Jak dbać o swój wizerunek w Internecie

Własny wizerunek w InternecieTo jak postrzegani jesteśmy w Internecie może mieć wpływ na każdy aspekt naszego życia. Obecnie zauważyć możemy trzy taktyki związane z udostępnianiem o sobie informacji w sieci i publikowaniem treści pod swoim nazwiskiem - jedna to niedbalstwo o to co zamieszczamy, druga to ostrożność i unikanie jakiejkolwiek aktywności.

Trzecia taktyka natomiast koncentruje się na świadomym, wybiórczym prezentowaniu wybranych informacji i pokazywaniu się z jak najlepszej strony. Coraz więcej osób zdaje sobie sprawę, że Internet może zarówno pomóc jak i zaszkodzić w budowaniu kariery czy tworzeniu swojego obrazu wśród znajomych.



 

Czy w sieci warto być anonimowym

Anonimowość w sieci to kwestia bardzo względna - zidentyfikować można nas bowiem nie tylko po imieniu i nazwisku, ale także adresie poczty elektronicznej czy numerze IP. Internet to kluczowe medium dostarczające wiedzy na temat innych osób, w tym również firm. Używamy go zarówno w zakresie edukacji, rozrywki, jak i poszukiwania informacji czy dokonywania transakcji zakupowych.

Obojętnie jednak czy sprzedajemy w sieci określone przedmioty, prowadzimy firmę, bloga, czy też założyliśmy tylko profil na portalu społecznościowym - musimy mieć świadomość, że wiele osób może mieć wgląd w nasze konta, wypowiedzi, prowadzone w sieci działania. Warto zatem starać się pokazać jako profesjonalista, osoba kompetentna, odpowiedzialnie wybierająca to co warto o sobie zamieścić w sieci.

Ta zasada sprawdzi się nie tylko na rozmowie kwalifikacyjnej, czy podczas ubiegania się o współpracę z inną firmą - nasz wizerunek w sieci wpłynie na całokształt naszego życia. Nie zapominajmy, że w sieci musimy tak samo dbać o to co i jak piszemy, jak w rzeczywistości niewirtualnej dbamy o to, co i jak do poszczególnych osób mówimy.

Możemy również wybrać taktykę unikania pisania o sobie w Internecie. Ominie nas jednak wiele istotnych aspektów. W przypadku firm brak obecności chociażby na którymś z znanych portali społecznościowych może być odebrany nawet jako postawa lekceważąca w stosunku do klientów. Internet daje nam możliwości, które warto wykorzystać, jednak należy to robić rozsądnie.

Nawet przyszły pracodawca z pewnością będzie chciał odszukać o nas określone informacje - myślę, że większość z nich przed zatrudnieniem danej osoby spoglądnie na jej profil na Facebooku czy GoldenLine. Jeśli jednak pierwsze wrażenie jakie odniesie z sprawdzania profilu będzie niekorzystne - być może nie będzie chciał ryzykować zatrudnienia tej osoby w swojej firmie, aby nie narazić instytucji na utratę wizerunku.

Oczywiste jest, że nie zaszkodzą nam przeciętne zdjęcia czy opiniujące wpisy, komentarze, profesjonalne wypowiedzi. Wręcz przeciwnie - pokażą, że lubimy się udzielać, jesteśmy kreatywni i posiadamy wiedzę, którą lubimy się dzielić. Jeśli jednak przedstawimy siebie jako osobę imprezową, z piwem w ręce i fajką w buzi, w koszulce z zdjęciem marihuany - nie liczmy na to, że jakiś pracodawca potraktuje nas poważnie.

Networking w Internecie

Networking określić możemy najprościej jako swoistą sieć wirtualnych kontaktów, która budowana jest po to, aby ułatwić sobie rozwój kariery zawodowej, wzajemny przepływ informacji. Budowanie siatki kontaktów może ułatwić nam wiele aspektów życia zawodowego  i przynieść wiele korzyści. Efektywna aktywność w zakresie networkingu dotyczy przede wszystkim przepływu wiedzy i wzajemnej pomocy. Swój pozytywny wizerunek w zakresie networkingu można tworzyć poprzez przestrzeganie takich punktów jak:

  1. Systematyczne buduj sieci kontaktów - umożliwia nam to wiele serwisów społecznościowych (od typowo biznesowych jak Golden Line, po bardziej ogólne jak Facebook czy Nasza Klasa). Zapraszać do grona znajomych można nie tylko osoby, które znamy bezpośrednio, ale również te z którymi często wymieniamy poglądy na forach czy w grupach dyskusyjnych, na blogach. Nie mniej jednak nie należy przesadzać z siatką kontaktów - nie stawiajmy na ilość, ale na jakość. Jeśli tworzymy konto w serwisie społecznościowym o profilu zawodowym, nie zapraszajmy przypadkowych osób ani kogoś, kogo poznaliśmy pięć minut temu. Również w serwisach o profilu bardziej rozrywkowym (jak na przykład Facebook) należy uważać na osoby, które na siłę chcą powiększyć swoje kontakty i zapraszają nas do grona znajomych. Powinniśmy mieć w kontaktach tylko te osoby, które rzeczywiście znamy (osobiście lub wirtualnie) i wiemy czego możemy się po nich spodziewać. Nie chcemy przecież pokazywać swoich zdjęć osobom, którym nie ufamy ani narażać się na niepochlebne czy niezgodne z zasadami netykiety komentarze z ich strony.

  2. Bądź aktywny w pozytywnym kierunku - aktywność w portalach społecznościowych i innych miejscach gdzie możemy publikować swoje wypowiedzi, przekonania, opinie powinna być wyważona i prowadzona rozsądnie. Nie chodzi o to, aby w szczegółach opisywać każdą dziedzinę swojego życia - od sfery prywatnej, przez osobistą, z seksualną i rozrywkową w tle. Niestety bardzo dużo osób popełnia ten błąd i myśli, że nikt nieproszony nie trafi nigdy na te wpisy czy komentarze.

    Na nasz profil społecznościowy mogą jednak wchodzić nie tylko znajomi, którzy rozumieją nasze żarty czy wypowiedzi, ale także pracodawca, czy współpracownicy, partnerskie firmy. Można oczywiście zablokować swój profil w portalach społecznościowych dla nieznajomych, ale nie jest to wyjście. Co zrobimy gdy nasz szef zaprosi nas do grona znajomych? Będziemy szybko usuwać niekorzystne wpisy? Byłoby to zdecydowanie skomplikowane. Blokowanie profilu i usuwanie wypowiedzi na forach nie jest tak łatwe jak myślimy, a dodatkowo warto być obecnym w sieci, gdyż możemy pokazać się z dobrej strony. Pracodawca, czy partner biznesowy, który trafia na pozytywne przejawy naszej aktywności w Internecie, z pewnością będzie pozytywnie zaskoczony. Starajmy się zatem stawiać na przemyślane, kompetentne wypowiedzi i z rozwagą publikujmy na swoich kontach w serwisach społecznościowych zdjęcia oraz aktualne opisy. W żadnym wypadku nie można pisać wulgarnie ani niekulturalnie - odstraszy to nawet najbardziej zafascynowanego nami pracodawcę.

  3. Wykorzystaj Internet do przedstawienia się z dobrej strony - w Internecie można zbudować taki swój obraz, jaki chcielibyśmy mieć. Nasze działania zależą od nas samych. Indywidualnie wybieramy miejsca w których się wypowiadamy, społeczności, w których uczestniczymy, i sami budujemy swoją sieć kontaktów. Możemy wykorzystać sieć do prezentowania swoich dokonań, informowania o ważnych wydarzeniach z życia i stworzenia swojej wizytówki, która będzie naszym narzędziem PR w cyberprzestrzeni.

Na czym polega świadome budowanie wizerunku w Internecie?

Zarówno w przypadku firm, jak i osób prywatnych, budowanie wizerunku w sieci jest kwestią wymagającą czasu i pracy. warto pamiętać, że wizerunek zdecydowanie trudniej jest zbudować, niż stracić. W budowaniu pozytywnego wizerunku pomoże nam z pewnością posiadanie własnej, profesjonalnej strony www, systematyczne prowadzenie bloga, założenie konta w serwisie społecznościowym, kompetentne komentowanie artykułów, ocenianie, kulturalne wypowiedzi, czy inne pozytywne formy udzielania się w sieci.

Politycy w Internecie - czy dbają o swój wizerunek?

Polityka musiała dostosować się do zmieniających warunków społecznych i pogodzić się z tym, że wiele aspektów życia kształtowane jest obecnie przez Internet. Internet nie tylko ułatwia dialog polityków z wyborcami, ale także pozwala im stosunkowo łatwo i tanim kosztem prowadzić działania z zakresu marketingu politycznego. Przekaz internetowy rozprzestrzenia się bardzo szybko - o czym przekonało się wielu z polityków i to nie zawsze w pozytywnym kierunku. Wnioski zarówno z pozytywnych, jak i negatywnych efektów ich aktywności czy kampanii są oczywiste - nie należy bezmyślnie publikować w sieci wszystkiego co przyjdzie nam do głowy.

Przykłady wykorzystania Internetu do budowania wizerunku przez polityków

  1. Rafał Trzaskowski, to przykład posła Parlamentu Europejskiego, który potrafi właściwie wykorzystać Internet w celach politycznych. Polityk ten został wyróżniony w raporcie Instytutu Spraw Publicznych za aktywność w sieci. Posiada on bardzo dużo fanów Fan Page'a na Facebooku - około 1810 osób. Co ważne - Rafał Trzaskowski jest aktywny w sieci nie tylko przed wyborami, ale chętnie kontaktuje się z wyborcami również po nich. Wykorzystuje zatem Internet do pokazania swojego szacunku do osób oddających na niego swój głos. Jego konto na Facebooku wyróżnia się zarówno dużą aktywnością samych internautów, jak i szybkością odpowiadania na zadawane pytania przez samego założyciela profilu.


    http://pl-pl.facebook.com/rafal.trzaskowski

  2. Bronisław Komorowski - Prezydent Polski jest przykładem odwrotnego zachowania, czyli stosunkowo nieumiejętnego korzystania z dobrodziejstw Internetu. Prezydent obiecał internautom, że odpowie na pytanie skierowane do niego w serwisie YouTube, które zdobędzie najwięcej głosów internautów. Internauci długo nie mogli się doczekać spełnienia obietnicy. Z pewnością nie było to dobre posunięcie marketingowe - Prezydent obiecał wejść z wyborcami w dialog, po czym na jakiś czas zapomniał o sprawie. Ostatecznie - odpowiedzi udzielił, nie mniej jednak na przyszłość Pan Prezydent powinien pamiętać o większej systematyczności. Poszczególne osoby mogły poczuć się tym urażone i zlekceważone. Pokazuje to jak ważna w działaniach politycznych jest strategia i budowanie zaufania do swojej osoby również w Internecie.
     

Podsumowanie

Internet jest nieodłącznym narzędziem budowania wizerunku poszczególnych jednostek - nie tylko polityków i firm, ale także poszczególnych osób. To z jakiej strony pokażemy się w sieci może przesądzić o tym czy otrzymamy wymarzoną pracę oraz czy postrzegani będziemy jako osoba kompetentna i profesjonalna. Internet coraz bardziej doniośle bierze udział w życiu zawodowym, publicznym i prywatnym, a większa część naszych aktywności w tym medium pozostawia ślad. Warto zatem z rozwagą i świadomością kształtować swój wizerunek w sieci.

Autor: Agnieszka

Komentarze

Twój komentarz

Nick *
E-mail *
Komentarz *

Zobacz także

Używamy Cookies, które będą zamieszczane w Twoim komputerze. Więcej w Polityce Prywatności. - więcej
Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Dowiedz się więcej w RODO. - więcej

Newsletter
Nowości na blogu, życzenia na święta .. generalnie co u nas słychać :)
Name
Email
 
Wyrażam zgodę na wysyłanie wiadomości marketingowych oraz przetwarzanie moich danych osobowych.
 

Drogi użytkowniku,

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku (RODO), informuję że:

  • Twoje dane osobowe nie będą przekazywane odbiorcom.

  • Twoje dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani organizacji międzynarodowych.

  • Przysługuje Ci prawo cofnięcia zgody na przetwarzanie danych osobowych w dowolnym momencie, bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

  • Posiadasz prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, a także do przenoszenia swoich danych osobowych tj. do otrzymania od administratora Pani/Pana danych osobowych, w ustrukturyzowanym powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego.

  • Masz prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych, gdy uznasz, iż przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku (RODO).

  • Twoje dane osobowe będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany, nie będą podlegały profilowaniu.

  • Administratorem danych jest Jan Nowak z którym można się skontaktować pod adresem info@heuristic.pl.
     

Pliki Cookies

Na naszych stronach używamy technologii, takich jak pliki cookie, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach i w Internecie. Pragniemy zapoznać Cię ze szczegółami stosowanych przez nas technologii oraz z przepisami, które niebawem wejdą w życie, tak aby dać Ci pełną wiedzę i komfort w korzystaniu z naszych serwisów internetowych. Zapoznaj się z poniższymi informacjami przed przejściem do serwisu. Klikając przycisk „przejdź do serwisu” lub zamykając to okno zgadzasz się na postanowienia zawarte poniżej.

RODO

Z dniem 25 maja 2018 r. rozpoczyna obowiązywanie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane popularnie jako „RODO”). RODO obowiązywać będzie w identycznym zakresie we wszystkich krajach Unii Europejskiej, a więc także w Polsce i wprowadza szereg zmian w zasadach regulujących przetwarzanie danych osobowych.

Czym są dane osobowe

Dane osobowe to, zgodnie z RODO, informacje o zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osobie fizycznej. W przypadku korzystania z naszego serwisu takimi danymi są np. adres e-mail, adres IP, a w przypadku wysłania zapytania - imię i nazwisko. Dane osobowe mogą być zapisywane w plikach cookies lub podobnych technologiach (np. local storage) instalowanych przez nas na naszej stronie i urządzeniach, których używasz podczas korzystania z naszych usług.

Podstawa i cel przetwarzania

Przetwarzanie danych osobowych wymaga podstawy prawnej. RODO przewiduje kilka rodzajów takich podstaw prawnych dla przetwarzania danych, a w przypadkach korzystania z naszych usług wystąpią, co do zasady trzy z nich:

  • Niezbędność przetwarzania do zawarcia lub wykonania umowy, której jesteś stroną. Umowa to, w naszym przypadku, regulamin danej usługi. Jeśli zatem zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z naszym serwisem w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy. Bez tej możliwości nie bylibyśmy w stanie zapewnić Ci usługi, a Ty nie mógłbyś z niej korzystać.

  • Niezbędność przetwarzania do celów wynikających z prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez administratora lub przez stronę trzecią. Ta podstawa przetwarzania danych dotyczy przypadków, gdy ich przetwarzanie jest uzasadnione z uwagi na nasze usprawiedliwione potrzeby, co obejmuje między innymi konieczność zapewnienia bezpieczeństwa usługi, dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług i dopasowania ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach) jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Twoja dobrowolna zgoda. Jest potrzebna głównie w przypadku, gdy usługi marketingowe dostarczają Ci podmioty trzecie oraz gdy to my świadczymy takie usługi dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele muszą mieć możliwość przetwarzania Twoich danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne, i jeśli nie chcesz, nie musisz jej udzielać. Dzięki naszemu rozwiązaniu masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie. Twoje pozostałe uprawnienia wynikające z udzielenia zgody są opisane poniżej.


Twoje dane, w ramach naszych usług, przetwarzane będą wyłącznie w przypadku posiadania przez nas lub inny podmiot przetwarzający dane jednej z dopuszczonych przez RODO podstaw prawnych i wyłącznie w celu dostosowanym do danej podstawy, zgodnie z opisem powyżej. Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania – czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy – przez czas jej wykonywania, a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora – do czasu istnienia tego uzasadnionego interesu.

Przekazywanie danych

Twoje dane będą przetwarzane przez Administratora danych osobowych oraz i Zaufanych Partnerów, którym zostaną przekazane w celach analizy. W każdym takim przypadku przekazanie danych nie uprawnia ich odbiorcy do dowolnego korzystania z nich, a jedynie do korzystania w celach wyraźnie przez nas wskazanych. Dzięki temu możemy np. lepiej dobrać najciekawsze lub najtańsze oferty dopasowane dla Ciebie. W każdym przypadku przekazanie danych nie zwalnia przekazującego z odpowiedzialności za ich przetwarzanie. Dane mogą być też przekazywane organom publicznym, o ile upoważniają ich do tego obowiązujące przepisy i przedstawią odpowiednie żądanie, jednak nigdy w innym przypadku.

Cookies

Na naszych stronach internetowych i w aplikacjach używamy technologii, takich jak pliki cookie, local storage i podobnych służących do zbierania i przetwarzania danych osobowych oraz danych eksploatacyjnych w celu personalizowania udostępnianych treści i reklam oraz analizowania ruchu na naszych stronach. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. Twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz różne strony w Internecie.

Twoje uprawnienia

Zgodnie z RODO przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas i Zaufanych Partnerów.

Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać.

Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego. Uprawnienia powyższe przysługują także w przypadku prawidłowego przetwarzania danych przez administratora.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez nas Twoich danych osobowych zebranych w związku z korzystaniem przez Ciebie z naszej strony w celach marketingowych (obejmujących niezbędne działania analityczne i zestawianie w profile marketingowe na podstawie Twojej aktywności na stronach internetowych) w tym ich przetwarzanie w plikach cookies itp. instalowanych na Twoich urządzeniach i odczytywanych z tych plików przez Administratora danych osobowych. Możesz w łatwy sposób wyrazić tę zgodę, klikając w przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamykając to okno. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. 

Zaufani Partnerzy

Dane osobowe o których mowy powyżej udostępniane są wyłącznie zaufanym partnerom w celach statystycznych oraz w celu realizowania dodatkowych usług dostępnych w serwisie.

Zaufanie partnerzy:

  • Google Inc. - w celach statystycznych, analizy danych, w celach marketingowych
  • Yandex Metrica - w celach statystycznych, analizy danych
  • Smartsupp.com, s.r.o. - w celach świadczenia usługi chatu on-line
  • Facebook, Inc. - w celach statystycznych, analizy danych, w celach marketingowych
  • Hotjar Limited - w celach statystycznych, analizy danych, w celach marketingowych, w celach świadczenia usługi chatu on-line
  • CWK Spółka z o.o. spółka komandytowa - w celach realizowania usług kurierskich
  • R2G Polska Sp. z o.o. - w celach realizowania usług kurierskich
  • Poczta Polska S.A. - w celach realizowania usług kurierskich

Newsletter

„Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach i zakresie zgodnymi z realizacją usługi newsletter opisanej w Polityce prywatności. Jestem świadomy/a, że zgodę tą mogę w każdej chwili wycofać.”