajną misję ratowania świata od sił zła takich jak Microsoft, IBM czy Google, nie zauważając, że poprzez swoją strategię całkowitej kontroli Apple staje się jedną z nich.

5. Zbawianie świata za "1 dolara rocznie"

Odkąd w 1997 roku Jobs wrócił do Apple i został jego dyrektorem generalnym pozował na kogoś kto pracuje dla czystej satysfakcji i realizacji stawianych Apple celów zbawiania świata i walki ze złem. Robił to za 1 dolara rocznie. Kiedy zarząd Apple zaoferował mu samolot i przydział akcji, Jobs uznał że to za mało i zażądał więcej opcji, na kwotę osiemset siedemdziesiąt dwa miliony dolarów. co magazyn "Fortune" uznało za największy pakiet wynagrodzenia jaki kiedykolwiek przyznano dyrektorowi generalnemu. Kiedy w 2000 roku kurs akcji Apple mocno spadł i tym samym wartość opcji Jobsa, ten zwrócił się do zarządu o kolejny przydział. Ostatecznie sprawą zajęła się Komisja Papierów Wartościowych i Giełd (SEC) przeprowadzając śledztwo i doszukując się nieprawidłowości.

Swój "nonszalancki" stosunek do pieniędzy widać od samego początku działalności Apple. Początkowo, Jobs chciał stworzyć komputer dla mas i wałczył o to przy konstruowaniu pierwszych komputerów, tak z czasem produkty Apple stały się niedorzecznie drogie ... i tak już pozostało. Pierwszy iPod kosztował w USA 399 dolarów, kolejny z dyskiem 10 GB - 499 dolarów, wersja z grawerowanym logo - 548 dolarów,  i pojawiło się nawet złośliwe tłumaczenie nazwy jako "idiots price our device". Pierwsza 8GB wersja iPhona kosztowała w 2007 roku w USA 599 dolarów, wersja 3G - 299 dolarów, a najnowsza wersja iPhone 4S z 64GB pamięci w USA kosztował w momencie wejścia na rynek w październiku 2011 roku - 399 dolarów.  

Początkowo iTunes dostępne było wyłącznie dla klientów Apple i Jobs nie chciał słyszeć o wersji na Windows. Jednak gdy tylko pokazano mu scenariusze wzrostu sprzedaży iPodów dzięki użytkownikom Windows zapomniał o swoich ideałach tworzenia utopijnego środowiska w którym sprzęt i oprogramowanie byłoby dostarczane wyłącznie przez Apple.

6. iTunes lekarstwem na piractwo

Wypuszczając na rynek iPod'a Apple zdobył dostęp do milionów ludzi na świecie słuchających muzyki. Posiadanie iPod'a i aplikacji iTunes umożliwiło łatwe zarządzanie własnymi zasobami muzyki. Jobs zdecydował się pójść krok dalej i udostępnić swoim klientom możliwość legalnego pobierania muzyki na swoje iPod'y z internetu. Ponieważ cała branża muzyczna borykała się z ogromnymi stratami związanymi z nielegalnym kopiowaniem muzyki poprzez serwisy taki jak Napster czy Kazaa, Jobs postanowił znaleźć dla nich rozwiązanie tego problemu w postaci sprzedawania muzyki poprzez sklep iTunes, gdzie każdy użytkownik iPod'a będzie mógł kupować wybrane piosenki płacąc 0,99 dolara za jedną piosenkę. Jobs prowadził rozmowy z wydawcami jak Warner czy Sony, które poznawszy wizję Jobsa i chęć zdominowania rynku wycofało się z projektu po pierwszej fazie rozmów.

W przeciwieństwie do Microsoftu, które udzielało licencji na Windows Media, Apple nie udzielał innym producentom licencji na wykorzystanie formatu FairPlay, który był stosowany w iPodach. Na iPodzie można było słuchać piosenek wyłącznie kupionych w sklepie Apple.

W 2004 roku ruszył sklep internetowy Harmony, oferujący pliki muzyczne które można było odtwarzać na iPodach i innych odtwarzaczach mp3 jak Rio. Steve Jobs wpadł w furię i już po kilku miesiącach pojawiła się nowa wersja oprogramowania na iPody, na której nie dawało się odtworzyć plików z Harmony.

W momencie uruchamiania iTunes Jobs wielokrotnie wypominał jak ważne są prawa autorskie, że ściąganie pirackich kopii utworów to kradzież i że karma każdego dopadnie. Nie pamiętał wtedy swojego najazdu własnego autorstwa na Xerox Parc i tamtejszą kradzież rozwiązań i pomysłów. 

Podsumowanie - za czy przeciw ACTA

Do powyższych punktów można by dodać jeszcze kilka m.in. ciągłych pozwów o naruszanie patentów wytaczanych przez Apple głównie Samsungowi, które skutecznie blokowały wprowadzanie produktów Samsunga na rynek - telefonów i padów, jednak można o tym poczytać w wielu artykułach w internecie.

Wszystkie wymienione punkty dają dość jasny obraz osobowości Jobsa oraz dobitnie przedstawiają jego potrzebę albo wręcz obsesję na punckie kontroli wszystkiego dookoła siebie. W świecie w którym toczą ze sobą wojnę dwa główne nurty - otwartego i zamkniętego oprogramowania - Jobs postawił na pełną spójność i całościową kontrolę sprzętu i oprogramowania.

W przyjętym modelu Jobs osiągnął wszystko co można było osiągnąć, jednak nie jest to na pewno model dla wszystkich. Na pewno nie jest on dla tych którzy cenią sobie wolność. Używane przez Jobsa argumenty, że tylko w modelu zamkniętym można tworzyć wspaniałe produkty i oprogramowanie nie przekonają wielu korzystających ze świetnych programów dostępnych w modelu open source o czym świadczy chociażby sukces urządzeń opartych o system Android. Na pewno argument Jobsa trafił do wielu miliardów ludzi, którzy skorzystali z oferty Apple'a i dla których brak możliwości wymiany baterii w swoim telefonie czy padzie jest zaletą. 

Myślę, że Jobs ze swoim charakterem i sposobem traktowania innych, swoją arogancją i brutalną szczerością, chęcią kontroli ukrywaną pod argumentacją ulepszania świata doskonale wpisałby się w proces tworzenia dokumentu znanego dzisiaj jako ACTA i tak jak na przełomie lat przyczynił się do technologicznego postępu, mógłby przyczynić się do jego upadku.

Źródło:
  • Walter Isaacson "Steve Jobs"

  • Internet

Komentarze

Twój komentarz

Nick *
E-mail *
Komentarz *

Zobacz także

Landing Page a nowoczesny marketing internetowy

Landing page to strona, na którą zostaje przekierowany użytkownik. Jest coraz częściej wykorzystywana przez firmy. Dotyczy jednego produktu lub usługi. Z artykułu dowiesz się jak z niego korzystać i jakie przynosi korzyści.

Używamy Cookies, które będą zamieszczane w Twoim komputerze. Więcej w Polityce Prywatności. - więcej
Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Dowiedz się więcej w RODO. - więcej

Newsletter
Nowości na blogu, życzenia na święta .. generalnie co u nas słychać :)
Name
Email
 
Wyrażam zgodę na wysyłanie wiadomości marketingowych oraz przetwarzanie moich danych osobowych.
 

Drogi użytkowniku,

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku (RODO), informuję że:

  • Twoje dane osobowe nie będą przekazywane odbiorcom.

  • Twoje dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani organizacji międzynarodowych.

  • Przysługuje Ci prawo cofnięcia zgody na przetwarzanie danych osobowych w dowolnym momencie, bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

  • Posiadasz prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, a także do przenoszenia swoich danych osobowych tj. do otrzymania od administratora Pani/Pana danych osobowych, w ustrukturyzowanym powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego.

  • Masz prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych, gdy uznasz, iż przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku (RODO).

  • Twoje dane osobowe będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany, nie będą podlegały profilowaniu.

  • Administratorem danych jest Heuristic.
     

Pliki Cookies

Na naszych stronach używamy technologii, takich jak pliki cookie, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach i w Internecie. Pragniemy zapoznać Cię ze szczegółami stosowanych przez nas technologii oraz z przepisami, które niebawem wejdą w życie, tak aby dać Ci pełną wiedzę i komfort w korzystaniu z naszych serwisów internetowych. Zapoznaj się z poniższymi informacjami przed przejściem do serwisu. Klikając przycisk „przejdź do serwisu” lub zamykając to okno zgadzasz się na postanowienia zawarte poniżej.

RODO

Z dniem 25 maja 2018 r. rozpoczyna obowiązywanie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane popularnie jako „RODO”). RODO obowiązywać będzie w identycznym zakresie we wszystkich krajach Unii Europejskiej, a więc także w Polsce i wprowadza szereg zmian w zasadach regulujących przetwarzanie danych osobowych.

Czym są dane osobowe

Dane osobowe to, zgodnie z RODO, informacje o zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osobie fizycznej. W przypadku korzystania z naszego serwisu takimi danymi są np. adres e-mail, adres IP, a w przypadku wysłania zapytania - imię i nazwisko. Dane osobowe mogą być zapisywane w plikach cookies lub podobnych technologiach (np. local storage) instalowanych przez nas na naszej stronie i urządzeniach, których używasz podczas korzystania z naszych usług.

Podstawa i cel przetwarzania

Przetwarzanie danych osobowych wymaga podstawy prawnej. RODO przewiduje kilka rodzajów takich podstaw prawnych dla przetwarzania danych, a w przypadkach korzystania z naszych usług wystąpią, co do zasady trzy z nich:

  • Niezbędność przetwarzania do zawarcia lub wykonania umowy, której jesteś stroną. Umowa to, w naszym przypadku, regulamin danej usługi. Jeśli zatem zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z naszym serwisem w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy. Bez tej możliwości nie bylibyśmy w stanie zapewnić Ci usługi, a Ty nie mógłbyś z niej korzystać.

  • Niezbędność przetwarzania do celów wynikających z prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez administratora lub przez stronę trzecią. Ta podstawa przetwarzania danych dotyczy przypadków, gdy ich przetwarzanie jest uzasadnione z uwagi na nasze usprawiedliwione potrzeby, co obejmuje między innymi konieczność zapewnienia bezpieczeństwa usługi, dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług i dopasowania ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach) jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Twoja dobrowolna zgoda. Jest potrzebna głównie w przypadku, gdy usługi marketingowe dostarczają Ci podmioty trzecie oraz gdy to my świadczymy takie usługi dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele muszą mieć możliwość przetwarzania Twoich danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne, i jeśli nie chcesz, nie musisz jej udzielać. Dzięki naszemu rozwiązaniu masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie. Twoje pozostałe uprawnienia wynikające z udzielenia zgody są opisane poniżej.


Twoje dane, w ramach naszych usług, przetwarzane będą wyłącznie w przypadku posiadania przez nas lub inny podmiot przetwarzający dane jednej z dopuszczonych przez RODO podstaw prawnych i wyłącznie w celu dostosowanym do danej podstawy, zgodnie z opisem powyżej. Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania – czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy – przez czas jej wykonywania, a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora – do czasu istnienia tego uzasadnionego interesu.

Przekazywanie danych

Twoje dane będą przetwarzane przez Administratora danych osobowych oraz i Zaufanych Partnerów, którym zostaną przekazane w celach analizy. W każdym takim przypadku przekazanie danych nie uprawnia ich odbiorcy do dowolnego korzystania z nich, a jedynie do korzystania w celach wyraźnie przez nas wskazanych. Dzięki temu możemy np. lepiej dobrać najciekawsze lub najtańsze oferty dopasowane dla Ciebie. W każdym przypadku przekazanie danych nie zwalnia przekazującego z odpowiedzialności za ich przetwarzanie. Dane mogą być też przekazywane organom publicznym, o ile upoważniają ich do tego obowiązujące przepisy i przedstawią odpowiednie żądanie, jednak nigdy w innym przypadku.

Cookies

Na naszych stronach internetowych i w aplikacjach używamy technologii, takich jak pliki cookie, local storage i podobnych służących do zbierania i przetwarzania danych osobowych oraz danych eksploatacyjnych w celu personalizowania udostępnianych treści i reklam oraz analizowania ruchu na naszych stronach. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. Twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz różne strony w Internecie.

Twoje uprawnienia

Zgodnie z RODO przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas i Zaufanych Partnerów.

Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać.

Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego. Uprawnienia powyższe przysługują także w przypadku prawidłowego przetwarzania danych przez administratora.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez nas Twoich danych osobowych zebranych w związku z korzystaniem przez Ciebie z naszej strony w celach marketingowych (obejmujących niezbędne działania analityczne i zestawianie w profile marketingowe na podstawie Twojej aktywności na stronach internetowych) w tym ich przetwarzanie w plikach cookies itp. instalowanych na Twoich urządzeniach i odczytywanych z tych plików przez Administratora danych osobowych. Możesz w łatwy sposób wyrazić tę zgodę, klikając w przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamykając to okno. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. 

Zaufani Partnerzy

Dane osobowe o których mowy powyżej udostępniane są wyłącznie zaufanym partnerom w celach statystycznych oraz w celu realizowania dodatkowych usług dostępnych w serwisie.

Zaufanie partnerzy:

  • Google Inc. - w celach statystycznych, analizy danych, w celach marketingowych
  • Yandex Metrica - w celach statystycznych, analizy danych
  • Smartsupp.com, s.r.o. - w celach świadczenia usługi chatu on-line
  • Facebook, Inc. - w celach statystycznych, analizy danych, w celach marketingowych
  • Hotjar Limited - w celach statystycznych, analizy danych, w celach marketingowych, w celach świadczenia usługi chatu on-line
  • CWK Spółka z o.o. spółka komandytowa - w celach realizowania usług kurierskich
  • R2G Polska Sp. z o.o. - w celach realizowania usług kurierskich
  • Poczta Polska S.A. - w celach realizowania usług kurierskich

Newsletter

„Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach i zakresie zgodnymi z realizacją usługi newsletter opisanej w Polityce prywatności. Jestem świadomy/a, że zgodę tą mogę w każdej chwili wycofać.”