Cyberslacking - nowoczesny sposób marnowania czasu przez pracowników

Cyberslacking - marnowanie czasu przez pracownikówJeszcze kilkadziesiąt lat temu problem marnowania czasu w pracy wiązał się głównie z przedłużającymi się i zbyt częstymi przerwami na kawę oraz prywatne rozmowy – osobiste i telefoniczne. Pracownicy nie mieli zatem zbyt dużego pola manewru, a ich działania łatwo można było zweryfikować. Inaczej wygląda to współcześnie – w dobie Internetu pojawia się problem wykorzystywania sieci w godzinach pracy do celów prywatnych.

Jak się okazuje, większość pracowników korzystających w pracy  z Internetu do celów służbowych, zajmuje się również w pracy sprawami prywatnymi. Oczywiście nie byłoby w tym nic złego, gdyby nie cierpiała na tym efektywność wykonywanych w ramach zatrudnienia zadań. Niestety – często zdecydowanie ona spada, narażając na straty przedsiębiorstwo.


 

Co pracownicy najczęściej robią w sieci

Oczywiście odpowiedz zależy od poszczególnej jednostki, nie mniej jednak spora część pracowników sprawdza prywatną pocztę e-mailową, prowadzi rozmowy nie dotyczące spraw służbowych za pomocą komunikatorów, czy też na czatach, dokonuje zakupów w sieci, a  także przegląda określone witryny, fora tematyczne, bierze udział w grupach dyskusyjnych. Coraz więcej pracowników można przyłapać także na logowaniu się na osobiste konto na Facebooku w godzinach pracy i przesiadywanie na tym, lub innym portalu społecznościowym. Faktem jest, że portale społecznościowe są obecne w życiu znacznej części społeczeństwa i jak się okazuje – nie tylko poza godzinami pracy.
 

Zagrożenia związane z cyberslackingiem:

  • zaniedbanie służbowych obowiązków, mniejsza efektywność pracy zatrudnionych osób

  • zwiększenie ryzyka pojawienia się wirusów, robaków i innych typów złośliwego oprogramowania na komputerach firmowych

  • straty finansowe w firmie

  • przeciążenia sieci

  • straty związane z wizerunkiem firmy.
     

Od cyberslackingu rozróżnić należy sprawdzenie poczty elektronicznej podczas krótkiej przerwy w pracy, w celu odciążenia umysłu czy zrelaksowania się. Jednokrotny, kilkuminutowy odpoczynek od wykonywanej pracy nie wpłynie negatywnie na jej wydajność. Natomiast kilkunastokrotne dłuższe przerwy na załatwienie  swoich spraw w sieci z pewnością mogą zmniejszyć wydajność pracy i powodować negatywne następstwa.

Jak pracodawca może walczyć z cyberslackingiem

  1. Przede wszystkim powinien otwarcie porozmawiać z pracownikami. Muszą oni wiedzieć co wolno im, a czego nie wolno robić w godzinach pracy. Tylko jasno sprecyzowane zasady są możliwe do przestrzegania. Można byłoby w tym momencie powiedzieć, że przecież każdy pracownik powinien wykazać się zdrowym rozsądkiem i faktem jest, że tak być powinno. Realia nierzadko jednak odbiegają od naszych wyobrażeń i dlatego należy tworzyć w pracy jasne zasady i czytelną politykę funkcjonowania przedsiębiorstwa.

  2. Jeśli pracownicy zajmują się w pracy pozyskiwaniem istotnych dla firmy informacji w sieci, można zorganizować dla nich szkolenie, które usprawni ich aktywność w Internecie i spowoduje, że będą tam przebywać krócej, a ich działania będą bardziej efektywne.

  3. Zainstalować można program monitorujący to co w danej chwili robi pracownik. Kontrola może się również odbywać poprzez bezpośrednie, osobiste zweryfikowanie nad czym w danym momencie określona osoba pracuje. O ile jednak sporadyczna kontrola może wydać się uzasadniona, o tyle stały nadzór może sprawić, że pracownik będzie czuł się „śledzony” i zabraknie mu motywacji do kreatywnych i twórczych działań. Pamiętajmy, że każdemu należy się krótka chwila wytchnienia i odpowiednio spożytkowana, wpłynie z pewnością na zwiększenie wydajności pracy.

  4. Istnieje możliwość zablokowania pracownikom dostępu do niektórych witryn internetowych – rozwiązanie to wydaje się skuteczne i nie naraża pracownika na niedogodności.

  5. Pracodawca ustanowić może zasady mówiące co grozi w przypadku notorycznego zaniedbywania swoich obowiązków. Jeśli pracownik nie wyciąga wniosków z swojego postępowania, należy zastanowić się czy jest on w danej firmie rzeczywiście potrzebny czy też wpływa negatywnie na jej wizerunek. Oczywiście przed podjęciem ostatecznych rozwiązań warto podjąć inne próby rozwiązania problemu i  rozpoczęcia dialogu z zatrudnioną osobą.

 

Autor: Agnieszka

Komentarze

Twój komentarz

Nick *
E-mail *
Komentarz *

Zobacz także

Używamy Cookies, które będą zamieszczane w Twoim komputerze. Więcej w Polityce Prywatności. - więcej
Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Dowiedz się więcej w RODO. - więcej

Newsletter
Nowości na blogu, życzenia na święta .. generalnie co u nas słychać :)
Name
Email
 
Wyrażam zgodę na wysyłanie wiadomości marketingowych oraz przetwarzanie moich danych osobowych.
 

Drogi użytkowniku,

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku (RODO), informuję że:

  • Twoje dane osobowe nie będą przekazywane odbiorcom.

  • Twoje dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani organizacji międzynarodowych.

  • Przysługuje Ci prawo cofnięcia zgody na przetwarzanie danych osobowych w dowolnym momencie, bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

  • Posiadasz prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, a także do przenoszenia swoich danych osobowych tj. do otrzymania od administratora Pani/Pana danych osobowych, w ustrukturyzowanym powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego.

  • Masz prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych, gdy uznasz, iż przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku (RODO).

  • Twoje dane osobowe będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany, nie będą podlegały profilowaniu.

  • Administratorem danych jest Jan Nowak z którym można się skontaktować pod adresem info@heuristic.pl.
     

Pliki Cookies

Na naszych stronach używamy technologii, takich jak pliki cookie, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach i w Internecie. Pragniemy zapoznać Cię ze szczegółami stosowanych przez nas technologii oraz z przepisami, które niebawem wejdą w życie, tak aby dać Ci pełną wiedzę i komfort w korzystaniu z naszych serwisów internetowych. Zapoznaj się z poniższymi informacjami przed przejściem do serwisu. Klikając przycisk „przejdź do serwisu” lub zamykając to okno zgadzasz się na postanowienia zawarte poniżej.

RODO

Z dniem 25 maja 2018 r. rozpoczyna obowiązywanie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane popularnie jako „RODO”). RODO obowiązywać będzie w identycznym zakresie we wszystkich krajach Unii Europejskiej, a więc także w Polsce i wprowadza szereg zmian w zasadach regulujących przetwarzanie danych osobowych.

Czym są dane osobowe

Dane osobowe to, zgodnie z RODO, informacje o zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osobie fizycznej. W przypadku korzystania z naszego serwisu takimi danymi są np. adres e-mail, adres IP, a w przypadku wysłania zapytania - imię i nazwisko. Dane osobowe mogą być zapisywane w plikach cookies lub podobnych technologiach (np. local storage) instalowanych przez nas na naszej stronie i urządzeniach, których używasz podczas korzystania z naszych usług.

Podstawa i cel przetwarzania

Przetwarzanie danych osobowych wymaga podstawy prawnej. RODO przewiduje kilka rodzajów takich podstaw prawnych dla przetwarzania danych, a w przypadkach korzystania z naszych usług wystąpią, co do zasady trzy z nich:

  • Niezbędność przetwarzania do zawarcia lub wykonania umowy, której jesteś stroną. Umowa to, w naszym przypadku, regulamin danej usługi. Jeśli zatem zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z naszym serwisem w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy. Bez tej możliwości nie bylibyśmy w stanie zapewnić Ci usługi, a Ty nie mógłbyś z niej korzystać.

  • Niezbędność przetwarzania do celów wynikających z prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez administratora lub przez stronę trzecią. Ta podstawa przetwarzania danych dotyczy przypadków, gdy ich przetwarzanie jest uzasadnione z uwagi na nasze usprawiedliwione potrzeby, co obejmuje między innymi konieczność zapewnienia bezpieczeństwa usługi, dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług i dopasowania ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach) jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Twoja dobrowolna zgoda. Jest potrzebna głównie w przypadku, gdy usługi marketingowe dostarczają Ci podmioty trzecie oraz gdy to my świadczymy takie usługi dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele muszą mieć możliwość przetwarzania Twoich danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne, i jeśli nie chcesz, nie musisz jej udzielać. Dzięki naszemu rozwiązaniu masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie. Twoje pozostałe uprawnienia wynikające z udzielenia zgody są opisane poniżej.


Twoje dane, w ramach naszych usług, przetwarzane będą wyłącznie w przypadku posiadania przez nas lub inny podmiot przetwarzający dane jednej z dopuszczonych przez RODO podstaw prawnych i wyłącznie w celu dostosowanym do danej podstawy, zgodnie z opisem powyżej. Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania – czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy – przez czas jej wykonywania, a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora – do czasu istnienia tego uzasadnionego interesu.

Przekazywanie danych

Twoje dane będą przetwarzane przez Administratora danych osobowych oraz i Zaufanych Partnerów, którym zostaną przekazane w celach analizy. W każdym takim przypadku przekazanie danych nie uprawnia ich odbiorcy do dowolnego korzystania z nich, a jedynie do korzystania w celach wyraźnie przez nas wskazanych. Dzięki temu możemy np. lepiej dobrać najciekawsze lub najtańsze oferty dopasowane dla Ciebie. W każdym przypadku przekazanie danych nie zwalnia przekazującego z odpowiedzialności za ich przetwarzanie. Dane mogą być też przekazywane organom publicznym, o ile upoważniają ich do tego obowiązujące przepisy i przedstawią odpowiednie żądanie, jednak nigdy w innym przypadku.

Cookies

Na naszych stronach internetowych i w aplikacjach używamy technologii, takich jak pliki cookie, local storage i podobnych służących do zbierania i przetwarzania danych osobowych oraz danych eksploatacyjnych w celu personalizowania udostępnianych treści i reklam oraz analizowania ruchu na naszych stronach. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. Twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz różne strony w Internecie.

Twoje uprawnienia

Zgodnie z RODO przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas i Zaufanych Partnerów.

Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać.

Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego. Uprawnienia powyższe przysługują także w przypadku prawidłowego przetwarzania danych przez administratora.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez nas Twoich danych osobowych zebranych w związku z korzystaniem przez Ciebie z naszej strony w celach marketingowych (obejmujących niezbędne działania analityczne i zestawianie w profile marketingowe na podstawie Twojej aktywności na stronach internetowych) w tym ich przetwarzanie w plikach cookies itp. instalowanych na Twoich urządzeniach i odczytywanych z tych plików przez Administratora danych osobowych. Możesz w łatwy sposób wyrazić tę zgodę, klikając w przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamykając to okno. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. 

Zaufani Partnerzy

Dane osobowe o których mowy powyżej udostępniane są wyłącznie zaufanym partnerom w celach statystycznych oraz w celu realizowania dodatkowych usług dostępnych w serwisie.

Zaufanie partnerzy:

  • Google Inc. - w celach statystycznych, analizy danych, w celach marketingowych
  • Yandex Metrica - w celach statystycznych, analizy danych
  • Smartsupp.com, s.r.o. - w celach świadczenia usługi chatu on-line
  • Facebook, Inc. - w celach statystycznych, analizy danych, w celach marketingowych
  • Hotjar Limited - w celach statystycznych, analizy danych, w celach marketingowych, w celach świadczenia usługi chatu on-line
  • CWK Spółka z o.o. spółka komandytowa - w celach realizowania usług kurierskich
  • R2G Polska Sp. z o.o. - w celach realizowania usług kurierskich
  • Poczta Polska S.A. - w celach realizowania usług kurierskich

Newsletter

„Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach i zakresie zgodnymi z realizacją usługi newsletter opisanej w Polityce prywatności. Jestem świadomy/a, że zgodę tą mogę w każdej chwili wycofać.”