Główne wady i zalety reklamy internetowej

Zalety i wady reklamy internetowejReklama internetowa posiada swoją specyfikę, która kształtowana jest zarówno przez czynniki korzystne jak i negatywne.

Warto zastanowić się jaką przewagę przekaz reklamowy on-line ma nad tym tradycjonalnym oraz jakie są jego podstawowe wady i zalety.


Główne zalety reklamy internetowej

  1. Interaktywność - umożliwia ona utrzymanie obustronnych interakcji z użytkownikami sieci. Dzięki istnieniu narzędzi pomocnych w e-marketingu (jak poczta e-mail czy blog firmowy) możliwe jest pogłębianie komunikacji przedsiębiorstwa z klientami i podążanie w stroną wypracowania rozwiązań korzystnych dla obu stron.

    Internet daje nam możliwość prowadzenia dialogu na wiele sposobów oraz wzbudzania zainteresowania konsumentów różnymi metodami - od ciekawej i wypełnionej treściwymi informacjami stroną www, po skuteczne i trafiające do podświadomości odbiorców kampanie e-marketingowe. Firmy funkcjonujące w Internecie mogą wykorzystać interaktywność przekazu na wiele sposobów - popularne jest np. proponowanie internautom korzystania z subskrypcji.

    Zapisują się na nią zazwyczaj osoby zainteresowane danym tematem, dlatego stosunkowo łatwo jest nawiązać z nimi kontakt, pogłębić relacje i prowadzić owocną komunikację.

  2. Brak barier geograficznych i czasowych - poszczególne firmy mogą poszukiwać grup docelowych do których kierują swój asortyment na całym świecie. Globalny charakter reklamy on-line sprawia, że nie jesteśmy ograniczeni tylko do wąskiej grupy odbiorców i sami w dużym stopniu decydujemy o jej zasięgu.

    Dużo łatwiej i znacznie taniej jest nawiązać kontakt i utrzymać relacje z klientami oddalonymi terytorialnie za pomocą Internetu, niż tradycyjnie. Dotarcie z przekazem reklamowym nawet do odległych zakątków świata nie nadszarpnie znacznie budżetu firmy. Jeśli poparte będzie ono odpowiednio przemyślaną strategią działania i właściwym wyborem grupy, do której próbujemy z przekazem dotrzeć jest duża szansa na pozytywne rezultaty aktywności.

    Tradycyjna reklama (chociażby w TV czy radio) poza granicami kraju wiąże się nie tylko z utrudnieniami dotyczącymi technicznej strony włączenia się w przekaz, ale także olbrzymim wydatkiem finansowym. Nie da się ukryć, że reklama w telewizji oprócz budżetu wymaga także pomocy specjalistów i wykorzystania technologii, które umożliwią pojawienie się w tym medium od strony technicznej.

    W Internecie reklama pozbawiona jest również ograniczeń czasowych. Klienci cały czas mogą mieć dostęp do strony Internetowej przedsiębiorstwa czy oferty sprzedażowej. Zadawać pytania można w dowolnym momencie, a każda szanująca się firma internetowa odpowie w możliwie szybkim czasie. Jeśli chcemy przeglądnąć asortyment sklepu internetowego w środku nocy - nie ma z tym najmniejszego problemu.

    Nasz przekaz reklamowy zależy przede wszystkim od nas - banner jest wyświetlany tak długo jak sami za decydujemy, w dowolnym czasie uczestniczyć możemy chociażby w grupach dyskusyjnych i tym samym kreować pozytywny wizerunek marki w sieci.

  3. Dostęp do konkretnej grupy odbiorców - Internet daje nam wiele możliwości dotarcia z przekazem reklamowym do poszczególnych grup docelowych. Działania reklamowe w sieci są znacznie tańsze niż tradycyjne formy reklamy.

    Możemy sobie zatem pozwolić na długotrwałe kampanie promocyjne i wykorzystanie różnych narzędzi e-marketingu. Możemy się reklamować nie tylko odpowiednio pozycjonując stronę, czy podejmując aktywność w mediach społecznościowych - możemy również podjąć próbę pozyskania adresów e-mailowych osób potencjalnie naszą firmą zainteresowanych i wysłać im określony mailing czy też zamieścić banner reklamowy na stronach o bardzo różnorodnej tematyce.

    Działania marketingowe możemy kierować do konkretnej grupy odbiorców i przystosować przekaz do ich potrzeb i zainteresowań. Poznanie upodobań konsumentów umożliwia doskonalenie oferty przedsiębiorstwa i dopasowanie profilu firmy do wymagań rynku.

    Internet daje mnóstwo możliwości badania opinii konsumentów i tym samym kierowania do nich takiego przekazu reklamowego, jaki okaże się najbardziej trafny. Kierowanie określonej reklamy do precyzyjnie określonej grupy docelowej jest nie tylko opłacalne, ale też pozytywnie wpływa na wizerunek firmy w sieci - nie jest odbierana jako nachalna, a jako próbująca dopasować się do wymagań klientów. Poszczególne narzędzia e-marketingu dają dużą swobodę prowadzenia aktywności reklamowej w Internecie i nic nie stoi na przeszkodzie, aby ukierunkować tematycznie treści reklamy.

    W portalach społecznościowych organizować możemy różnego rodzaju konkursy, zaś do osób zainteresowanych tematyką działań firmy wysyłać możemy subskrypcję. Wykorzystać możemy możliwość emisji targetowanej reklamy, oraz pozycjonować stronę www na takie frazy, których najlepiej oddają specyfikę instytucji.

  4. Elastyczność - reklama internetowa nie musi być sztywna i niezmienna. O ile w tradycyjnych środkach przekazu raz stworzoną reklamę ciężko jest modyfikować, o tyle Internet pozwala na przekształcenia, jeśli okażę się, że nie spełnia ona właściwie swojej roli. Na bieżąco możemy monitorować efekty prowadzonych kampanii, wykorzystywać różne rodzaje mierzenia skuteczności przekazu, a nawet zmieniać formę aktywności promocyjnej w zależności od potrzeb rynku.

    Jeśli nie jesteśmy zadowoleni z efektów działań reklamowych, możemy bez większego problemu wprowadzić zmiany i nie wiąże się to dla nas ze znacznym wydatkiem finansowym.

    Inaczej jest chociażby w przypadku emitowania reklamy w TV. Stworzenie tej reklamy i wydatek na jej emisję jest tak znaczny, że ciężko tworzyć od podstaw kolejny przekaz i nie nadszarpnąć tym samym budżetu przedsiębiorstwa.

  5. Relatywnie niski koszt - reklama firmy za pośrednictwem internetu jest znacznie tańsza niż ta, która wykorzystuje przekaz radio czy TV. Działania reklamowe prowadzone mogą być w sieci nie tylko przez duże firmy, ale też małe i średnie przedsiębiorstwa. Niektóre formy aktywności promocyjnej w Internecie są całkowicie bezpłatne (na przykład stworzenie profilu na portalu społecznościowym), a pozwalają w znacznej mierze kreować pozytywny wizerunek firmy.

    Firmy w zależności od tego jakimi nakładami finansowymi dysponują mogą inwestować w bannery reklamowe, marketing e-mailowy, optymalizację strony seo, marketing wirusowy i inne formy dotarcia z aktywnością do poszczególnych grup docelowych. Również prowadzenie badań dotyczących preferencji i upodobań konsumentów jest znacznie tańsze w sieci niż próba otrzymania takich informacji w sposób tradycyjny.
     

Główne wady reklamy internetowej

  1. Ograniczony dostęp do osób nie korzystających na co dzień z Internetu - oczywiste jest, że jeśli określona osoba nie korzysta z Internetu, nie trafi do niej przekaz reklamowy za pomocą tego medium. We współczesnym świecie niewiele jest ludzi, którzy w ogóle z Internetu nie korzystają. Nie mniej jednak dotarcie do niektórych konsumentów tą drogą może okazać się trudne lub wręcz niemożliwie.

    Osoby w zaawansowanym wieku zdecydowanie rzadziej wykorzystują sieć oraz komunikują się za pomocą Internetu, niż osoby młodsze. Istnieją ponad to regiony na świecie, gdzie nadal dostęp do Internetu nie jest tak powszechny, jak w rozwiniętych częściach globu. Osoby, które korzystają z omawianego medium w sposób ograniczony i bardzo sporadyczny nierzadko mają opór przed dokonywaniem transakcji w Internecie. Reklama internetowa jest więc przez nich często niezauważana.

  2. Pomijane reklam przez internautów - właśnie przez nadmiar treści reklamowych w sieci wiele osób wyrobiło w sobie umiejętność pomijania treści reklamowych. Użytkownicy internetu nierzadko zamykają pojawiające się na stronie bannery bez zorientowania się, czy są dla nich interesujące. Bronią się w ten sposób przed natłokiem informacji i bombardowaniem treściami reklamowymi. Ten aspekt pokazuje, dlaczego reklamy inwazyjne w sieci niekoniecznie przynoszą zadowalający efekt. Nachalność przekazu budzi sprzeciw i irytację.

  3. Wysyłanie Spamu przez niektóre firmy to kolejny czynnik, który zniechęca część internautów do reklamy w sieci. Pomimo, że wysyłanie Spamu wzbudza niechęć i przynosi więcej szkody niż pożytku dla firm - niektóre przedsiębiorstwa nadal praktykują przesyłanie informacji czy oferty do osób, które nie wyraziły na to zgody.

    Przez takie działania poszczególne osoby zniechęcają się do zapisywania się na listy mailingowe i odbierają również inne przesłane wiadomości jako niepotrzebne. Wysłanie Spamu to działania zdecydowanie niezgodne z prawem, jednak traktowane przez część firm jako jedna z formy reklamy.
     

Reklama internetowa a tradycyjna - różnice

Podstawową różnicą pomiędzy tymi formami reklamowania się jest rola odbiorcy komunikatu - w tradycyjnej reklamie odbiorca ma za zadanie reklamę zobaczyć, przeczytać lub wysłuchać. Jest to zatem odbiór statyczny i narzucający się odbiorcy (gdy oglądamy film w TV reklamy pojawiają się w jego trakcie czy tego chcemy czy też nie). Reklama internetowa natomiast jest wysoce dynamiczna. Internauta może od razu zareagować na ofertę i nawiązać kontakt z firmą. 

Większość skutecznych reklam w sieci to reklamy, które się nie narzucają - użytkownik Internetu sam decyduje czy chce przekaz zobaczyć. Dzięki temu istnieje większa szansa dotarcia do właściwej grupy docelowej.

W zakresie reklamy tradycyjnej trudno jest precyzyjnie ocenić ile osób konkretną reklamę zobaczyło/ Inaczej jest w sieci - tutaj możemy stwierdzić ile osób zatknęło się z nią oraz wykonało konkretną aktywność. Nie można pominąć również kwestii kosztu reklamy - nie każda firma może sobie pozwolić na emisję reklamy w telewizji lub zamieszczenie billboardu w centrum miasta. W Cyberprzestrzeni zaś miejsce znajdą nawet niewielkie przedsiębiorstwa. Przy odrobinie kreatywności mogą się reklamować wydając na zupełnie skromne budżety.


Wyślij zapytanie

Zapytaj o skuteczną reklamę


wyślij zapytanie

Autor: Agnieszka

Komentarze

Twój komentarz

Nick *
E-mail *
Komentarz *

Zobacz także

Landing Page a nowoczesny marketing internetowy

Landing page to strona, na którą zostaje przekierowany użytkownik. Jest coraz częściej wykorzystywana przez firmy. Dotyczy jednego produktu lub usługi. Z artykułu dowiesz się jak z niego korzystać i jakie przynosi korzyści.

Używamy Cookies, które będą zamieszczane w Twoim komputerze. Więcej w Polityce Prywatności. - więcej
Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Dowiedz się więcej w RODO. - więcej

Newsletter
Nowości na blogu, życzenia na święta .. generalnie co u nas słychać :)
Name
Email
 
Wyrażam zgodę na wysyłanie wiadomości marketingowych oraz przetwarzanie moich danych osobowych.
 

Drogi użytkowniku,

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku (RODO), informuję że:

  • Twoje dane osobowe nie będą przekazywane odbiorcom.

  • Twoje dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani organizacji międzynarodowych.

  • Przysługuje Ci prawo cofnięcia zgody na przetwarzanie danych osobowych w dowolnym momencie, bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

  • Posiadasz prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, a także do przenoszenia swoich danych osobowych tj. do otrzymania od administratora Pani/Pana danych osobowych, w ustrukturyzowanym powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego.

  • Masz prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych, gdy uznasz, iż przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku (RODO).

  • Twoje dane osobowe będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany, nie będą podlegały profilowaniu.

  • Administratorem danych jest Heuristic.
     

Pliki Cookies

Na naszych stronach używamy technologii, takich jak pliki cookie, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach i w Internecie. Pragniemy zapoznać Cię ze szczegółami stosowanych przez nas technologii oraz z przepisami, które niebawem wejdą w życie, tak aby dać Ci pełną wiedzę i komfort w korzystaniu z naszych serwisów internetowych. Zapoznaj się z poniższymi informacjami przed przejściem do serwisu. Klikając przycisk „przejdź do serwisu” lub zamykając to okno zgadzasz się na postanowienia zawarte poniżej.

RODO

Z dniem 25 maja 2018 r. rozpoczyna obowiązywanie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane popularnie jako „RODO”). RODO obowiązywać będzie w identycznym zakresie we wszystkich krajach Unii Europejskiej, a więc także w Polsce i wprowadza szereg zmian w zasadach regulujących przetwarzanie danych osobowych.

Czym są dane osobowe

Dane osobowe to, zgodnie z RODO, informacje o zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osobie fizycznej. W przypadku korzystania z naszego serwisu takimi danymi są np. adres e-mail, adres IP, a w przypadku wysłania zapytania - imię i nazwisko. Dane osobowe mogą być zapisywane w plikach cookies lub podobnych technologiach (np. local storage) instalowanych przez nas na naszej stronie i urządzeniach, których używasz podczas korzystania z naszych usług.

Podstawa i cel przetwarzania

Przetwarzanie danych osobowych wymaga podstawy prawnej. RODO przewiduje kilka rodzajów takich podstaw prawnych dla przetwarzania danych, a w przypadkach korzystania z naszych usług wystąpią, co do zasady trzy z nich:

  • Niezbędność przetwarzania do zawarcia lub wykonania umowy, której jesteś stroną. Umowa to, w naszym przypadku, regulamin danej usługi. Jeśli zatem zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z naszym serwisem w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy. Bez tej możliwości nie bylibyśmy w stanie zapewnić Ci usługi, a Ty nie mógłbyś z niej korzystać.

  • Niezbędność przetwarzania do celów wynikających z prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez administratora lub przez stronę trzecią. Ta podstawa przetwarzania danych dotyczy przypadków, gdy ich przetwarzanie jest uzasadnione z uwagi na nasze usprawiedliwione potrzeby, co obejmuje między innymi konieczność zapewnienia bezpieczeństwa usługi, dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług i dopasowania ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach) jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Twoja dobrowolna zgoda. Jest potrzebna głównie w przypadku, gdy usługi marketingowe dostarczają Ci podmioty trzecie oraz gdy to my świadczymy takie usługi dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele muszą mieć możliwość przetwarzania Twoich danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne, i jeśli nie chcesz, nie musisz jej udzielać. Dzięki naszemu rozwiązaniu masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie. Twoje pozostałe uprawnienia wynikające z udzielenia zgody są opisane poniżej.


Twoje dane, w ramach naszych usług, przetwarzane będą wyłącznie w przypadku posiadania przez nas lub inny podmiot przetwarzający dane jednej z dopuszczonych przez RODO podstaw prawnych i wyłącznie w celu dostosowanym do danej podstawy, zgodnie z opisem powyżej. Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania – czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy – przez czas jej wykonywania, a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora – do czasu istnienia tego uzasadnionego interesu.

Przekazywanie danych

Twoje dane będą przetwarzane przez Administratora danych osobowych oraz i Zaufanych Partnerów, którym zostaną przekazane w celach analizy. W każdym takim przypadku przekazanie danych nie uprawnia ich odbiorcy do dowolnego korzystania z nich, a jedynie do korzystania w celach wyraźnie przez nas wskazanych. Dzięki temu możemy np. lepiej dobrać najciekawsze lub najtańsze oferty dopasowane dla Ciebie. W każdym przypadku przekazanie danych nie zwalnia przekazującego z odpowiedzialności za ich przetwarzanie. Dane mogą być też przekazywane organom publicznym, o ile upoważniają ich do tego obowiązujące przepisy i przedstawią odpowiednie żądanie, jednak nigdy w innym przypadku.

Cookies

Na naszych stronach internetowych i w aplikacjach używamy technologii, takich jak pliki cookie, local storage i podobnych służących do zbierania i przetwarzania danych osobowych oraz danych eksploatacyjnych w celu personalizowania udostępnianych treści i reklam oraz analizowania ruchu na naszych stronach. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. Twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz różne strony w Internecie.

Twoje uprawnienia

Zgodnie z RODO przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas i Zaufanych Partnerów.

Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać.

Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego. Uprawnienia powyższe przysługują także w przypadku prawidłowego przetwarzania danych przez administratora.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez nas Twoich danych osobowych zebranych w związku z korzystaniem przez Ciebie z naszej strony w celach marketingowych (obejmujących niezbędne działania analityczne i zestawianie w profile marketingowe na podstawie Twojej aktywności na stronach internetowych) w tym ich przetwarzanie w plikach cookies itp. instalowanych na Twoich urządzeniach i odczytywanych z tych plików przez Administratora danych osobowych. Możesz w łatwy sposób wyrazić tę zgodę, klikając w przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamykając to okno. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. 

Zaufani Partnerzy

Dane osobowe o których mowy powyżej udostępniane są wyłącznie zaufanym partnerom w celach statystycznych oraz w celu realizowania dodatkowych usług dostępnych w serwisie.

Zaufanie partnerzy:

  • Google Inc. - w celach statystycznych, analizy danych, w celach marketingowych
  • Yandex Metrica - w celach statystycznych, analizy danych
  • Smartsupp.com, s.r.o. - w celach świadczenia usługi chatu on-line
  • Facebook, Inc. - w celach statystycznych, analizy danych, w celach marketingowych
  • Hotjar Limited - w celach statystycznych, analizy danych, w celach marketingowych, w celach świadczenia usługi chatu on-line
  • CWK Spółka z o.o. spółka komandytowa - w celach realizowania usług kurierskich
  • R2G Polska Sp. z o.o. - w celach realizowania usług kurierskich
  • Poczta Polska S.A. - w celach realizowania usług kurierskich

Newsletter

„Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach i zakresie zgodnymi z realizacją usługi newsletter opisanej w Polityce prywatności. Jestem świadomy/a, że zgodę tą mogę w każdej chwili wycofać.”